De SUV is niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Sinds 2001 is Hyundai prominent aanwezig in dit segment. Op Europese schaal is de Santa Fe goed voor een derde van de SUV-verkoop van Hyundai, die de voorbije vijftien jaar onophoudelijk is blijven groeien.
Bewust of onbewust speelt design een belangrijke rol in ons leven. SUV’s ogen stoer en dynamisch, ze bieden ook een reeks voordelen en kwaliteiten die een break bijvoorbeeld niet bezit. Zo verloopt het in- en uitstappen vlotter. Door de hogere zitpositie beschikken bestuurder en passagier(s) over een beter overzicht over het verkeer waardoor ze zich beter beschermd voelen.
De nieuwe frisse neus refereert duidelijk naar de herkenbare merkidentiteit waardoor de Grand Santa Fe vanop afstand verraadt dat hij deel uitmaakt van de Hyundai-familie. Het achterwerk is licht hertekend, krijgt nieuwe lichtunits en een bumper met geïntegreerde dubbele uitlaat. De koets van de Grand Santa Fe is 20,5 cm langer dan dat van zijn kleinere broer de Santa Fe, de wielbasis groeide met 10 cm.
Het design van het interieur is nauwelijks gewijzigd. De Grand Santa Fe straalt klasse uit en dat merk je meteen, vooral bij de keuze van de gebruikte materialen. Voor alle passagiers is er volop leefruimte en de bestuurder zit enigszins omsloten in zijn eigen cocon. Dit zorgt niet alleen voor een gevoel van totale controle, dankzij de doordachte ergonomie bevinden alle belangrijke bedieningselementen zich hierdoor ook binnen handbereik. De enige optie die je kan aanvinken is het Safety Pack ( € 1.999), deze omvat Adaptieve Cruise Contol, Blind Spot Detection System, Autonomous Emergency Braking en de Around View Monitor camera die 360° rondom de wagen kijkt. Nieuw is het gebruiksvriendelijke multimediasysteem met een groter touchscreen, en 10 luidsprekers van Infinity voor een optimale geluidsbeleving. De rest is standaard, Bi-Xenonverlichting, elektrisch panoramisch open dak, elektrische achterklep, keyless-go, een verwarmd lederen salon, en vooraan heb je ook nog recht op stoelventilatie, een zegen met zwoele dagen.
Onder de kap is er slechts één dieselkrachtbron leverbaar. Een 2,2 liter met 200 pk en 440 Nm aan koppel. Deze licht verbeterde Euro 6 dieselmotor is altijd gekoppeld aan het intelligente 4WD-systeem en een sequentiële 6-trapsautomaat. De 200 pk sterke soepele, en stille krachtbron zet vlotte prestaties neer dankzij het hoge koppel dat reeds in het lage toerentallen bereik beschikbaar is. Een sprintje van 0-100 km/u leg je af in 9,9 seconden. De top bereik je bij 201 km/u. De C02-uitstoot bedraagt 184 g/km. Het testverbruik kwam uit op 8 liter per 100 km.
Hyundai voert actieve en passieve veiligheid hoog in het vaandel, om ongevallen te voorkomen. Zo regelt de Smart Cruise Control automatisch de afstand met de voorganger, een hulp tijdens het filerijden. Andere zinvolle assistentiesystemen: Autonomous Braking met voetgangerdetectie, Rear Cross Traffic allert dat waarschuwt voor aankomend verkeer bij het manouvreren, Blind Spot Detection (dodehoekwaarschuwing), Lane Change Assist,en High Beam Assist dat automatisch de grootlichten bedient. En tot slot neemt Smart Parking Assist desgewenst het parkeren van je over.
Conclusie, een uitgebreide testrit met de nieuwe Grand Santa Fe bevestigt onze eerste indruk dat we hier te maken hebben met een comfortabele, goed uitgebalanceerde en uitermate ruime SUV die qua prestaties, afwerking en gebruikte materialen nauw aansluit bij zijn Duitse collega’s – tegen een lagere prijs. De Hyundai Grand Santa Fe is rijkelijk uitgerust in zijn standaarduitrusting (€ 56.999), zelfs zwart leder is standaard. Wil je een andere kleur betaal je € 300 meer, metaalkleur kost € 750. De vernieuwde Grand Santa Fe biedt, met andere woorden, meer waar voor zijn geld. Bovenop krijg je 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking.