Test

© autonieuws.be

TEST: DS 3 Crossback E-Tense: Garçon, une électrique, s’il vous plait!

15 september 2020
Door Stijn Blanckaert
De eerste volledig elektrische auto van DS is enkel als zodanig te herkennen door zijn E-Tense-logo’s en het ontbreken van een uitlaat achteraan en kan los van die elementen gewoon doorgaan voor een benzine- of dieselversie. Dat is een goede zaak voor wie niet wil dat het meteen opvalt dat hij “anders” is. Al kan je dan beter helemaal niet voor een DS 3 Crossback kiezen, want zijn opmerkelijke uiterlijk laat niemand onberoerd.



CitroenDS3ETENSE003

DS wil met de 3 Crossback een premium-alternatief zijn in het B-crossover-segment, en heeft als volledig elektrische auto enkele te duchten concurrenten. Er is natuurlijk de MINI Cooper SE, maar als driedeurs valt die al onmiddellijk af, en er zijn de Peugeot e-208 en Opel Corsa-e uit eigen huis, maar ook die zijn niet meteen vergelijkbaar doordat het daar niet over crossover-SUV-modellen gaat. De echte concurrenten van de E-Tense zijn dan ook de Hyundai Kona Electric en de Kia e-Niro, om de e-2008 uit dezelfde stal niet te vergeten. In tegenstelling tot die drie anderen heeft de DS 3 Crossback echter premiumambities, maar de vraag is natuurlijk of hij die ook waarmaakt.

CitroenDS3ETENSE001

Un design décalé

We testten een tijdje geleden al de benzineversie met 155 pk en schreven daar al dat de compacte Franse crossover zich van zijn concurrenten onderscheidt door zijn opmerkelijke designkeuzes. Sommigen vinden hem te gek, anderen vinden het maar niets, en dat is eigenlijk een goede zaak. Want geef toe, de DS 3 Crossback is op zijn minst origineel en ziet er niet uit zoals elke andere auto. 

CitroenDS3ETENSE018

Als je de buitenkant wel geslaagd vindt zal je ook geen moeite hebben met het interieur, dat overdadig en weelderig aangekleed is en helemaal baadt in de sfeer van Franse luxe en raffinement, en dan zeker als je kijkt naar de gebruikte materialen en de afwerking, die ongewoon goed zijn voor een Franse auto. Onze testwagen, een Performance Line+-versie, was rijkelijk voorzien van Alcantara en had een smaakvol met die stof aangekleed dashboard dat zo uit een hoger segment lijkt te komen. Op dat vlak maakt DS zijn premiumambities zeker waar, en dat is een compliment. 

Entièrement électrique, Monsieur!

De E-Tense staat op het e-CMP-platform van PSA, en deelt zijn structuur en technologie onveranderd met de Peugeots e-208 en e-2008 en de Opel Corsa e. Dat betekent dat hij beschikt over een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft en wordt gevoed door een 50 kWh groot batterijpack dat zorgt voor een officieel rijbereik van 320 kilometer (430 km NEDC). Zoals altijd is die afstand te optimistisch, en bij ideale buitentemperaturen kwamen wij met een volle batterij nooit verder dan de belofte van 250 kilometer rijbereik volgens de boordcomputer. In realiteit hangt alles natuurlijk af van je trajecten, en is het in stadsverkeer ongetwijfeld mogelijk om het opgegeven bereik te benaderen, maar is de snelweg de vijand van je elektrische auto. Op die snelweg haalt hij maximaal 150 km/h, wat ruim voldoende is. 

De prestaties zijn wat je zou kunnen noemen “vlot”, maar erg snel voelt hij niet aan. De klassieke sprint naar 100 km/h verloopt in exact negen seconden. In de praktijk herneemt hij vlot, trekt hij goed op en herneemt hij probleemloos, zonder echter een sportieve indruk na te laten. Dat heeft natuurlijk te maken met het leeggewicht van minimaal 1.525 kg.

CitroenDS3ETENSE012

Het opladen van de 50 kWh grote batterij kan aan een thuislader met driefasenstroom aan 11 kW, en snelladen aan DC-laders kan aan een knappe 100 kW. Wij verbruikten tijdens onze testperiode 18,9 kWh/100 km, wat als normaal beschouwd kan worden en bij een elektriciteitsprijs van € 0,27/kWh neerkomt op € 5,1 aan elektriciteit per kilometer. 

CitroenDS3ETENSE013

Le luxe à bord

Qua interieurruimte moet je in de DS 3 Crossback geen wonderen verwachten, aangezien dit toch een kleine auto blijft van in totaal 4.118 mm met een wielbasis van 2.558 mm. Het plaatsaanbod voorin volstaat absoluut, maar achterin is er geen zee van ruimte. De koffer is met 350 liter van gemiddelde grootte. Opmerkelijk is echter dat de elektrische E-Tense op dat vlak helemaal niets moet toegeven aan de versies met een verbrandingsmotor. Zowel in het interieur als in de koffer is er precies even veel ruimte voorhanden, door het verwerken van de batterij in de vloer van de auto.

CitroenDS3ETENSE015

Voor de bestuurder prijkt een opmerkelijk klein digitaal dashboardscherm in kleur dat configureerbaar is en kan aangevuld worden met een op een uitklappend schermpje geprojecteerd head-up display (niet echt premium, zo’n glazen plaatje…).

CitroenDS3ETENSE017

Centraal bovenop de middenconsole prijkt een breed aanraakscherm voor de navigatie en het infotainment. De resolutie valt mee, maar de ergerlijke traagheid van het systeem en de soms onlogische bediening ervan passen gewoon niet bij een model dat zich als premiumauto positioneert. Het gaat om identiek hetzelfde systeem als in de goedkopere modellen van de groep (Peugeot 208, Opel Corsa…) met lichtjes aangepaste graphics, maar ook niet meer dan dat. Onder het scherm bevindt zich een reeks aanraaktoetsen die als shortcuts toegang geven tot de bediening van de airco, radio, navigatie of andere instellingen. Die reageren nu eens overgevoelig, en dan weer amper. Hier verliest de DS 3 Crossback punten. Een ander detail dat niet echt premium genoemd kan worden is het feit dat op het grote centrale scherm van het infotainmentsysteem zowel links als rechts de ingestelde temperatuur van de airco wordt getoond, alsof er effectief een klimaatregeling met twee zones achter zit, maar er uiteindelijk slechts één temperatuurzone voorzien is.

Waar hij echter punten wint, is op comfortvlak, althans wanneer je hem bestuurt zoals DS het graag wil: rustig. Met de DS 3 Crossback mikt DS niet op sportiviteit maar op comfort, en de ophanging is daar ook volledig op ingesteld. De ongeveer 300 extra kilo’s van de elektrische versie maakten een aanpassing van het onderstel noodzakelijk, en de ophanging werd anders gekalibreerd. Het resultaat is een auto die enorm comfortgericht is, een beetje deinerig zelfs, en in snel genomen bochten overhelt, zonder dat het weggedrag echter in gevaar komt. Het comfortpeil is uitstekend voor een auto uit deze klasse, al heeft de achteras het moeilijk met korte oneffenheden die wel erg droog worden doorgegeven aan de inzittenden, wat nogal contrasteert met het voor het overige erg zachte ophangingscomfort. Daarnaast is hij door het ontbreken van motorgeluid en een goede algemene geluiddemping opmerkelijk stil, wat het comfortgevoel nog versterkt.

Een bijzonder kenmerk van de DS 3 Crossback zijn de deurklinken die automatisch uit de deur komen wanneer die geopend moet worden. Wanneer je ook over de “Proximity Keyless Entry & Start”-voorziening beschikt (optie van € 350 op de So Chic of Performance Line-versies, standaard op de hogere uitrustingsniveaus) zouden die automatisch tevoorschijn moeten komen wanneer je de auto nadert, maar net als bij de eerder geteste DS 3 Crossback, bleek het systeem ook hier nu eens wel en dan weer niet te functioneren. 

CitroenDS3ETENSE009

De uitrusting van de DS 3 Crossback is volledig. Wie ervoor wil betalen kan ook beschikken over een nappalederen interieur, een elektrisch verstelbare en masserende bestuurderszetel, verkeersbordenherkenning en dodehoekbewaking, DS Drive Assist, DS Matrix LED Vision-koplampen en het reeds genoemde head-up display, een inductielader voor smartphones en ga zo maar verder. 

Met vier uitrustingsniveaus en een hele reeks “inspiraties” kan je de E-Tense op alle mogelijke manieren aan jouw persoonlijke voorkeur en smaak aanpassen, en er echt een persoonlijk project van maken waarmee je je onderscheidt van de rest. De goedkoopste E-Tense (So Chic) staat voor € 38.400 in de prijslijst, de duurste zonder opties is de Grand Chic die € 43.100 moet kosten. Elektrische auto’s zijn momenteel nog duur, dat blijkt ook hier, al zijn ze fiscaal dan wel weer spotgoedkoop en is de verbruiks- en onderhoudskost lager dan bij klassieke auto’s.

De standaarduitrusting is correct en de (al bij al beperkte) optielijst heeft schappelijke prijzen, maar als je de personalisering ver wil doordrijven met de verschillende “inspiraties”, kleurencombinaties en soorten velgen kan je het prijskaartje naargelang het uitrustingsniveau makkelijk met zo’n € 4.000 opdrijven. 
CitroenDS3ETENSE006

De originaliteitsprijs verdient hij zeker. Als elektrische stadsauto is de DS 3 Crossback bovendien perfect geschikt voor dagelijks gebruik en voldoet zijn rijbereik. Zijn grootste troef is het voortreffelijke comfort voor een auto uit dit segment, en ook de kwaliteit van de afwerking staat buiten kijf. Toch vinden we dat hij nog wat werk heeft om zijn premiumambities echt waar te maken, want het trage infotainment en enkele hinderlijke details kunnen beter.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

78
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Comfort en geluiddemping
Gebruikte materialen en afwerking
Elektrisch verbruik

Niet alles is even premium
Traag infotainment

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 602,02 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 611,92

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

DS 3 CrossbackE-Tense
Motor:Elektrisch
Overbrenging: Automaat
Maximumvermogen:100 kW / 136 pk
Maximumkoppel: 260 Nm
0-100 km/h: 9,0 s
Topsnelheid:150 km/h
Gemiddeld testverbruik:18,9 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 38.400
VAA:€ 113,33 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.