“De monovolume is dood, leve de SUV”, scandeerden vele autoconstructeurs. Er volgde een tsunami van modellen op hoge wielen en een coupélijn die sportiviteit moet suggereren. Niet bij Citroën dat de onvoorwaardelijke aanhangers van monovolumes blijft bedienen met zijn bijna iconische Berlingo. De derde generatie van de Franse bestelbreak legt de bestuurder en zijn passagiers nog meer in de watten.
Citroën behoort met de C4 Picasso tot de grondleggers van het ooit razend populaire segment van de monovolumes. Maar tijden veranderen en deze modellen hebben hun beste jaren gehad. Het is lang niet zeker dat er ooit een opvolger komt van de C4 Picasso. De vervanger heet nu C4 SpaceTourer, een model dat aanleunt bij de SUV’s.
Niet getreurd voor de automobilisten die een ruim en modulair interieur als belangrijkste eis stellen want Citroën heeft nog altijd zijn Berlingo bestelbreak. Toen de Franse constructeur er in 1996 mee uitpakte, waren de reacties verdeeld. Te veel een omgebouwde bestelwagen, klonk het bij de verwende automobilist. Maar intussen zijn we 1,7 miljoen verkochte exemplaren (de bestelwagenversie niet meegeteld) verder en aan de derde generatie Berlingo toe. De jongste uitvoering als gezinswagen onderscheidt zich almaar meer van het utilitaire model. Citroën gaat zelfs zover dat alle technologie van het huis beschikbaar is voor de bestelbreak. Een meelopertje is de Berlingo dus niet.
Dat de nieuwkomer een belangrijke plaats krijgt binnen het Citroënaanbod blijkt uit de trendy aankleding zoals de Airbump stootkussens op de flanken, geërfd van de Cactus, en de neuspartij met dubbele boven elkaar geplaatste smalle koplampen. De dakrails behoren tot de basisuitvoering. Zo fris hij vooraan oogt, zo vlak is de achterkant. Alsof de designers hun inspiratie op was.
Net zoals er van de C4 Picasso een Grand Picasso-uitvoering bestaat, is ook de Berlingo verkrijgbaar met een 35 centimeter langer XL-koetswerk. Beide koetswerken (M en XL) zijn naar keuze met vijf of zeven stoelen maar in de XL-uitvoering is de derde stoelenrij verschuifbaar en gaat het in- en uitstappen iets vlotter. Het zesde en zevende zitje is altijd een extra van € 800. Het lange koetswerk wordt pas vanaf het tweede uitrustingsniveau Live gecommercialiseerd met een startprijs van € 21.500. Het basismodel beschikt over een zijdelingse schuifdeur, de hogere versies hebben een schuifdeur aan beide kanten.
Onderhuids werd de Berlingo fors aangepakt. Hij staat op een nieuw platform dat de introductie van de jongste rijhulpmiddelen mogelijk maakt zoals een automatische noodrem met voetgangersdetectie, een dodehoekwaarschuwing, verkeersbordherkenning, een adaptieve cruise control en een spoorassistent. Daarnaast bevat de optielijst onder andere een park assist en een achteruitrijcamera.
Voor de aandrijving is er keuze uit twee krachtbronnen: de 1.2 benzinemotor met een vermogen van 110 pk. Deze driecilinder wordt met een handbediende zesversnellingsbak gekoppeld. De 1.2 wordt wellicht de meest verkochte versie (vanaf € 17.400) nu de diesel door de overheid in de ban wordt geslagen. Het dieselaanbod is nochtans ruimer want de 1.5 HDi-motor is zowel met 75, 100 als 130 pk te koop. De 75 en 100 pk-versie hebben vijf versnellingen, de 130 pk heeft recht op een zesversnellingsbak. Die krachtigste motor kan tevens worden gecombineerd met een 8-trapsautomaat. In een later stadium zal de automaat beschikbaar zijn voor de benzinemotor.
Verwacht geen swingende prestaties van de Berlingo. Daar is hij niet voor ontwikkeld. De 110 paarden van de driecilindermotor op benzine volstaan om de bolide vlot voor te bewegen maar met volle belading trapt hij op zijn adem en is veel schakelen noodzaak. De dieselmotor kwijt zich beter van zijn taak met weliswaar een grotere volume en een cilinder extra. Vooral de krachtigste 130 pk-versie komt dynamisch uit de hoek. Het niet onaardige vermogen en de naadloze overgangen van de 8-trapsautomaat maken van deze Berlingo een prettige rijmachine. Tot je te enthousiast de bocht aansnijdt en het hoge koetswerk fors helt. Dan toont de zachte ophanging haar beperkingen. Comfort is een onlosmakelijk begrip voor Citroën. Dat merk je - of eigenlijk niet – bij het nemen van een hoge verkeersdrempel want de ophanging strijkt de bult nagenoeg glad. Ook wendbaarheid stond vooraan in het orderboek bij de ontwikkeling van de auto. Dat uit zich in een kleinere draaicirkel dan zijn voorganger. Wil je de boer op gaan dan kan de Berlingo uitgerust worden met de Grip Control-technologie. Het is geen klassieke vierwielaandrijving maar een systeem dat zorgt voor een geoptimaliseerde tractie van de voorwielen op verschillende ondergrond. In combinatie met een afdaalhulp kost het Grip Control € 800.
De Berlingo wil vooral een praktische gezinswagen zijn. Het interieur ademt ruimte, met dank aan het hoekige koetswerk. De stoelen zitten lekker maar mochten meer zijdelingse steun bieden. In een oogwenk kan de auto worden omgebouwd tot een kleine verhuiswagen. Ook in de M-configuratie met vijf stoelen is het laadruim (775 liter) immens groot. De vlakke en lage vloer vergemakkelijken het beladen. Toch opletten voor de overmaatse kofferklep. In een nauwe garage kan je die wellicht niet openzwaaien. De ontwerpers passen daar een mouw aan met een apart opende achterruit waarlangs minder zware spullen worden geladen.
Binnenin ontbreekt het evenmin aan opbergvakjes. We tellen er maar even 28, goed voor een totaalvolume van 186 liter. En als het beste amper genoeg is dan ga je voor de optionele ModuTop. Dat is een glazen dak met een hangend bagagerek zoals in de cabine van een passagiersvliegtuig. Op het vlak van de connectiviteit en infotainment moet de Berlingo niet onderdoen voor de duurdere modellen. Citroën heeft het Connect NAV met 8 duim aanraakscherm in de aanbieding. Met dit systeem is draadloos opladen van de smartphone mogelijk. Het hoogste uitrustingsniveau Shine XTR heeft een head up kleurendisplay. Met de dieselmotor en de automaat schurkt de Berlingo dan tegen de kaap van € 30.000 aan.
Wie wars is van gestroomlijnde bolides en een functionele auto verkiest, moet de Berlingo op zijn keuzelijst plaatsen. Een zee van ruimte, het modulaire interieur en de mogelijkheid om de auto uit te rusten met de jongste rijhulpmiddelen en comfortsnufjes, maken van de sympathiek ogende Citroën een rationele familiewagen.
Rijcomfort
Ruim interieur
Koffervolume
Prestaties 1.2 motor
Wiegend koetswerk
Hoge kofferklep
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853