De vorige Citroën C3 was in België jarenlang een van de populairste stadsauto’s, de nieuwe wil én moet het nu ook waarmaken als EV. Een scherpe prijs en een toch ook wel correct rijbereik zijn dan echte musts. Autonieuws zoefde met de auto door een streek waar hij helaas nog niet helemaal welkom leek...
Compacte en ook enigszins betaalbare elektrische auto’s komen natuurlijk met een eerder bescheiden batterij en dito rijbereik. Dat laatste bedraagt bij de Citroën e-C3 een keurige 320 kilometer, maar zeker in de winter mag je daar in de praktijk wel flink wat kilometers aftrekken. Dat is geen kritiek, maar wel iets om rekening mee te houden als je je laat overhalen om een bestelbon te tekenen. Als je niet vaak grote afstanden aflegt en de batterij ook regelmatig kan opladen, valt er met zo’n auto zeker wel te leven. Ons zat het tijdens de eerste kennismaking op Waals grondgebied echter minder mee. Drie snelladers op drie verschillende plaatsen langs de snelweg waar je (nog) niet met een klassieke betaalkaart kon afrekenen, dat zorgde voor meer stress dan goed was voor ons hart. We kregen het autootje nog net terug thuis – lees: op de parking van invoerder Stellantis – maar zwoeren daar wel alle volgende EV-tests met kleine batterijen toch in het ter zake wat ‘modernere’ Vlaanderen te doen. Of met nog wat extra en ook Frans ‘sprekende’ laadpasjes op zak...
Dit gezegd zijnde, de nieuwe C3 is er zowel met een al dan niet mild-hybride ‘klassieke’ aandrijving als dus de elektromotor waar wij de baan mee opgingen. Die heeft een accu van netto 44 kWh, ze is in echt ideale en dus weinig realistische omstandigheden goed voor het hierboven al vermelde rijbereik. De elektromotor is een bescheiden 113 pk sterk, die aandrijving steekt onder een koetswerk dat evolueerde van dat van een stadswagen tot een soort mini-SUV.
De auto lijkt wat groter dan hij is
De ronde en toch wel geliefde vormen van de vorige generatie(s) ruimden plaats voor veel scherpere hoeken, die doen er de onder leiding van de Belg Pierre Leclercq getekende auto ook wel wat groter uitzien dan bij eigenlijk is. Hij werd in elk geval nauwelijks langer of breder dan zijn voorganger, in de hoogte kwam er wel maar liefst 10 centimeter bij. Onder de vloer van de elektrische en voor het gemak ë gedoopte variant steekt immers de batterij, terwijl de ontwerpers er natuurlijk dienden voor te zorgen dat er geen hoofdruimte moest worden ingeleverd. Zeker met de ‘juiste’ kleurencombinaties oogt het autootje best wel hip en is het helemaal mee met de trend om klassieke stadswagens visueel richting cross-over te ‘duwen’ of ze er dus zelfs door te laten vervangen. Getuige ook het verdwijnen van de Fiesta bij Ford, daar is het instapmodel de evengoed wat ‘hogere’ Puma geworden.
De lichtblokken van de ë-C3 zijn echt wel knap en het nu in zoiets als een rechtopstaand ovaal geplaatst merklogo op de snoet en het achterwerk oogt ook een pak moderner dan voordien. Onder de zelfs als vrij stoer te omschrijven looks schuilt een eerder frivool interieur. Het dashboard telt verschillende ‘lagen’, met in de bovenste een instrumentenbord dat zich evengoed als een soort head-updisplay laat omschrijven. Het eigenlijke scherm ligt immers vlak en de erop weergegeven informatie wordt weerspiegeld in verduisterd glas. Het is origineel en in de praktijk ook wel praktisch, al past het natuurlijk beter is zo’n kleine Citroën dan in een grote DS.
Alleen de topuitvoering krijgt een echt aanraakscherm
Om het aanbod met scherpe prijzen te kunnen starten, is alleen de Max-topversie van een echt en dan ook 10,25 duim groot aanraakscherm op de middenconsole voorzien. In de You is dat er dus niet, daar moet je het met je eigen telefoon stellen. Mits een er voor te installeren app kun je die dan wel met knoppen op het compacte en zelfs haast vierkante stuurwiel bedienen. Over knoppen gesproken, die zijn er (gelukkig) ook nog voor de airconditioning.
Vooraan is het prima zitten, achterin kunnen er voor langere ritten alleen volwassenen mee als die niet al te groot zijn. Een frunk voorin is er niet, voor die extra voorziening moet je doorgaans wel bij wat grotere elektrische auto’s zijn. Met een inhoud van 310 liter is de koffer achterin zeker ook niet uitzonderlijk ruim, ‘correct’ is een betere omschrijving. De laaddrempel is wel vrij hoog, je kan dan natuurlijk evengoed stellen dat de (koffer)vloer laag is. De ë-C3 mag hoe dan ook wel het statuut van familiewagen opeisen, voor een gezinnetje met dus nog geen al te grote kinderen.
Prima familiewagen voor gezin met nog niet al te grote kinderen
Die laatsten zorgen dan ook voor niet al te veel extra kilo’s ‘bovenop’ het leeg al iets meer dan 1,4 ton wegende autootje. Met de 113 pk en de zo mogelijk nog wat bescheidener 120 Nm van de elektromotor mag je je immers niet aan sterke prestaties verwachten. Voor verkeer in en rond de stad volstaat dat vermogen en koppel beslist wel, op de snelweg laat de batterij je bij om en bij de 120 km/h echter al vlug weten dat de ontwerpers van de auto een andere roeping dan het maken van grote trips in gedachten hadden. Op flitsende inhaalmanoeuvres hoef je ook niet te rekenen, de topsnelheid is trouwens tot 135 km/h beperkt.
Ook de in België maximaal toegelaten snelheid zorgde tijdens onze test bij nog niets eens uitzonderlijk lage temperaturen dus wel voor een eerder tegenvallend rijbereik. Zelfs met een nochtans volledig opgeladen batterij werd ons bij het vertrek maar zo’n 270 kilometer beloofd, nog geen 100 kilometer verder was dat al zowat gehalveerd. Met nog wat later dus de bovenaan dit artikel al even vermelde stress als resultaat.
Je moet langere trips wel een beetje plannen
Die dan ook wel enigszins beperkte mogelijkheden blijven zeker iets waar je rekening mee moet houden als je de aankoop van een kleine elektrische auto overweegt. De voor dit jaar beloofde extra variant met een nog wat compactere batterij zal zijn gebruiker(s) verplichten ‘langere’ trips nog wat beter te plannen. Met een WLTP-autonomie van slechts 200 kilometer hoef je je ter zake immers aan geen grotere wonderen te verwachten. Niet bij Citroën en natuurlijk ook niet bij de concurrentie, genre Renault 5 en co. De geïntegreerde lader is goed voor tot 7,4 kW, voor een kleine meerprijs van € 400 komt de auto (gelukkig) ook met een driefasig alternatief tot 11 kW. Snelladen kan tot 100 kW, dat is anno 2025 in dit segment ook wel marktconform.
Op de ë-C3 valt verder eigenlijk weinig aan te merken. Hij scoort zelfs heel goed met het hoogstaande rijcomfort dat je toch nog altijd met de merknaam Citroën associeert, zeker met de van extra schuim voorziene Advanced Comfort-stoelen van de Max-topuitvoering. Je kan het autootje ook wat ‘dynamischer’ rijden, dan stelt het evenmin teleur. De rolneigingen blijven beperkt en het dankzij de positie van de accu relatief lage zwaartepunt draagt zeker ook bij tot de stabiliteit. Een echte sportieveling is de vrij zware Citroën echter niet, daar geeft de besturing ook wat te weinig feedback voor. Maar alle rijeigenschappen samen genomen is de balans zeker positief en zelfs vrij indrukwekkend te noemen, toch voor een auto van deze prijsklasse.
Kunnen bescheidener en dus ook scherper geprijsde autootjes als de Citroën ë-C3 er echt voor zorgen dat EV’s ook door mensen met een kleiner budget worden gekozen? Eerder als tweede dan als eerste auto in een gezin, denken we. Voor veelrijders en zeker als er regelmatig grote afstanden worden afgelegd, blijven de prestaties en de gebruiksmogelijkheden in het algemeen onvermijdelijk toch nog relatief beperkt. En als ‘enig’ vervoermiddel voor klanten die om wat voor reden dan ook echt op hun autobudget willen of moeten besparen, is het prijsverschil met een benzinewagen tegelijk wel nog altijd groot. De elektrische C3 kost minstens € 23.300, de 1.2 Turbo met dezelfde uitrusting slechts € 14.990. En die brengt je met een in enkele minuten te vullen brandstoftank ook nog een heel eind verder. Je moet ook al een enorm pak elektrische kilometers afleggen voor je dat grote prijsverschil helemaal hebt gecompenseerd. Kilometers ja, voel je de contradictie ook een beetje? We zijn echt wel fan van de ë-C3, maar toch...
Veelzijdig autootje
Hippe looks
Hoogstaand comfort
Geen aanraakscherm in basisversie
Rijbereik in de winter
Driefasenlader kost extra
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853