Test

TEST: Isuzu D-Max Akoya: werkpaard in smoking

06 mei 2016
Door Redactie
Isuzu klinkt de meeste mensen niet bekend in de oren, toch viert dit Japans automerk dit jaar zijn 100ste verjaardag. Isuzu is daarmee de oudste Japanse constructeur op de Belgische markt. Daar hoort natuurlijk een verjaardagsfeest bij en dat heeft plaats op zaterdag 4 juni op het kasteel van Chérimont in Andenne. 
Isuzu heeft een lange traditie als constructeur van personen- en bedrijfswagens maar in de loop der jaren is het Japanse automerk zich meer en meer gaan toeleggen op de bouw van dieselmotoren, kleine vrachtwagens van 3,5 tot 7,5 ton én pick-ups. Deze laatste heet al sinds jaar en dag D-Max. 

Special edition

Akoya betekent “Japanse parel” en verwijst naar de witte parelmoerenbuitenkleur die voorbehouden is aan deze special edition. Die onderscheidt zich verder door zwarte deurgrepen, spiegelkappen en radiatorrooster. Stoere zwarte 19” wielen met extra versterkt rubber zorgen voor de finishing touch. Het interieur van de special edition straalt klasse en robuustheid uit. De D-Max Akoya biedt zowel voor- als achterin voldoende hoofd- en beenruimte en is rijkelijk uitgerust. Een reeks interessante tools maakt het leven aan boord van de Akoya een stuk aangenamer: touchscreen GPS met achteruitrijcamera, volautomatische klimaatregeling, cruise control, radiobediening op het stuur, regensensor, lichtsensor, een grote lederen centrale armsteun, automatisch inklapbare spiegels, getint glas en comfortverlichting. Open of sluit je de wagen klappen de buitenspiegels automatisch open of dicht, een extra omgevingsverlichting zorgt voor een veilige in- of uitstap. 

De Isuzu D-Max wordt aangedreven door een sterke 2,5 liter Bi-Turbo dieselmotor met 163 pk en 400 Nm aan trekkracht, optioneel gekoppeld aan een vlot schakelende 5-traps automaat. Uniek aan de Isuzu-motor is dat de distributieriem is vervangen door tandwielen en een stalen ketting, deze verhogen de betrouwbaarheid en verlagen de onderhoudskosten. Een pick-up taxeer je niet op zijn optrekvermogen of topsnelheid maar op de manier waarop hij omgaat met zwaar werk en zware lasten. Het sleepvermogen van deze oervader bedraagt 3,5 ton en in de achterbak raak je nog eens één ton kwijt. Wanneer je het asfalt verlaat, begrijp je waar Isuzu voor staat. Zoals een sportwagen zich thuis voelt op het circuit zo is onverhard terrein de habitat van de D-Max. 

Conclusie: de Isuzu D-Max is de degelijkste en sterkste pick-up die pick-uprijders zich kunnen wensen. Terwijl de instap Double Cab € 27.890 BTWi kost, loopt het prijskaartje voor de special edition op tot € 46.950 BTWi. In ruil krijg je dan een volwaardige 4x4 in smoking, geschikt voor hard labeur op alle mogelijke ondergrond. Op de weg gedraagt hij zich als een lichte bedrijfswagen, maar een watje dat daar aanstoot aan neemt. Tot slot nog dit: Isuzu geeft 5 jaar waarborg.

 

77
Aandrijving18/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 14/20
Prijs 15/20
 

Sterke techniek
3,5 ton sleepvermogen
5 jaar garantie

Grote draaicirkel


Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.