Test

© Stellantis

TEST: Citroën C5 X Plug-in Hybrid: vreemde eend, maar verrassend homogeen

21 juni 2022
Door Dieter Quartier
Is het een break, een cross-over of een vijfdeursberline? Een beetje van alles, eigenlijk. Het minste dat je kunt zeggen, is dat de C5 X de Citroën-excentriciteit in ere herstelt, zonder daarom zover te gaan als de 2CV of de CX. Tegelijk is hij technologisch helemaal mee met zijn tijd. Maar hoe rijdt hij?

 

20211215 C5X 0043We hadden de indruk dat Citroën de voorbije twee decennia zichzelf een beetje verloren had. Het begon mis te lopen met de vervanging van de Xantia door de C5 in 2001. Origineel was die wel, maar Citroën kreeg hem aan de straatstenen niet kwijt. Hij viel niet in de smaak en was ‘gemismarket’: klanten percipieerden hem minder ‘hoogstaand’ dan de marketingboys in Parijs voorop hadden gesteld.

De enige manier waarop ze hem toch enigszins konden slijten, was door fenomenale kortingen toe te kennen. Dat was dan weer nefast voor de restwaarde van het model. De reputatie van Citroën was om zeep. Probeer dat dan maar eens recht te trekken met de volgende generatie… Strategie van de Franse constructeur? De nieuwe C5 minder ‘lofty’ doen ogen, er een vierdeursberline van maken en hem resoluut nóg hoger op de sociale ladder plaatsen door veel aandacht te besteden aan de afwerking en de materialen. 

Back to the roots

Die C5 van de tweede generatie uit 2008 deed het initieel niet slecht op de Belgische bedrijfswagenmarkt. Hij was verkrijgbaar met een erg brede waaier aan benzine- en dieselmotoren, gaande van 1.6-viercilinders tot V6-blokken met boterzachte zestrapsautomaten. Voor het eerst werd hij als waardige concurrent beschouwd voor de Ford Mondeo, de Opel Insignia en zelfs de eeuwige VW Passat.

Na enkele jaren was het vet toch weer van de soep in de verkoop en werd het gamma uitgedund. Opnieuw stak de braderiestrategie de kop op: kortingen van 30 procent en meer waren geen uitzondering. In 2017 trok Citroën de stekker van de C5-beademingsmachine uit het stopcontact, zonder dat er in een opvolger was voorzien.

Fast-forward naar 2019. De zaadjes voor een fusie tussen PSA (Citroën, Peugeot, DS, Opel) en FCA (met onder meer Fiat en Alfa Romeo) worden geplant. Het merk met de dubbele visgraat moet zich opnieuw positioneren binnen de groep. Gedaan met middle-of-the-road modellen die het enkel maar op prijs kunnen halen van hun concurrenten. Citroën mag, nee moet terug wat excentrieker worden, maar wel binnen de lijntjes kleuren om zich van voldoende verkoopaantallen te verzekeren.
20211215 C5X 0073Et voilà: de C5 X ziet het levenslicht in 2022. Verwar hem niet met de C5 Aircross: dat is Citroëns grote SUV-model. De C5 is wel degelijk de opvolger van de vorige C5 (tiens), maar het toevoegsel X verraadt dat hij toch gekruist is met een ander genre en het allemaal een tikje avontuurlijker ziet.

Vliegend tapijt

Citroën ziet de C5 X als de ideale reisauto, met als argumenten: een ruim interieur, een grote, vlot toegankelijke koffer (545 liter), een uitstekende geluiddemping (dankzij het isolerende glas) en een rijcomfort dat doet denken aan dat van een vliegend tapijt. 
20211215 C5X 1403Nou, dat de C5 X een zwevend salon is, wordt al bij de eerste meters op slecht wegdek duidelijk. Haast alle oneffenheden worden weggegomd en geluiden dringen veel minder het interieur binnen dan bij een C5 Aircross. De elektronisch gestuurde ophanging met speciale schokdempers, door Citroën “Progressive Hydraulic Cushions” genoemd, is echt een meerwaarde. Je betrapt jezelf erop dat je op den duur amper nog remt voor verkeersdrempels…

Keerzijde van de medaille is een vaag stuur en een plompe indruk als je gezwind de bocht in duikt. De snuit wil duidelijk rechtdoor gaan. De C5 X staat dan ook een heel stuk hoger op zijn poten dan een klassieke break of berline en heeft daardoor af te rekenen met een hoog zwaartepunt. Een gepeperde rijstijl is sowieso niet aan de C5 X besteed: dan ruil je de zachte werking van de elektrisch ondersteunde benzinemotor in voor motorgehuil en schakelovergangen die niet altijd even opportuun zijn. Neen, laat hem dan maar in de comfortstand staan: dan geeft hij het beste van zichzelf.

Wij geraakten in het beste geval 50 kilometer ver met een volle batterij. Eens hij leeg is, moet je toch rekenen op 7 à 8 liter benzine per 100 kilometer, zelfs als je hem en bon père de famille bestuurt. Op dat vlak doen de plug-inhybrides van Ford (Kuga PHEV) en Toyota (RAV4 PHEV en Lexus NX450h+) het beter dankzij de Atkinson-cyclus van hun 2.5-benzinemotoren. Die hebben dan weer het nadeel aan een minder aangename CVT-automaat gekoppeld te zijn, terwijl de C5 X over een boterzacht schakelende  achttrapstransmissie beschikt. 

Minder exuberant interieur

De cockpit van de C5 X is lang niet zo excentriek of verfrissend vormgegeven als de buitenzijde. Hier geen innovaties als het stuurwiel met enkele spaak of tellers die uit een ruimtetuig lijken te komen, zoals bij de CX uit 1976. 

Het infotainment en de human-machine interface voldoen aan de verwachtingen, zonder meer. Hier geen Curved Display of 3D Cockpit, maar gewoon een vlot te bedienen aanraakscherm met daaronder twee fysieke sneltoetsen voor het hoofdmenu en de voertuiginstellingen. Wie dat wil, kan een head-updisplay krijgen.
20211215 C5X 0274De materialen zijn grosso modo ok, maar de besparingsduivel heeft hier en daar toch krasgevoelige, harde plastics opgedrongen, vooral op plaatsen onder de heuplijn. Onze testauto had nog maar enkele duizenden kilometers op de teller, maar zag er hier en daar al redelijk ‘oud’ uit. Oppassen dus met schoenen die langs de kaartenvakken in de deuren schuren en met harde spullen die je in de koffer laadt.

Voor de zitervaring zou ik na enkele uren achter het stuurwiel van de C5 X een 8 op 10 geven. Citroën kleeft de stoelen het predicaat “Advanced Comfort Seats” op. Ze zijn niet bijster gewelfd van vorm, maar getuigen wel van een uitstekend gestructureerde schuimvulling die het lichaam voldoende ondersteunt en toch zachtheid biedt.

Geen weggeefprijs

De C5 X is er vanaf € 34.320. Dat is een lokprijs, want dan krijg je een vrij kale 1.2-driecilinder benzine met handbak. De plug-inhybride kost meteen een kleine 11.000 euro meer. Daarmee positioneert de C5 X zich boven de C5 Aircross, wat ons enigszins vreemd lijkt. Hij is immers niet luxueuzer aangekleed en beschikt niet over extra uitrusting die de meerprijs zou rechtvaardigen.

Maar hoe verhoudt hij zich tot zijn concurrenten? Nou, die zijn moeilijk te vinden. We denken spontaan aan de Skoda Superb (€ 51.635), de Peugeot 508 (€ 47.815) en de DS 9 E-Tense (€ 55.990), maar die vissen op de keper beschouwd toch in een andere vijver. € 45.153 is een smak geld, maar lijkt ons correct gezien de grootte, het comfort en de uitrusting. De tijd zal uitwijzen of Citroën hem dit keer juist heeft gepositioneerd of niet. 
20211215 C5X 9953Comfort, ruimte en eigenzinnig design vinden elkaar in een fiscaal interessant pakket. Is dit de auto die Citroën terug op de kaart zal zetten in het segment van de reiswagens? We gunnen het hem van harte, want hij rijdt lekker en bovendien kan wat meer fraîcheur op onze wegen tussen de Duitse Sachlichkeit absoluut geen kwaad.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

77
Aandrijving15/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 15/20
Prijs 15/20
 

Sterke identiteit
Subliem rijcomfort
Binnenruimte

Niet zo zuinig
Krasgevoelige kunststoffen
Beetje plomp weggedrag

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 758,53 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 726,81

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.  

CitroënC5 X Hybrid 225 Feel
Motor:4-cilinder benzine, 1.598 cm3 + elektromotor
Overbrenging:Automaat, 8 versnellingen, voorwielaandrijving
Maximumvermogen:165 kW / 225 pk (waarvan 81 kW elektrisch)
Maximumkoppel:360 Nm
0-100 km/h:8,9 sec
Topsnelheid:225 km/h
Gemiddelde CO2-uitstoot:29 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 45.153
VAA:€ 128,11 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100 %

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.