Je zou het niet vermoeden, maar de C4 is volgens Citroën na de VW Golf de bestverkochte hatchback in Europa… als je de premiummerken niet meerekent. Hij werd grondig in het nieuw gestoken en biedt met zijn mild hybrid 1.2-driecilinder op benzine een interessante aandrijfcombo.
Na jaren van zoeken naar een nieuwe identiteit lijkt Citroën stilaan zijn draai te vinden… door terug te keren naar de roots. Dat geldt ook voor de opgefriste C4, die des te meer focust op de merkfundamenten genaamd comfort, eenvoud en gebruiksgemak. Je herkent hem aan zijn hertekende snoet met losstaand Citroën-logo geflankeerd door vier horizontale ledbalkjes waarop de ledkoplampen rusten. Het uitgerekte X-motief werd dus achterwege gelaten.
Zelfde opmerking voor de achterzijde: de lichtunits die elk een helft van een X vormden, werden vervangen door eenvoudigere, rechthoekige exemplaren. De lichtsignatuur van de voorzijde wordt hier geïmiteerd door twee rood oplichtende balkjes aan weerszijde van een zwart glanzend paneel met centraal daarop de merknaam. Niets wereldschokkends dus, maar het levert een minder geforceerde, meer serene look op.
Trek het bestuurdersportier open en je stelt vast dat de instap niet zo vlot verloopt als je verwacht. De oorzaak ligt bij de dikke deurdrempels, die ongetwijfeld nodig waren om het batterijpakket van de elektrische versie te beschermen. Even dramatisch als in een Lotus Elise is het natuurlijk niet. De eerste indruk van het interieur is er eentje van ruimte. De lange wielbasis werpt duidelijk zijn vruchten af.
Iets minder positief is dat je de besparingsdrang van Citroën gewaarwordt. De materialen zijn lang niet allemaal van een oogstrelend niveau. Bovendien achtte het merk het noodzakelijk om de uitschuifbare tablethouder in het dashboard te schrappen. De voorziene ruimte ervoor wordt gewoon opgevuld met een paneeltje.
Wel bestaat het instrumentenpaneel voortaan uit een high-definition kleurendisplay van 7 duim… op voorwaarde dat je het duurste afwerkingsniveau (Max) kiest. Het 10 duim grote infotainmentscherm met draadloze Apple Carplay en Android Auto is wel altijd inbegrepen. Wil je geïntegreerde 3D-navi, dan ben je wederom op de Max aangewezen.
Het systeem zet op het vlak van gebruiksgemak een stap voorwaarts, maar erg indrukwekkend is de functionaliteit ervan nog altijd niet. Zeker niet in vergelijking met wat de concurrentie te bieden heeft. Widgets maken het iets handiger, maar nog beter waren afzonderlijke, fysieke toetsen geweest. Updates kunnen over the air worden uitgevoerd.
Mocht je uit het voorgaande afleiden dat we niet zo’n fan zijn van de C4, dan heb je het eigenlijk mis. Van bij de eerste meters werden we verrast door het uitzonderlijke comfort van deze hatchback met cross-over-allures. Citroën heeft de Advanced Comfort-stoelen licht hertekend en voorzien van 15 mm extra schuimvulling. Ook de flanken werden iets verstevigd. De zitting voelt een beetje aan als een tempur-matras. De meeste mensen zullen dit wel als prettig ervaren.
Frappant is het gemak waarmee de ophanging grote oneffenheden filtert. De Advanced Comfort-vering met Progressive Hydraulic Cushions verricht wonderen en overklast zelfs sommige auto’s met luchtvering. Dat betekent daarom nog niet dat de C4 slap is afgeveerd: hij gaat behoorljk strak door de bocht en voelt geenszins te deinerig aan. De concurrentie kan er een puntje aan zuigen.
Het conventionele aanbod omvat de gekende 1.2 PureTech, die werd aangepast om komaf te maken met de veelvuldige problemen te wijten aan de ontbindende distributieriem, en twee gehybridiseerde versies van deze driecilinderbenzine. Een automaat is altijd standaard. Wij konden rijden met de topversie genaamd Hybrid 136 Max, die € 30.990 in het laatje moet brengen bij Citroën.
Wat het Hybrid-label betreft: verwacht niet dat dit een volwaardige hybride zoals bij Toyota is. Het Citroën-systeem is een mild hybride van 48 volt waarmee je hooguit 20 procent van de tijd elektrisch rijdt. De benzinemotor wordt bij het accelereren ondersteund door een kleine elektromotor van 21 kW, maar door de beperkte capaciteit van de batterij (0,43 kWh) is diens liedje rap uitgezongen.
Wel valt het op dat de benzinemotor zelfs bij snelheden tot 80 km/h wordt uitgeschakeld zodra je van het gas gaat en dat de elektromotor vrij veel remwerking teweegbrengt om energie terug te winnen en op te slaan in de batterij. Het vergt wat gewenning. Om te vermijden dat je in een uitrolscenario te veel vertraagt en dus gas moet bijgeven, houd je het gaspedaal continu een beetje ingeduwd.
De Hybrid 136 beschikt ook over een plus- en een mintoets op het stuurwiel waarmee je sequentieel kan schakelen. Dat is wel zo prettig op een kronkelige bergweg, maar in de dagelijkse praktijk vertrouw je het veranderen van versnelling veelal toe aan de intelligente sturing van de automaat. Het geheel getuigt van een grote souplesse en met enige ingetogenheid druk je het verbruik tot onder 5,5 l/ 100 km.
De Citroën C4 blijft een buitenbeentje, zijn wat ‘genormaliseerde’ design ten spijt. Als je vooral op zoek bent naar comfort, souplesse en ruimte, dan is hij het overwegen waard. De interieurmaterialen en de uitrusting gooien minder hoge ogen, maar hij is dan ook minder ambitieus geprijsd dan zijn concurrenten.
Uitzonderlijk rijcomfort
Ruim en praktisch interieur
Zuinig mits aangepaste rijstijl
Goedkope interieurplastics
Uitrustingsmanco’s
Brede dorpels bemoeilijken instap
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853