De DS 7 Crossback is overduidelijk het belangrijkste model ooit in de nog korte geschiedenis van het merk, dat pas sinds 2014 op eigen benen staat na van Citroën gescheiden te zijn. Hij moet DS als luxemerk op de kaart zetten met de filosofie van “Franse savoir-faire die mooie materialen, handwerk en technologische innovaties samenbrengt”, zoals ze het zelf uitdrukken in hun persberichten.
De concurrenten van deze 7 zijn aan de ene kant zijn concerngenoten van bij Peugeot, de 3008 en 5008, en ook enigszins de Citroën C5 Aircross, maar DS zelf heeft liever dat we hem vergelijken met de Audi Q5 of BMW X3, stevige concurrentie uit Duitsland.
Op motorisch vlak doet de 7 het in afwachting van de hybride versie met twee diesels (130 en 180 pk) en drie benzinemotoren van 130, 180 of 225 pk. Onze testwagen werd aangedreven door de 225 pk en 300 Nm sterke variant van de 1,6 liter grote viercilinder die daarmee een aanzienlijk specifiek vermogen ontwikkelt maar ons ook de vraag doet stellen in hoeverre een dergelijke output uit zo’n relatief klein motorblok in een al redelijk grote SUV op termijn betrouwbaar zal blijken. Wij konden hem anders wel smaken, zeker omdat het huwelijk met de Aisin EAT8-automaat geslaagd te noemen is. Met een optrektijd van 8,2 seconden over de klassieke sprint van 0 tot 100 km/h en een top van 234 km/h is hij zeker niet traag, al is dit geen sportieve auto qua inborst. Met een gemiddeld verbruik van 8,3 liter over onze testperiode is hij gemiddeld zuinig, en zijn officiële CO2-uitstoot van 135g/km is alleszins redelijk te noemen.
DS mikt op luxe en comfort, waardoor de ophanging, die standaard voorzien is van de exclusieve “DS Active Scan”- functie die het wegdek voor de auto scant en de ophanging alvast voorbereidt op de komende oneffenheden, erg zacht en toegeeflijk is. Dat zorgt dan ook voor een opmerkelijk rijcomfort dat wat doet denken aan oude Citroëns, doordat de auto in bepaalde omstandigheden echt gaat wiegen en deinen. Wie dat niet graag heeft kan voor de Sportstand van de ophanging opteren, die alles wat steviger maakt, maar zelfs in die stand helt hij wel stevig over in snelle bochten.
Door de combinatie van de uitstekende geluiddemping, de zachte ophanging en de soepele automaat worden de rijsensaties afgevlakt ten voordele van een luxueuze coconsfeer in het interieur, waar alleen de hoogstnodige invloeden van buitenaf in doordringen. Een troef voor de liefhebbers, minder naar de zin van wie graag sensaties beleeft bij het rijden.
Blijkbaar is er een grote markt voor Franse luxe, waardoor DS zich niet heeft ingehouden om de 7 Crossback bijzonder weelderig aan te kleden. Onze testwagen was een So Chic-uitvoering, voorzien van het met een prijskaartje van € 5.860,- dure optionele “Inspiration Opera”-pakket, met nappaleder met horlogebandmotief beklede stoelen, bewerkt aluminium, mooie afwerkingsdetails en als bijzonderheid een bij het starten automatisch uitklappend BRM-klokje bovenaan de middenconsole.
In het interieur wemelt het van trapeziums en driehoeken: van de bedieningsknoppen voor de ruiten (op de middenconsole en niet op de deuren zelf) over de verluchtingsmonden tot de luidsprekers enzoverder, is de hele auto doordrongen van de geometrische figuren die hem zo’n speciaal karakter geven.
Het volledig digitale dashboard vraagt net als de ergonomie van het hele interieur de nodige gewenning. De klokkenwinkel is wel op meerdere manieren configureerbaar door middel van toetsen op het stuurwiel, maar ronde tellers behoren niet tot de mogelijkheden. Dat was waarschijnlijk té klassiek, dus de instrumenten worden –daar komen de geometrische figuren weer- altijd in ruit- of trapeziumvorm weergegeven.
Het centrale aanraakscherm waarmee het infotainment en een hele reeks andere functies worden bediend staat erg goed opgesteld en is bijzonder breed. Het heeft ook een goede resolutie, waardoor het extra jammer is dat de resolutie van de achteruitrijcamera ronduit ondermaats is in vergelijking met de rest van de elektronische snufjes in deze auto.
Een van de technologische aspecten die meteen de aandacht trekken zijn de DS Active LED Vision-koplampen die optioneel verkrijgbaar zijn voor € 1.250,- en bij het openen van de auto voor een knappe show zorgen met hun ronddraaiende lichtelementen. Daarnaast kan de 7 standaard of als optie nog van een hele selectie hoogtechnologische uitrusting voorzien worden, van een file-assistent, een nachtzichtcamera, lane departure warning, een systeem dat de aandacht van de bestuurder monitort, inductieladen voor smartphones, een automatisch openende kofferklep, handenvrije toegang, stoelmassage en ga zo maar door.
Hoewel de elektrisch bediende kofferklep toegang geeft tot een laadruimte die op het eerste zicht niet erg groot lijkt, kan de koffer in normale opstelling toch een aardige 555 liter bevatten. Het plaatsaanbod achterin voldoet en de rugleuning achterin kan versteld worden voor wat meer comfort.
De DS 7 Crossback in So Chic-topuitvoering met de automaat en 225 pk sterke benzinemotor heeft een catalogusprijs van € 43.440,- en bij onze extreem volledig uitgeruste testwagen tikte het prijskaartje af op niet minder dan € 58.300,-. Franse luxe laat zich in dit geval met harde euro’s betalen.
Het huidige vlaggenschip van het nog jonge en beperkte DS-gamma toont al onmiddellijk aan dat DS zijn keuze voor Franse luxe en comfort doortrekt, en niet voor een overdreven sportieve dynamiek gaat, waardoor deze SUV een valabel alternatief vormt voor de meer sportieve, vaak Duitse SUV’s in het segment. De echte doorbraak van dit model zal er vooral komen als de plug-in hybride leverbaar wordt.
Originele aankleding en look
Opmerkelijk comfortabel
Kwaliteit en afwerking
Resolutie achteruitrijcamera
Weggedrag bij sportieve rijstijl
Beperkt aantal dealers
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853