Test

TEST: Ford Focus RS: bescheiden opzichtig

31 december 2016
Door Redactie
Zie je een auto met het letterwoord RS op het kofferdeksel, weet dan dat je te maken hebt met een duivel op vier wielen. Dat is bij Ford niet anders. De derde generatie Focus RS is ontwikkeld door een klein team ingenieurs van Ford Performance en is het dertigste model met het legendarische RS-logo.
De nieuwe Ford Focus RS is een heel andere auto dan zijn voorganger. Hij is er uitsluitend als vijfdeurs en heeft een beschaafder voorkomen. De nieuwe neus met trapezevormige grille, een bumper met grote luchtinlaten en een diepe voorsplitter zorgen voor extra koeling. De achterkant wordt gedomineerd door twee grote uitlaten, een uitzonderlijk grote diffusor en dakspoiler. Dit maakt de auto opvallend, maar niet schreeuwerig. Dat was bij de vorige generatie wel anders.

Aan de binnenkant heeft Ford het zichzelf wel erg gemakkelijk gemaakt. Het dashboard is standaard gebleven: dezelfde klokkenwinkel, dezelfde ventilatieroosters en meer van hetzelfde. Gelukkig refereren de turbo- en temperatuurmetertjes bovenop het dashboard aan het sportieve karakter van de nieuwkomer. Van het Ford Performance-team hadden we meer performance verwacht. Ook de standaardstoelen kunnen niet overtuigen, wegens te hoog geplaatst. 

Dat neemt niet weg dat we onder de indruk zijn van de derde generatie Focus RS. De 2,3-liter EcoBoost-motor, goed voor 350 wilde pk’s met een koppel van 440 Nm (470 Nm in overboost) zorgt ervoor dat de RS onder alle omstandigheden over een waanzinnig acceleratievermogen beschikt. Vanuit stilstand schiet de snelheidsmeter al na 4,7 seconden de 100 km/u voorbij en ook ver daarboven imponeert de 2,3-liter EcoBoost-motor met z'n enorme gedrevenheid. Het plezier eindigt bij 266 km/u. Meer moet dat niet zijn. 

Eenmaal vastgeklikt in de gordels onderscheidt de Focus RS zich door zijn ingenieuze AWD-systeem. Je kan kiezen uit vier verschillende aandrijfmodi waardoor deze blauwe smurf optimaal kan presteren in verschillende rijomstandigheden. Normal en Sport zijn bedoeld voor het rijden op de openbare weg, toch loert bij enthousiast gebruik steeds overstuur over je schouder. Ga je naar de ‘Sport’ stand lijken de Belgische wegen te veranderen in kasseiwegen. In Track-modus is de Focus RS volledig geprogrammeerd in functie van supersnelle rondetijden. Schakel je de driftmodus in, dan kan je als leek een beheerste drift demonstreren. Beschik je over enige ervaring, dan beleef je een hoop lol - op een afgesloten circuit, wel te verstaan. Helaas heeft Ford geen automatische versnellingsbak gemonteerd en moet je alle zes verzetten voor eigen rekening nemen, maar dit gaat opvallend gemakkelijk en soepel en zorgt bovendien voor maximaal betrokkenheid. En het geluid? Een vierpitter klinkt nu eenmaal minder opwindend dan een vijf- of zescilinder. Maar maak je geen zorgen, als je de rechterpedaal vloert, hoor je de EcoBoost luidkeels grommen en de twee joekels van uitlaatpijpen zorgen voor een heerlijke soundtrack. Dat deze geweldenaar wel wat benzine lust, zal niemand verwonderen. Maar dat is geen excuus voor een gemiddeld testverbruik van 14 l/100 km voor een viercilindermotor van 350 pk. Enkele concurrenten presteren daar beter. 

Conclusie: de nieuwe Focus RS is best een opwindende auto. Zijn rijgedrag is buitengewoon sportief, de prestaties ronduit indrukwekkend en hij hangt als een bezetene aan het gas. Heb je als sportieve huisvader nog ergens een overschotje van € 39.375 liggen, dan kan dit jouw volgende gezinswagen zijn. Door de week de kids braafjes naar school brengen, en in het weekend in de huid van Mad Max kruipen.  

 

79
Aandrijving18/20
Comfort 13/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 15/20
Prijs 16/20
 

Performante motor
Grip op nat wegdek

Erg hoog verbruik
Harde vering


Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.