Test

© PSA

TEST: Citroën C5 Aircross 1.6 PureTech 180 S&S EAT8 Shine

20 november 2019
Door Stijn Blanckaert
Het PSA-gamma telt met de Peugeot 3008/5008, Opel Grandland X en deze nieuwe Citroën C5 Aircross een hele reeks middenklasse-SUV’s die hun technische basis met elkaar delen. De Citroën onderscheidt zich binnen dit gezelschap door zijn resolute keuze voor comfort “op zijn Frans”. Wij zochten uit of de C5 Aircross een “echte” Citroën is, zoals de liefhebbers van het merk ze graag hebben.


CL 18.023.007

De naam “C5” is eigenlijk niet helemaal op zijn plaats bij de C5 Aircross, aangezien “C5” altijd verwees naar Citroëns middenklasseberline of –break, en de nieuweling toch duidelijk een SUV is. Een geslaagd ontwerp trouwens, want de door de door het merk gekozen designfilosofie zorgt hier voor een koetswerk dat in de smaak valt van heel wat mensen, en zeker in de tweekleurige uitvoering mooi oogt.

CL 18.023.001

Los van het feit dat deze nieuwe “C5” een SUV is en geen berline, was de originele C5 tot voor kort als laatste der Mohikanen bij het Franse merk verkrijgbaar met de iconische Hydractive-ophanging die voor dat typische Citroën-veercomfort zorgde waar zo veel mensen fan van waren.

Het probleem van die ophanging was echter de prijs ervan. De productie van de Hydractive-vering was duur, wat maakte dat ze geofferd werd op het altaar van de rationalisering en besparingen. Toch gooide Citroën het comfortargument voor de C5 Aircross niet overboord. De hydropneumatische ophanging verdween dan wel, maar werd hier op alle uitvoeringen vervangen door zogenaamde “Progressive Hydraulic Cushions”, schokdempers met hydraulische aanslagpunten bij het in- en bij het uitveren, hydraulische kussens in de schokdempers als het ware, die de originele hydropneumatische vering niet doen vergeten maar wel zorgen voor een opmerkelijk ophangingscomfort dat de C5 Aircross duidelijk onderscheidt van zijn collega’s en concurrenten, die stuk voor stuk harder opgehangen zijn. Op onze slechte Belgische wegen doe je echt je voordeel met deze C5 Aircross, die de pokdalige ondergrond met sprekend gemak verteert en verkeersdrempels aan hogere snelheden kan nemen zonder de inzittenden door elkaar te schudden.

CL 18.023.003

Dat extra comfort heeft wel een prijs, want vertaalt zich hier in veel meer koetswerkbewegingen dan bij de andere SUV’s uit het segment. In de bochten helt de C5 Aircross over, en bij het remmen en accelereren duikt en steigert hij veel meer dan andere auto’s. Dat betekent meteen dat een gedreven en nerveuze rijstijl hem allesbehalve bevalt, en zet aan tot een ontspannen en onderkoelde manier van rijden, waarbij alles geleidelijk en veel bedachtzamer gebeurt. Zo zet hij ook niet aan tot fel accelereren of het sportief aansnijden van bochten, wat de passagiers dan weer zullen waarderen.

HD CL 18.023.032

Ook voor het zitmeubilair trok Citroën de comfortkaart. De Avanced Comfort-stoelen van onze Shine-uitvoering (in ons geval met leder bekleed) zien er met hun ruitpatroon niet alleen mooi uit, maar zijn erg comfortabel, doordat ze gevuld zijn met een specifiek soort ‘geheugenschuim’ dat zijn originele vorm telkens terugvindt.

HD CL 18.023.028

De achterbank bestaat uit drie individuele, identieke stoelen, die wel goed zitten, maar niet erg breed zijn, terwijl volwassenen op de buitenste twee plaatsen de gordel langs hun nek voelen schuren, wat op langere ritten niet aangenaam is.

HD CL 18.023.022

Het plaatsaanbod aan boord is correct, en de koffer is met een minimumvolume van 580 liter bijzonder ruim. Met de achterbank (over dertien centimeter) naar voren geschoven kan de koffer zelfs 720 liter bevatten, en wanneer alle achterstoelen neergeklapt zijn niet minder dan 1.630 liter. Praktisch.

Op motorenvlak voorziet Citroën twee benzine-, en twee dieselmotoren. De BlueHDi-diesels van 130 en 180 pk hebben een cilinderinhoud van respectievelijk 1,5 en twee liter, bij de benzines gaat het om PureTech-krachtbronnen. De basismotor is de 1.2 driecilinder met 130 pk, wij reden met de 1.6 met 181 pk en de EAT8-achttrapsautomaat van PSA. Het maximumkoppel van die motor bedraagt 250 Nm, en hij sprint tot 100 km/h in 8,2 seconden, terwijl hij een top haalt van 216 km/h.

Zijn prestaties voldoen ruimschoots, maar als je tot voor kort met een diesel reed merk je wel dat dit een benzinemotor is met een relatief bescheiden koppel. Zo schakelt de automaat bij het indrukken van het gaspedaal op de autosnelweg onmiddellijk van de achtste naar zevende versnelling, wat een stijging in het toerental (en dus motorlawaai) tot gevolg heeft. Voor het overige is die automaat wel zacht en soepel en doet hij zijn werk discreet. Ons testverbruik bedroeg 7,3 l/100 km, wat overeenkwam met onze verwachtingen.

HD CL 18.023.023

De uitrusting van onze Shine-topuitvoering is volledig, met onder meer het navigatiesysteem (standaard vanaf Feel), Apple CarPlay & Android Auto, automatische airco en het handenvrije openen en starten (standaard vanaf Feel). Ook de inductielader voor smartphones is standaard op de Shine (optie van € 100,- op de Feel). Gelukkig maar, want de basisprijs van € 36.700,- voor die uitvoering is stevig. Dezelfde motor en versnellingsbak zijn echter ook te combineren met het Live-afwerkingsniveau (€ 31.050,-) of het middelste niveau, Feel (€ 33.950,-).

Aan te raden opties zijn volgens ons het panoramische schuifdak (€ 1.500,-), de verwarmde voorruit (€ 150,-), de zetelverwarming voorin (€ 350,-) en de DAB-radio (€ 180,-). Ook op veiligheidsvlak is hij goed bedeeld, met vanaf de Feel standaard actieve dodehoekbewaking en parkeerhulp voor- en achteraan, en op alle versies zes airbags, de Active Safety Brake autonome noodremfunctie, verkeersbordenherkenning, een snelheidsregelaar en een rijstrookassistent.

De C5 Aircross beschikt niet over vierwielaandrijving, maar wel over PSA’s geëvolueerde tractiecontrole die voor meer grip moet zorgen op moeilijke ondergrond en ook een vertrekhulp op hellingen en een afdaalcontrole omvat. Dat moet in de meeste gevallen voor normale gebruikers volstaan. Dit is uiteindelijk een SUV, en geen terreinwagen.

CL 18.023.001

De C5 Aircross combineert de looks van een SUV met de praktische aspecten van een monovolume, en trekt daarbij volop de kaart van het comfort. In die zin is het een echte Citroën. Dat enige sportiviteit hem vreemd is, en hij last heeft van koetswerkbewegingen, hoort bij die comfortroeping. Wij konden ons wel vinden in deze Citroën, die een mooi comfortalternatief biedt in de steeds groter wordende zee aan SUV’s.

 

80
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Opmerkelijk ophangingscomfort
SUV met monovolumekwaliteiten
Volledige uitrusting

Koetswerkbewegingen 


 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.