Test

© Hyundai Inster – Eigenzinnige en betaalbare EV

TEST: Hyundai Inster: Eigenzinnige en 100% elektrische stadsauto met aantrekkelijke prijs

24 februari 2025
Door Dieter Quartier

Hyundai schuift met de nieuwe Inster een guitige elektrische stadsauto naar voren die frivoliteit met maturiteit combineert en een geavanceerde rijervaring biedt. Hij is beter uitgerust en afgewerkt dan zijn concurrenten, terwijl hij nog eens goedkoper blijkt ook. Zou dit de beste kleine elektrische auto kunnen zijn? Misschien, als je met één praktisch nadeel kunt leven.

De essentie - Hyundai Inster

Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding – De Hyundai Inster biedt een verrassend volwassen rijervaring en uitgebreide standaarduitrusting voor een scherpe prijs.

Compact, maar slim ingedeeld – Ondanks zijn kleine formaat biedt de Inster een ruim gevoel voor vier inzittenden, met een verschuifbare achterbank voor extra flexibiliteit.

Keuze tussen twee accupakketten – De Standard Range biedt 327 km WLTP-rijbereik, terwijl de Long Range met 370 km iets verder komt, maar tegen een aanzienlijke meerprijs.

De Hyundai Inster in een levendige kleur met ronde LED koplampen en een compact modern designjpgCitroën gooide vorig jaar een knuppel in het hoenderhok met de ë-C3, die zich voor € 23.300 opwerpt als een betaalbare en dagelijks bruikbare stadsauto met vijf deuren en evenveel zitplaatsen. Je geraakt er tot 324 kilometer ver mee volgens de WLTP. Dat zijn cijfers waar de concurrentie groen van uitslaat. Behalve Hyundai: zij hadden immers hun eigen kleine elektrische auto al opgelijnd. Die ziet er best guitig uit en lijkt op een of andere manier ook gekeken te hebben naar de Renault 5 E-Tech Electric, die andere cute elektrische auto. Hij staat wel wat hoger op zijn poten en is niet gespeend van enige SUV-allures, wat hem een aantrekkelijke keuze maakt onder de elektrische stadswagens.

Afmetingen Hyundai Inster

De Hyundai Inster werd afgeleid van de Hyundai Casper, het benzinewagentje dat je al sinds 2021 in Zuid-Korea kunt kopen. De nodige technische aanpassingen om er een EV van te maken waren op zijn zachtst gezegd aanzienlijk. Het koetswerk en de wielbasis moesten worden verlengd om extra ruimte te creëren voor de accu en de Europese en dus doorgaans grotere inzittenden. Met zijn lengte van 3825 mm nestelt de Inster zich tussen de traditionele stadsauto's uit het A-segment (genre Citroën ë-C3) en de compacte modellen uit het B-segment (zoals de Renault 5 E-Tech Electric) in.De achterzijde van de Inster met zijn opvallende LED achterlichten en compacte afmetingenjpg

Verschuifbare achterbank voor twee

Wat opvalt, is dat de Inster met zijn 1,61 meter smaller is dan zijn rivalen. De achterbank is dan ook beperkt tot twee personen. Dat zou hem wel eens parten kunnen spelen. Drie kinderen achterin is geen optie, in tegenstelling tot de voorgenoemde concurrenten. Wel staat het als een paal boven water dat je achterin veel ruimer en comfortabeler zit in de Hyundai. Vanaf de Urban kun je de achterbank overigens over enkele centimeters verschuiven ten voordele van de beenruimte, dan wel het koffervolume. Dat bedraagt minimaal 280 liter. De dubbele bodem en de slimme hoedenplank met flexibele flappen verhogen het gebruiksgemak.De verschuifbare achterbank met plaats voor twee passagiers en verstelbare beenruimtejpg

Modern interieur Hyundai Inster

De nieuwe elektrische Hyundai Inster wekt een kwaliteitsvolle indruk vanbinnen. Op het dashboard staan een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 duim en een even groot infotainmentscherm. Dat werd overgenomen van zijn grote broertjes en is dan ook heel erg fancy voor een auto in dit segment. Leuke details zijn de verwisselbare sierlijsten in de deuren en het feit dat je ook voorin op een ‘tweezitsbank’ zit, wat de voorstoelen extra veelzijdig maakt. Hyundai Inster test autotes review autonieuws 008De brede zittingen met ingebouwde bekerhouders sluiten tegen elkaar aan en creëren zo de indruk één doorlopende bank te vormen. Ze bieden voldoende comfort, al weten langere mensen soms geen blijf met hun knieën door het grote stuur.De brede zittingen met ingebouwde bekerhouders sluiten tegen elkaar aan en creëren zo de indruk één doorlopende bank te vormenjpg

Hyundai Inster rijbereik

De nieuwe Hyundai Inster is leverbaar met twee accupakketten: 42 kWh en een 49 kWh (bruto). Wij konden met de laatste rijden en die belooft een actieradius van 370 kilometer volgens de WLTP. Dat cijfer is indrukwekkend voor een elektrische stadsauto, maar bleek behoorlijk utopisch in ons geval. Wij zijn er niet in geslaagd om de kaap van 300 kilometer te ronden en minder dan 16,7 kWh/100 te verbruiken met deze elektrische auto. Het dient gezegd dat de we helft van ons traject op de snelweg hebben doorgebracht. Houd je het bij baantjes waar je 70 km/h mag, dan zakt het verbruik onder 15 kWh/100 km.Hyundai Inster rijbereik

Rijervaring Hyundai Inster

Net als de Kona is de Inster een voorwieltrekker. Bij normale gebruiksomstandigheden leveren de 116 paarden van de Long Range geen tractieproblemen op, tenzij je het gaspedaal intrapt en tegelijk aan het stuurwiel trekt op een vochtige ondergrond. De Inster Long Range zet ruim 1.400 kilo op de weegschaal. Gezien zijn afmetingen is dat best zwaar. Daardoor heb je de indruk met een grotere auto op pad te zijn. Hij voelt stevig aan, stuurt prettig en biedt veel comfort. Ook getuigt hij van een grote stabiliteit in vlot genomen bochten, al gaat zijn koets wel wat hellen. Rijervaring Hyundai Inster

Prijs Hyundai Inster

De Hyundai Inster is behoorlijk scherp geprijsd: voor € 24.499 kan hij als Standard Range Core op je oprit staan. Voor dat bedrag krijg je een accu van 39 kWh netto voor 327 kilometer theoretisch rijbereik en een hele rist features die je niet zou verwachten, zoals adaptieve cruisecontrol, automatische airco, sleutelvrij openen en starten, navigatie en een achteruitrijcamera. Wil je zaken als stuur- en stoelverwarming, parkeersensoren rondom en een verschuifbare achterbank, dan moet je upgraden naar de Urban. Dat kost je € 2.300. Voor nog eens € 2.000 extra krijg je grotere batterij en iets meer pk’s, maar je wint amper 43 kilometer actieradius. Prijs Hyundai Inster

Waarom de Hyundai Inster kopen?

Als je de Hyundai Inster naast zijn gedoodverfde rivaal genaamd Citroën ë-C3 zet, kun je alleen maar vaststellen dat je meer waar en kwaliteit voor je geld krijgt. Hij vormt een interessante keuze voor consumenten die op zoek zijn naar een degelijke EV in een handig formaat. Alleen moet je kunnen leven met het feit dat dit een strikte vierzitter is. Gezien de beperkte extra actieradius maar toch flinke meerprijs van de Long Range lijkt de Standard Range ons de betere keuze.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Volwassen stadsauto

  • Veel waar voor je geld

  • Verrassend ruim

  • Slechts vier zitplaatsen

  • Beperkte knieruimte bestuurder

  • Prijsopleg voor Long Range

Technische gegevens

Hyundai Inster Long Range

  • Motor:
    elektrisch
  • Overbrenging:
    voorwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    85 kW / 116 pk
  • Maximum koppel:
    147 Nm
  • Lengte/Breedte/Hoogte:
    3.825 / 1.610 / 1.575 mm
  • Gewicht:
    1.418 kilo
  • Koffer Min/Max:
    280 / niet bekend
  • 0-100 km/h:
    10,6 seconden
  • Topsnelheid:
    150 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    46 kWh (netto)
  • Gemiddeld testverbruik:
    16,7 kWh/100 km
  • Rijbereik:
    370 km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 29.399
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100%

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.