Test

TEST: Citroën C3 1.2 PureTech 110 Shine: Noppenfolie

12 mei 2017
Door Redactie
Omdat de Citroën C3 dringend toe was aan vernieuwing en de originele toets van de C4 Cactus bleek aan te slaan, kozen de Franse ontwerpers resoluut voor een originele lijn voor hun nieuwe allesdoener. Ze recupereerden een ‘light’-versie van de noppenfolie die we kennen van  de C4 Cactus als “Airbumps”. Deze stootkussentjes in thermoplastisch polyurethaan zijn niet alleen een opmerkelijk designelement maar hebben ook een praktische, lees beschermende functie op een parking bijvoorbeeld. 

Hoe je het ook draait of keert, de nieuwe C3 heeft niks meer gemeen met zijn oubollige voorganger, op de afmetingen na. Hij kreeg een originele en vrolijke lijn die de Citroën-identiteit duidelijk weerspiegelt (de dubbeldeks-lichtsignatuur met de koplampen met erboven geplaatste leds) en ruimte laat voor een vrij doorgedreven personalisatie. De klant kan opteren voor een één- of tweekleurig koetswerk, Airbumps met een witte of rode ring rond het eerste kussentje (afhankelijk van de dakkleur), gekleurde spiegelkappen en omlijstingen van de mistlampen vooraan en verschillende soorten aluvelgen en wieldoppen. 

Ook binnenin is dit een Citroën van de nieuwe generatie, met een helder en ruim interieur dat duidelijk op comfort gericht is en ruim aanvoelt (en ook is). Het optionele glazen panorama-dak zorgt er bovendien voor dat het interieur in een zee van licht baadt. Voor de aankleding van de deuren, het dashboard en de stoelen kan gekozen worden tussen drie “sferen”; de stoelen zijn opmerkelijk breed en zacht. Die zachtheid is typisch voor de C3, die duidelijk op comfort is afgestemd en geen sportieve ambitie heeft. Dat comfort is zijn troef, en is wat ons betreft een goede zet en een perfect alternatief voor wie geen boodschap heeft aan hoge bochtensnelheden en een strakke ophanging. De soepele veren en zachte stoelen zorgen, in combinatie met een goede geluiddemping, voor een erg goed algemeen comfort. Voor het interieur werden stevige maar soms wat goedkoop en hard aanvoelende materialen gebruikt, maar echt storend is dat niet, als je rekening houdt met het prijssegment waarin deze auto zich bevindt.

De functies van de C3 kunnen (standaard op de Shine, optioneel op het Feel-uitrustingsniveau) door een centraal geplaatst aanraakscherm bediend worden. Daardoor kon het aantal fysieke knoppen op het dashboard beperkt worden wat het design ten goede komt. Ook qua connectiviteit werd aan alles gedacht, van bluetooth over Apple CarPlay en Mirror Link (Android) tot een wifi-hotspot.

Met zijn lengte van net geen vier meter voelt hij zich in zijn sas in de stad, de kofferruimte omvat 300 liter, de achterbankleuning kan in twee delen worden neergeklapt. 

Hoewel zijn afmetingen hem perfect geschikt maken voor de stad, kan hij ook voor langere tochten worden gebruikt. De 1.2 Puretech-driecilinderbenzinemotor (110 pk en 205 Nm) werd bekroond tot Engine of the Year ontpopt zich tot een aangename krachtbron (topsnelheid van 188 km/u, acceleratie van 0 tot 100 km/h in 9,3 seconden en gemiddeld verbruik van 6,1 l/100 km). 

De bediening van de vijfversnellingsbak - Citroën biedt hier jammer genoeg geen handgeschakelde zesbak aan - kan beter: de schakelwegen zijn niet altijd even duidelijk en de versnellingsbak is ook erg lang gespreid.

De nieuwe Citroën C3 is optioneel voorzien van de nodige nieuwe technologieën. Zo krijgt hij als eerste Citroën de ConnectedCAM, een voor de binnenspiegel geplaatste HD-camera waarmee je verbinding maakt via een smartphone-app en die beelden maakt van wat zich voor de auto afspeelt.  Verder is er nog een 3D-navigatiesysteem met stemherkenning, een achteruitrijcamera, een systeem dat door middel van een vervelend piepgeluid waarschuwt bij het onvrijwillig overschrijden van een wegmarkering en een dodehoekbewakingssysteem. 

Citroën biedt de C3 aan in de afwerkingsniveaus Live, Feel of Shine met een vanafprijs van € 12.955 voor de Live-versie. De 1.2 Puretech is er met 68, 82 of 110 pk; kilometervreters kunnen voor een BlueHDi-viercilinderdiesel met 75 of 100 pk kiezen.  De door ons geteste 110 pk sterke 1.2 kost € 17.495. Voor de liefhebbers is die motor ook verkrijgbaar met een zestrapsautomaat.

 

80
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 15/20
Prijs 16/20
 

Originele en leuke lijn
Comfort

Lang gespreide vijfversnellingsbak


Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.