Hyundai dankt zijn steile opgang van de voorbije jaren voor een groot deel aan het succes van de ix35, de opvolger van de Tucson. Toen de ix35 aan vervanging toe was, kreeg zijn opvolger dezelfde naam als zijn voorganger. Begrijpe wie kan.
Zuid-Korea is een van de snelst groeiende economieën ter wereld, dankzij het succes van onder andere de elektronicareuzen LG en Samsung. Maar ook de autogroep Hyundai-Kia heeft de voorbije jaren enorme progressie gemaakt. De autofabrikant is het resultaat van een fusie van Hyundai en Kia in 1998 en hoewel beide merken technisch quasi identiek zijn en tot één autogroep behoren, treden zij op commercieel vlak in verspreide slagorde op. Kia Motors Belgium is een dochteronderneming van de Zuid-Koreaanse autobouwer terwijl Hyundai in ons land sinds 1972 wordt verdeeld door de Antwerpse ondernemersfamilie Moorkens.
Duurzaam en klantvriendelijk De echte doorbraak op de Belgische markt kwam er begin van de jaren tweeduizend. Met de Sante Fe introduceerde Hyundai een alternatief voor de dure en plompe 4x4’s uit Duitsland en Japan. De Zuid-Koreaanse nieuwkomer oogde niet alleen moderner, hij bleek ook zuiniger én goedkoper dan zijn concurrenten van Japanse en Duitse makelij.
Tien jaar later staat Hyundai synoniem voor duurzaamheid en klantvriendelijkheid, met een waarborgpakket van 5 jaar zonder kilometerbeperking. In de klantentevredenheidsenquête van het Amerikaanse onderzoeksbureau JD Power scoort Hyundai beter dan de concurrenten.
Vinger aan de pols Om snel en gepast te kunnen inspelen op de vraag en eigenheid van de diverse markten, heeft Hyundai het voorbije decennium zwaar geïnvesteerd in de uitbouw van regionale R&D-centra. Ook voor de vormgeving van de nieuwe modellen vertrouwt het Zuid-Koreaanse merk op de inbreng van designers van ter plaatse. Zo zijn Peter Schreyer – intussen opgeklommen tot vicepresident van het bedrijf – en de Europese chiefdesigner Thomas Buerkle van Duitse komaf. Sinds kort maakt ook de Belg Luc Donckerwolke (50) – ex-Bentley – deel uit van het internationale designteam van Hyundai. Onze landgenoot moet er vorm geven aan het nieuwe submerk Genesis waarmee Hyundai de Duitse premiummerken het vuur aan de schenen wil leggen. Om de logistieke kosten te drukken, fabriceert Hyundai ondertussen ook in Rusland, Slowakije en Tsjechië.
Naamsverandering versus naamsverwarring Wie Hyundai zegt, denkt aan Tucson. De naamsverandering van het succesmodel in ix35 was voor iedereen een complete verrassing. Voor zijn opvolger heeft Hyundai de oorspronkelijke typebenaming opnieuw uit de kast gehaald, begrijpe wie kan. Volgens de marketeers heeft de naamsverandering ermee te maken dat de nieuwkomer een nummer groter is dan de ix35. Als je kiest voor de topversie is de Tucson ook gemiddeld € 5.000 duurder. Maar zoals gezegd, je kan geen appelsienen met citroenen vergelijken.
Hyundai-woordvoerder William Meerschaut: “Koken kost geld. De Tucson situeert zich op een hoger niveau dan de ix35 en dat heeft een impact op de prijs. Wat niet wegneemt dat de Tucson veel waar voor zijn geld biedt, in vergelijking met zijn directe concurrenten. Bovendien zet hij nieuwe maatstaven op het vlak van design en uitrusting.”
De nieuwe Tucson is verkrijgbaar in een Style, Premium en Executive uitvoering waarbij die laatste in zijn topversie (2.0 CRDI-185 pk-4WD-Automaat) zo’n € 41.549 kost, inclusief 19” alu velgen, lederen zetelbekleding, zetelverwarming voor- en achteraan, geventileerde zetels vooraan, verwarmd stuurwiel, elektrische achterklep, Smart key (openen en sluiten zonder sleutel), Navigatiesysteem met 8” aanraakscherm, elektrisch panoramisch open dak, alsook een hele rits zinvolle assistentie- en veiligheidssystemen. De instapversie met een 1.6 GDi benzinemotor en 132 pk kost € 23.999, voor een diesel moet je € 2.000 meer ophoesten. Zo blijft value for money toch een sterk verkoopargument voor Hyundai in de zeer competitieve SUV-markt.
Met de Tucson wil de Zuid-Koreaanse constructeur nieuwe doelgroepen aanspreken. Gemikt wordt op jonge, trendy mensen voor wie design en imago minstens even belangrijk zijn als het prijskaartje. Onze tester was uitgerust met de populaire 1.7 CRDi met 115 pk (CO
2-uitstoot van 119g/km), niet meteen een sprinter maar de Tucson rijdt vlot, comfortabel én veilig, hij biedt zijn passagiers en hun bagage veel ruimte, de afwerking en gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit en het gebruiksgemak is voorbeeldig.
Conclusie: de Hyundai Tucson is een sierlijke, standingvolle en multifunctioneel auto met de voor- en nadelen van een SUV - al dan niet met vierwielaandrijving. In het geval van de ix35 bedroeg het 4x4-aandeel zo’n 10 procent, voor de Tucson verwacht men een lichte stijging. Het motorenaanbod bij de Duitse merken is ruimer en hun CO
2-coëfficiënt ligt lager, maar weegt dat op tegen een zeer volledig waarborg- en servicepakket van 5 jaar - zonder kleine letters en zonder kilometerbeperking?