Fiat wil zijn rijke geschiedenis eer aandoen met een make-over van zijn 124 Spider-roadster van 50 jaar geleden. Het doet dat met de hulp van Mazda en op basis van de nieuwe MX-5.
Fiat nam de structuur, het interieur en de ophanging over van de MX-5, plantte er zijn eigen motor in en gaf hem een hertekend koetswerk mee. Ook de ophanging en de versnellingsbak werden anders afgesteld om hem toch een authentiek karakter te bezorgen.
De 124 Spider meet 4,05 meter en is daarmee precies 14 cm langer dan zijn donor. Het verschil zit in de overhang voor- en achteraan, de korte wielbasis (2,31 m) bleef ongewijzigd. In combinatie met achterwielaandrijving garandeert dat enorm veel rijplezier. De 124 Spider heeft een voorspelbaar weggedrag en laat zich zonder problemen door de moeilijkste bochten sturen. Het pookje bedient een 6-versnellingsbak die wat langer gespreid is dan bij de MX 5 en daarom meer schakelwerk vereist. Dat verloopt overigens niet altijd even vlot.
De Turbo-Multiair-benzinemotor heeft een cilinderinhoud van 1,4 liter (140 pk, 240 Nm) zonder rechtstreekse inspuiting, wat zich vertaalt in een gemiddelde testverbruik van 6,6 l/100 km. In de Abarth-uitvoering levert de 124 Spider een vermogen van 170 pk.
De prestaties zijn tevredenstellend maar niet uitzonderlijk: van 0 tot 100 km/u in 7,5 seconden en een topsnelheid van 215 km/h. Dat zijn de naakte cijfers, de perceptie is anders: in de 124 Spider heb je de indruk sneller onderweg te zijn. De dubbele uitlaat maakt bij stevig accelereren een erg fijn geluid.
De kap laat zich handmatig openen in geschatte twee seconden: loslikken en naar achter kantelen en klaar is Kees. Rijd je sneller dan 100 km/u heeft de wind vrij spel en ontstaat er een storende turbulentie. Zelfs met de kap dicht laat de wind van zich horen. Desondanks lukt telefoneren met de kap open, door de oordeelkundig in de hoofdsteun ingebouwde luidsprekers.
Binnenin biedt de 124 Spider geen zee van ruimte. Ronduit storend is de afwezigheid van opbergruimte: geen handschoenkastje vooraan, geen bergvakken in de deuren, één minuscuul opbergvakje in de middenconsole en één afsluitbaar opbergvakje tussen de stoelen. De kofferinhoud omvat 140 liter, voldoende voor één weekend- en één computertas. De Fiat 124 Spider is een sportieve roadster en geen comfortabele reisauto.
De goedkoopste 124 Spider € 27.290 en dat is meteen ook luxe-uitvoering. Typisch Fiat: de aangekondigde basisversie is niet verkrijgbaar. De Lusso-luxeversie omvat een lederen interieur, lichtmetaal van 17 duim, mistlampen vooraan en een automatische airco. De optielijst bevat nuttige packs zoals als het radio 7”-pack (€1.000 voor een audiosysteem met touchscreen, bluetooth en DAB), het Premium-navigatiepakket (met keyless entry, GPS en een achteruitrijcamera voor een schappelijke € 650) en het Visibility pack (regensensor, LED-koplampen voor € 1.200).
Vergelijken we de Fiat 124 Spider met de Mazda MX-5 dan bieden beide evenveel rijplezier. De 124 Spider is comfortabeler afgeveerd, ziet chiquer uit en voelt luxueuzer aan. Maar over smaken valt niet te discussiëren, aan jou de keuze dus.