Hoewel Cupra zich intussen afgescheiden heeft van Seat en met de Formentor, de Born en binnenkort ook de Tavascan met enkele volledig eigen modellen uitpakt, is de Cupra Leon Break nog gewoon een lichtjes gewijzigde Seat Leon Break, al krijgt hij wel krachtigere motoren en een andere aankleding. Wij reden met de op één na krachtigste klassieke benzineversie, de tweeliter met 190 pk.
Terwijl de zwanenzang van Seat als automerk volop aan de gang is investeert het VW-concern de middelen die anders naar Seat gingen massaal in het dynamischere en hoger gepositioneerde Cupra. Dat gebeurt met eigen Cupra-modellen zoals de Formentor en de elektrische Born, maar voorlopig ook nog met van bestaande Seats afgeleide varianten als de berline- en breakversie van de Leon of de Ateca-SUV.
Terwijl de breakversie van de Cupra Leon op andere markten “Sportstourer” of “ST” heet, is het bij ons gewoon “Break”. Het gaat om dezelfde auto als de Seat Leon, maar Cupra zorgde toch voor het nodige onderscheid door gebruik te maken van krachtigere motoren en een aangepaste aankleding en uitrusting met geslaagde koperkleurige logo’s, stevige sportkuipstoelen, een knap sportstuur en dito velgen van minimaal 18 duim. Technisch gezien is de Leon Break één op één vergelijkbaar met modellen als de Skoda Octavia Combi of de VW Golf Variant, wat een garantie voor kwaliteit betekent.
Qua motoren biedt Cupra heel wat keuze op de Leon. Zo is ervoor veelrijders nog een tweeliter diesel met 150 pk en een automatische versnellingsbak verkrijgbaar, naast twee plug-inhybrides met een systeemvermogen van respectievelijk 204 en 245 pk. Hier concentreren we ons echter op de middelste van de drie verkrijgbare benzinemotoren. Mooi tussen de 150 pk krachtige 1.5 TSI (manueel) en 1.5 eTSI met automaat en de supersportieve 2.0 TSI met 310 pk en vierwielaandrijving biedt Cupra dezelfde tweeliter ook aan met een vermogen van 190 pk en 320 Nm, naar de voorwielen versast door middel van een zeventraps-DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling.
Die twee liter grote viercilinder is een gezond blok dat weinig moeite blijkt te hebben met de 1,5 ton leeggewicht van de Leon. Na enkele fracties van een seconde wachttijd totdat de automaat het koppel naar de voorwielen gestuurd krijgt schiet deze Cupra bij volgas (als de grip van de voorbanden op het wegdek het tenminste toestaat) moeiteloos in 7,5 seconden naar de honderd. Dat is zelfs nog wat sneller dan de 7,7 seconden die de 204 pk sterke 1.4 e-Hybrid plug-inhybride op die oefening laat optekenen. Het is bovendien amper minder snel dan de 7 seconden rond van de met 245 pk een pak krachtigere sterkste van de twee plug-ins wanneer diens accu voldoende opgeladen is. Daarbij krijg je echt de indruk dat het stevig vooruitgaat en een top van 230 km/h duidt ook aan dat deze pittige tweeliter het niet snel laat afweten.
Wie de beste prestaties uit het motorblok en de aandrijving wil halen moet de Sport-stand selecteren in plaats van de normale rijmodus. Vreemd (en jammer) genoeg kan die alleen maar via de menu’s van het infotainmentscherm geselecteerd worden, wat meerdere manipulaties vergt. Er is op de versies met minder dan 245 pk jammer genoeg geen mogelijkheid om te opteren voor het Supersport-stuur met rijmodusschakelaar, zoals op de krachtigere varianten wel kan.
Tijdens onze testweek waar we de verkeersregels zo goed mogelijk respecteerden verbruikte de Leon gemiddeld 6,9 l/100 km aan benzine. Dat is precies wat het merk zelf opgeeft (6,7 tot 7,1 l/100 km) en alleszins redelijk te noemen.
Wat erg leuk is, in vergelijking met de niet beter presterende plug-inhybride varianten die leeg respectievelijk 1.663 en 1.704 kg op de weegschaal zetten, is het lagere gewicht van de tweeliter. Met 1.516 kg is hij zo’n 150 tot 190 kilogram minder zwaar, wat je voelt in het rijgedrag, dat speelser is en meer uitnodigt om sportief te sturen dan bij de zwaardere plug-ins.
Dat speelse weggedrag en die degelijke prestaties hebben wel een keerzijde, want de demping en het ophangingscomfort zijn niet van hetzelfde niveau wanneer niet voor het optionele Dynamic & Comfort Pack met de adaptieve dempers (DCC) van € 930 werd geopteerd (standaard op versies met minimaal 204 pk). Het viel ons op dat de standaarddempers achteraan moeite hebben om oneffenheden te verwerken en ook onze passagiers merkten op dat het ophangingscomfort niet op het niveau staat van de beste realisaties in het segment.
Met de Leon Break wil Cupra rijplezier verzoenen met echte praktische bruikbaarheid en dat laatste is alvast gelukt. Zo is de koffer in standaardconfiguratie al erg groot en schuilt er onder de vloer nog eens een grote extra ruimte waardoor de totale kofferinhoud niet minder dan 620 liter bedraagt (470 liter op de plug-ins). Met de achterbank plat kan er in deze break zelfs 1.600 liter verstouwd worden.
Ook het plaatsaanbod in het interieur is bovengemiddeld goed. Voorin zit je in stevig omsluitende Cupra-sportstoelen, achterin is het comfortabel zitten en is er voldoende been- en hoofdruimte voor twee volwassenen, ook voor wie uit de kluiten gewassen is. De centrale plaats is er natuurlijk wat minder geschikt voor lange ritten.
Toch is niet alles goud wat blinkt. Zo zondigt ook Cupra met het overmatig gebruik van harde plastics. Terwijl de materialen voor de bovenzijde van de deuren, het dashboard, de midden- en de centrale console degelijk en kwalitatief aanvoelen is het vanaf ongeveer kniehoogte uit met de pret en gebruikt Cupra goedkope, harde plastics die afbreuk doen aan het kwaliteitsgevoel. Ook de oervervelende digitale en onverlichte en ’s nachts dus onbruikbare schuifregelaars voor de temperatuur en het volume van het audiosysteem storen mateloos. Daar komt bij dat de optionele draadloze inductielader door een incompatibiliteit van de sturing het laden systematisch onderbreekt bij Apple iPhones van generatie 12 en recenter, wat we nog nooit eerder tegenkwamen. Het infotainmentsysteem met zijn heldere en goed opgestelde scherm van 10 duim ziet er goed uit maar reageert soms nogal traag.
Positief zijn dan weer het knappe, veelvuldig configureerbare digitale dashboardscherm, de handige centrale armsteun met groot bergvak en hoogteverstelling voorin en de goede klank van het standaard-audiosysteem. Ook leuk is de manier waarop Cupra duidelijk maakt dat er zich een andere weggebruiker in de dode hoek bevindt. De led-verlichtingsstrook vooraan op het dashboard en de deuren kleurt dan oranje ter hoogte van de buitenspiegel waar er gevaar dreigt. Goed gevonden en nuttig.
Cupra biedt de 190 pk-versie op het moment van schrijven aan voor een basisprijs van € 41.480. Dat is maar € 990 meer dan wat het merk vraagt voor de 1.5 eTSI met dezelfde automaat en dus een aan te raden meeruitgave als je kijkt naar het extra vermogen en rijplezier dat de tweeliter biedt. De nog veel krachtigere VZ met 310 pk blijft met zijn catalogusprijskaartje € 53.580 ver buiten het bereik van het modale budget.
Hoewel dit nog geen “echte” eigen Cupra is, maar een aangepaste Seat, is de Cupra Leon Break met zijn tweeliter van 190 pk wel een erg aangename auto met een sportieve inborst en een levendig karakter. Hij combineert die dynamiek met een grote mate van praktische bruikbaarheid. Perfect is hij niet, maar als pittige gezinsauto mag hij zeker op de shortlist van geïnteresseerde automobilisten staan.
Pittige prestaties
Weggedrag en rijplezier
Binnenruimte en koffer
Demping met standaardophanging
Sommige harde plastics
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 782,19 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.207,07TCO_Cupra_Leon_Break_ST.pdf
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853