Van de ooit zo prachtige Fiat-pluimen blijft er anno 2025 niet veel meer over. Het Europese gamma telt te weinig modellen om buiten het eigen Italië nog echt mee te kunnen spelen. Met de komst van de er best wel leuk uitziende Grande Panda kan de vrije val nu misschien wel worden gestopt. Autonieuws vloog naar Turijn om de kansen van het autootje alvast eens in te schatten.
Het valt in België misschien nog moeilijk te geloven, maar Fiat is wereldwijd wel nog altijd het grootste merk van de Stellantis-groep. Dat is dus niet te danken aan de kleine marktaandelen die in België en de buurlanden nog worden veroverd, op Italië na zijn die zowat overal in de Europese Unie tot pijnlijk lage percentages gezakt. In een land als Turkije doet het merk het echter wel nog heel goed en in het grote Brazilië behield het met bijna 21 procent van de totale autoverkoop in 2024 zelfs weer een flinke voorsprong op de concurrentie.
Helaas, daar hebben ze op de Europese Stellantis-hoofdzetels natuurlijk niet veel aan. De sympathieke 500 heeft omwille van zijn (voorlopig) alleen nog elektrische aandrijving tal van potentiële klanten zien wegrennen, misschien dat de volgend jaar terugkerende variant met benzinemotor de geleden schade weer wat zal kunnen goedmaken. In afwachting wordt nu heel wat verwacht van de Grande Panda, een auto die wel meteen met verschillende aandrijvingen wordt aangeboden.
De klassieke Panda blijft ook nog jaren in productie
Voor de volledigheid, de klassieke Panda blijft zeker ook nog jaren in productie en staat dus evengoed nog in de Belgische catalogus. Die mogen we in ons beste Italiaans nu dus piccolo Panda noemen, je kan die nu trouwens ook als wat stoerdere Pandina of dus zoiets als ‘kleine Panda’ bestellen. Dat autootje is in eigen land nog altijd bijzonder populair, bij ons lijkt nog amper iemand te weten dat hij bestaat. Met de Grande Panda, die toch een totaal andere wagen is, moet dat veranderen. Als wij het bij Fiat voor het zeggen hadden, zouden we dan ook voor een compleet nieuwe naam hebben gekozen. Maar goed, we zijn maar simpele journalisten...
De Grande Panda waarmee we in Italië al even de weg op mochten, is de eerste telg van wat een subgamma van (nieuwe) compacte auto’s kan worden. Denk aan cross-overs, SUV’s en voor sommige markten misschien zelfs een pick-up, maar dat is nog vrij verre toekomstmuziek. Er wordt begonnen met een net geen 4 meter lange stadswagen die als het Italiaanse broertje van de Citroën C3 en C3 Aircross en dus evengoed de Opel Frontera mag worden gezien.
Visuele link met het model uit 1980
Hij staat op hetzelfde STLA Smart-platform, maar komt wel met een volledig ander en opvallend ‘hoekig’ koetswerk dat natuurlijk meteen aan de eerste Panda-generatie van 1980 doet denken. Onderaan de flanken is in reliëf de voornaam (zonder Grande) verwerkt en op de C-stijlen staan schuine streepjes die vanuit een bepaalde hoek en als een soort hologram de naam Fiat vormen. Maar het zijn toch vooral de asymmetrische voor- en achterkant die echt wel heel hip ogen. Dat is dan in de eerste plaats te danken aan de pixelachtige lichtblokken. De dagrijverlichting van de Grande Panda fungeert ook als richtingaanwijzer, met kubusjes die een schaakbordpatroon vormen. De Italiaanse ontwerpers zeggen dat ze doen denken aan iconische videospelletjes uit de jaren 80. Tegelijk zijn ze ook een knipoog naar de (verlichte) ramen van het legendarische Lingotto-gebouw in Turijn, daar is een mooi stukje Fiat-geschiedenis geschreven. Een beetje vergezocht allemaal? Ach, op het Centro Stile van het merk moesten ze natuurlijk wel het verschil met de technisch identieke modellen van Citroën en Opel proberen maken. Missie geslaagd!
De achterruit is eerder klein, eronder prijkt in grote letters de merknaam Fiat. Alsof de auto geen enkele twijfel over zijn identiteit wil laten bestaan, het is duidelijk dat de constructeur er ook mee op zoek gaat naar een jonger en ook wat avontuurlijker imago. Dat uit zich ook in de brede en dus nogal stoere wielkasten en de zilverkleurige beschermplaten voor en achter. Onder de zeven beschikbare lakkleuren is er geen... grijs, dat heeft Fiat al een tijdje afgezworen.
Op zoek naar een jong(er) en hip imago
Ook het interieur is op een verfrissende manier ‘anders’. Het begint al bij wat je... niet ziet. Voor het eerst in de auto-industrie zijn het aluminium en plastic van drankverpakkingen gerecycleerd en verwerkt in de binnenkant van een wagen, elke Grande Panda bevat materiaal van zo’n 140 blikjes of flesjes. Voor de dashboardbekleding van de La Prima-topversie is Bambox Bamboo Fider Tex gebruikt, dat is een innovatief en dus ook duurzaam materiaal dat echte bamboevezels bevat. Nu we het toch al over uitrustingsniveaus hebben, naast die La Prima is er ook een met onder meer een airco en een cruisecontrol zeker niet kale Red. Voor de hybride Grande Panda (zie verder) zijn er een Pop, een Icon en evengoed zo’n La Prima. De eerste is net wel nogal pover uitgerust, hij moet zelfs het infotainmentscherm missen.
Ja, je kan met vijf in de Grande Panda. Mirakels zijn in dit segment van de markt niet mogelijk, maar zelfs passagiers achterin mogen nog behoorlijk groot zijn. De zitting is wel kort, maar als je niet meer meet dan zo’n 1,8 meter lukt het daar qua beenruimte nog wel. Voorin zijn de stoelen ook nogal krap, dat geldt dan zowel voor alweer de zitting als de rugleuning. Wij pasten er wel in, maar voor wat breder uitgevallen mensen wordt het allicht minder comfortabel. Knap is wel weer de kofferruimte van (in de elektrische versie) minimaal 361 liter, er zijn her en der in het interieur ook nog wel wat handige bergvakken met een inhoud van in totaal 13 liter.
Voor sommige ‘verhalen’ moet je de Fiat-geschiedenis echt wel kennen
Voorin moeten als ‘vrolijk’ omschreven gele details alweer voor een leuk en jeugdig sfeertje zorgen, dat doen ook de toch wel opvallende looks van het instrumentenbord en het aanraakscherm. Die zijn respectievelijk 10 en 10,25 duim groot en vormen samen een groot ovaal dat – dixit de ontwerpers – doet denken aan de vroegere testpiste op het dak van het Lingotto-gebouw. Nu goed, dergelijke ‘verhalen’ maken natuurlijk alleen indruk op mensen die de Fiat-geschiedenis echt kennen. Van de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van het infotainment zijn we net iets minder onder de indruk. Voor de bediening van onder meer de airco en de stoelverwarming zijn er nog wat klassieke knoppen, dat maakt ons wel heel blij.
Wie het huidige Stellantis-gamma al een beetje kent, zal niet verrast worden door de mechaniek van de Grande Panda. Zo komt hij ook op de markt met een mild-hybride aandrijving, die combineert de overbekende 1,2 liter grote driecilinder van 100 pk met een Easy Drive gedoopte automatische transmissie met dubbele koppeling. Dat is het instapmodel, de trots van het gamma moet natuurlijk de elektrische variant worden. Die heeft een elektromotor van 113 pk en een batterij met een nettocapaciteit van 44 kWh, ze moet in ideale omstandigheden goed zijn voor een rijbereik van 320 kilometer. Juist ja, die cijfers vind je ook terug op de paspoorten van de Citroën C3 en Opel Frontera.
Je vindt alle cijfers ook terug op de paspoorten van enkele Citroëns en een Opel
‘Gewoon’ laden kan met 7 kW en snelladen tot 100 kW. Nieuw en bijzonder inventief is de in de snoet van het autootje geïntegreerde en intrekbare oplaadkabel van zo’n vier en een halve meter lang. Die ligt dus niet meer te slingeren in de koffer, maar haal je zoals het snoer van een stofzuiger pas te voorschijn als je hem nodig hebt. Het lijkt tegelijk zo geniaal en eenvoudig dat je je afvraagt waarom nog geen enkele andere autobouwer het had bedacht, aan de Grande Panda dus de eer het als allereerste auto op de wereldwijde markt te introduceren. Je kan ook nog kiezen voor een klassiekere laadpoort van (driefasig) 11 kW aan de achterzijde, als je het dus toch liever nog net iets sneller wil doen gaan.
Verwacht geen topprestaties van de elektrische Grande Panda, daarvoor is het motorvermogen wat te mager. Je hebt 4,2 seconden nodig om van 0 naar... 50 km/h te spurten, naar 100 km/h duurt dat maar liefst 11,5 tellen. De topsnelheid is beperkt tot 132 km/h en als je dat af en toe eens durft uitproberen, smelt het rijbereik allicht ook als sneeuw onder een felle zon. Het is duidelijk dat het speelterrein van de Grande Panda dan ook de stad en de omgeving errond is, al hebben we de auto ook op de snelweg zeker niet als een slak ervaren.
De Granda Panda voelt verrassend volwassen aan
De Grande Panda is misschien net iets minder comfortabel afgeveerd dan de op hetzelfde platform geplaatste Citroën C3, maar dat merk je alleen als het wegdek echt heel slecht is. Dat was op ons testparcours in de buurt van Turijn al wel eens het geval, met het asfalt in België is het helaas niet veel beter gesteld. Qua rijdynamiek zit het wel snor, ook al moet de Fiat ter zake nog net zijn meerdere erkennen in de dan ook zo’n 100 kilo minder zware en heel speelse Renault 5. De besturing is aangenaam licht bij lage snelheden, maar nog net communicatief genoeg als het wat harder gaat. Voor een auto van dit formaat voelt de Grande Panda in alle geval wel verrassend volwassen aan.
Met zo’n 144.000 klanten was Fiat’s populairste model in 2024 de Strada, een in Brazilië gebouwde en heel compacte pick-up die je bij ons niet kan krijgen. Op de nummers twee en drie stonden de ‘oude’ Panda en de Egea. Van de 122.000 verkochte exemplaren van de eerste vonden er bijna 100.000 een afnemer in Italië, de 96.000 stuks van de tweede bleven zowat allemaal in Turkije. Het zegt veel over hoe Fiat het doet – of dus niet doet – in de rest van Europa. Vandaar dan ook het grote belang van de Grande Panda. Dat moet nu zo snel mogelijk de populairste Fiat worden, wereldwijd dus.
Gelukkig voor het merk en bij uitbreiding ook moederhuis Stellantis blijkt de nieuwste aanwinst echt wel een heel leuk autootje. Met een prijs van € 24.890 voor de elektrische variant is het natuurlijk geen koopje, maar kost hij wel nog wat minder dan de vandaag al beschikbare uitvoeringen van de net iets kleinere (en minder ruime) Renault 5 E-Tech Electric. Wordt dat zijn grootste concurrent? Mogelijk wel, beide wagens hebben in elk geval een zowat even grote aaibaarheidsfactor. Fiat heeft ook de met de nieuwe 500 begane stommiteit geen tweede keer begaan, de Grande Panda kan je immers wél meteen ook nog met een benzinemotortje krijgen. Vanaf € 18.890, daar gaan de Italianen ongetwijfeld het best mee scoren. Als de ambitieuze doelstellingen in West-Europa toch niet zouden worden gehaald, kan het aanbod trouwens nog naar onderen worden uitgebreid met een klassieke benzinemotor (zonder mild-hybride assistentie) en een manuele versnellingsbak. Maar voorlopig lijkt dat nog niet aan de orde.
Sympathieke looks
Leuk interieur
Prettig rijgedrag
Kleine stoelen
Harde plastics
Comfort op slecht wegdek
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853