Test

© BMW

TEST: hoe ver geraak je met de gefacelifte BMW iX3?

10 mei 2022
Door Dieter Quartier

In navolging van de gewone X3 kreeg de elektrische afgeleide een lichte facelift afgelopen zomer. Wij wilden wel eens weten hoe ver je met een volle batterij geraakt bij huis-, tuin- en keukengebruik. Zonder specifieke eco-inspanningen dus.

P90432169 highRes the new bmw ix3 8 20

Klanten die in de eerste helft van 2021 een BMW iX3 hebben besteld, moeten gebaald hebben – of toch een beetje. In augustus kondigden de Beiers immers een Life Cycle Impulse aan voor hun populaire elektrische SUV. De voornaamste wijziging betrof de introductie van een modelspecifieke M-versie met aerodynamische 19-duimers en vanzelfsprekend de grotere nieren vooraan.

Aan de aandrijflijn van de iX3 werd niet gesleuteld. Dat betekent dat hij nog steeds voorzien is van een elektromotor die 210 kW (286 pk) en 400 Nm op de achterwielen zet. Hij accelereert van 0 naar 100 km/h in 6,8 seconden en haalt 180 km/h. Aan prestatiepotentieel is er dus geen gebrek. Je hebt nooit het gevoel met een ondergemotoriseerd vehikel onderweg te zijn.

Een echte SUV

De iX3 is niet meer of minder dan een X3 waarin een batterij en een elektromotor werden gelepeld en waarvan de stroomlijn enigszins werd verbeterd. Dat betekent dat je ook van alle voordelen van BMW’s middelgrote SUV geniet: dit is geen halfslachtige cross-over, maar een potige jongen die goed is gebouwd, prat gaat op kwaliteitsvolle materialen en als een echte BMW rijdt. Lees: zelfzeker en comfortabel.
P90432184 highRes the new bmw ix3 8 20Dat de iX3 niet specifiek als EV werd ontwikkeld, in tegenstelling tot zijn broers, de i3, i4 en iX, heeft echter ook nadelen. Niet dat hij niet ruim is vanbinnen of een kleine koffer heeft, maar sommige concurrenten (met name de Hyundai Ioniq 5) doen beter op het vlak van ruimtebenutting. Ook qua energetische efficiëntie moet de Beemer zijn meerdere erkennen in concurrenten die wel specifiek als elektrisch voertuig zijn ontstaan.

Snelheid en stroomlijn

Een hoog koetswerk, een matige Cx en een hoog gewicht: de kaarten liggen niet bepaald gunstig voor de BMW iX3 inzake energetische efficiëntie, zeker niet als je hem op de snelweg gebruikt. De luchtweerstand stijgt immers exponentieel naarmate de snelheid toeneemt. We hielden ons hart dan ook vast toen we de E40 richting kust vervoegden. 
P90432173 highRes the new bmw ix3 8 20Ons eerste traject leverde volgens de boordcomputer een gemiddelde op van 26,4 kWh/100 km over een afstand van 72 kilometer met de cruisecontrol op 120 km/h. Na een reset kwamen we over een rit van 45 kilometer over gewestwegen uit op een gemiddelde van 19 kWh/100 km. Dat waren meteen ook de verbruiksuitersten die we registreerden tijdens onze meerdaagse test. We stelden een algemeen gemiddelde vast van 22,8 kWh/100 bij buitentemperaturen die schommelden tussen 12 en 16 graden. We hebben het interieur nooit voorverwarmd voor we vertrokken. 

iX3: Hoeveel kilometer in het echt?

In real life mag je als doorsnee bestuurder rekenen op een reikwijdte van 350 km met een volle batterijlading (netto 74 kWh). Trek daar 50 kilometer van af als reserve en je kunt erop vertrouwen dat de BMW iX3 je zelden het angstzweet zal doen uitbreken. Een op-en-afje Brugge-Brussel (200 kilometer) kost je bij gemiddelde rijomstandigheden zo’n 50 kWh aan energie. Dan heb je dus een dikke 20 kWh over als reserve. 

Wie amper op de snelweg rijdt en geen zware voet heeft, zal het rijbereik richting 400 kilometer zien stijgen. Om de door BMW geclaimde 460 kilometer te halen, moet je alle trucjes uit de ecodriving-kast halen en consequent het interieur op temperatuur brengen voor je de weg op gaat. 

Batterij voorverwarmen

De boordlader van de BMW iX3 kan maximum 11 kW aan wisselstroom (wallbox of gewoon laadpunt) verwerken. Dat moet dan wel driefasige stroom zijn. In dat geval volstaan 7,5 uur om een lege batterij weer tot de rand te vullen. Heb je eenfasige stroom, dan kun je met maximaal 7,4 kW laden, wat de laadtijd op zo’n 11 uur brengt.

Snelladen kan de iX3 met 150 kW als je een laadpunt vindt dat minstens zoveel power afgeeft – en op voorwaarde dat alle omstandigheden gunstig zijn. Het beste wat je kunt doen om zo snel mogelijk te kunnen laden onderweg, is je batterij laten voorverwarmen door het systeem. Ja, dat kan voortaan met de BMW iX3: het enige dat je moet doen, is het laadpunt selecteren via het navigatiesysteem en de routebegeleiding activeren. 

Naar verluidt zou deze functie ook via een software-update geïnstalleerd kunnen worden op BMW iX3’s die al geleverd zijn. Dat is het voordeel van BMW’s Operating System: bijkomende functies kunnen op een later moment gedownload worden van de cloud. 

Krachtig brein

Al bij al zijn de verbruikscijfers van de BMW iX3 best redelijk te noemen. Ze waren ongetwijfeld veel hoger geweest mocht BMW geen adaptieve cruisecontrol hebben voorzien die samenwerkt met het krachtige Operating System. Op basis van gegevens van het navigatiesysteem en diverse sensoren en camera’s zorgt deze intelligente snelheidsregelaar ervoor dat er zo weinig mogelijk kWh verspild worden. 

Hij recupereert proactief energie als je een voorligger nadert, als je je richtingwijzer activeert om een weg in te slaan, wanneer je een zone betreedt waar een lagere snelheidsbeperking geldt, wanneer je een helling afdaalt, als je afstevent op een rotonde of een scherpe bocht, enzovoort. Probeer het uit en je zult begrijpen dat de zelfrijdende auto toch stilaan vorm aan het krijgen is…

Wil je liever niet dat je iX3 tot op dit niveau het heft in eigen handen neemt, dan kun je de mate van regeneratief remmen ook manueel instellen volgens drie standen. De Brake-stand op de middenconsole maakt het mogelijk om aan one-pedal-driving te doen en brengt de auto helemaal tot stilstand als je het gas lost. Toch hadden we liever ‘schakellepels’ aan het stuurwiel gezien, zoals bij de Kia EV6. Of je daardoor het rijbereik vergroot, durven we niet beweren, maar het rijplezier vaart er alleszins bij.
P90432170 highRes the new bmw ix3 8 20De BMW iX3 is als een gewone X3 waarvan de verbrandingsmotor vervangen werd door e-power, met alle voor- en nadelen van dien. Dat zijn gemiddelde verbruik en rijbereik meevallen, is vooral te danken aan de intelligente recuperatie. Anders geformuleerd: ben je een snelwegvreter, dan zijn er zuinigere keuzes te maken.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Rijdt zoals elke andere X3
  • Intelligent energiebeheer
  • Degelijke prestaties
  • Blijft een dure auto

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 934,03 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 913,91

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

BMW iX3

  • Motor:
    Synchroonmotor
  • Overbrenging:
    Achterwielaandrijving, één versnelling
  • Maximum vermogen:
    210 kW / 286 pk
  • Maximum koppel:
    400 Nm
  • 0-100 km/h:
    6,8 seconden
  • Topsnelheid:
    180 km/h
  • Gemiddeld testverbruik:
    22,8 kWh/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    0 g/km
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 71.000
  • VAA:
    € 201,45 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100 %

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.