Wie bij het horen van de woorden Chinees en auto aan goedkope EV’s denkt, heeft maar ten dele gelijk. Er worden hier ook wagens uit dat land met benzinemotoren verkocht en er zijn ook elektrische Chinezen met best wel een stevig prijskaartje. Tot die laatste categorie behoort ook de BYD Tang, wij toerden er een weekje mee rond.
Concludeer uit onze inleiding nog niet meteen dat de Tang een dure auto is. De Belgische invoerder vraagt er weliswaar een stevige € 72.000 voor, maar het gaat dan ook om een flinke zevenzitter met een grote batterij, twee (samen) krachtige motoren en vierwielaandrijving. Zoek iets vergelijkbaar in een Duitse catalogus en je zal er nog een heel pak meer voor moeten betalen. Maar goed, de Tang is dus wel een auto voor grote gezinnen met een groot budget. De Chinezen namen vorig jaar ook het voor verkoop in onze streken bestemde model nog eens onder handen, een ‘operatie’ die het onder meer wat comfortabeler moest maken.
De eerste Tang-generatie kwam in 2015 op de markt, die SUV was bijzonder populair in het eigen China en werd daardoor zelfs een van ‘s werelds best verkochte plug-inhybrides. De al in 2018 gelanceerde opvolger was er ook met een volledig elektrische aandrijving, het is die variant die in 2021 in EV-land Noorwegen belandde en al snel ook in de rest van Europa en dus ook België beschikbaar werd. Ondertussen heeft BYD hier al een heus dealernet uitgebouwd en is het met een alsmaar groter gamma zelfs een van de snelst groeiende spelers in ons land geworden.
In België wordt nu vooral met de Seal U gescoord
Er wordt dan vooral gescoord met de Seal U en sinds het Brusselse autosalon naar verluidt ook met de Sealion 7. Voor de Tang is het commerciële potentieel een pak kleiner, wat ons natuurlijk niet tegenhield om nog eens kennis te maken met het opgewaardeerde model.
In een Chinees schoonheidssalon kreeg hij onder meer een nieuw en door de voormalige Audi-designer Wolfgang Egger ontworpen front, dat visueel wat beter aansluit bij de jongere modellen uit de catalogus. Samen met de evengoed nieuwe of toch hertekende lichtsignatuur, bumpers en zelfs motorkap doet het er de Tang wat moderner uitzien, maar zeker in het grijs is de net geen 5 meter lange SUV nog altijd geen auto waar je op slag verliefd op wordt. Het blijft qua looks een beetje dertien in een dozijn, dat geldt natuurlijk voor wel meer Chinese ontwerpen.
Je kan je passagiers verrassen met het draaiende scherm
Mits de ‘juiste’ en dus best geen te donkere kleur voor de zetelbekleding, ziet het interieur er door de kwaliteitsvolle materialen wel uitnodigend uit. Je kan je passagiers nog altijd verrassen met het draaiende en nu 15,6 duim grote infotainmentscherm. Dat laat zich zowel horizontaal als verticaal plaatsen, wij vinden het wel nog altijd iets te lang zoeken naar een ‘snelle’ bediening van de vele functies. Misschien hadden we de stembediening wat vaker moeten gebruiken, maar voor sommige comfort- en andere snufjes zijn er gewoon te veel menu’s en submenu’s. Nu ja, in dat bedje zijn wel meer en zeker niet alleen Chinese auto’s ziek.
Dé grootste troef van het Tang-interieur is natuurlijk de ruimte. Je kan met zeven in de auto, al mogen het helemaal achterin wel geen al te grote mensen zijn. De toegang tot de twee extra zitjes vraagt trouwens ook wel enige lenigheid. Ze laten zich gelukkig ook makkelijk in de vloer opplooien als je ze niet gebruikt. Het laadvolume van de koffer varieert dan ook van een krappe 235 tot maximaal 1.655 liter als je ook de zitplaatsen op de tweede rij niet nodig hebt. Voor de volledigheid, die laatste is ook verschuifbaar.
De batterij heeft een grote capaciteit
Terwijl er voor de meeste elektrische auto’s van dit formaat keuze is uit verschillende vermogens, is de Tang er alleen met twee elektromotoren van samen 517 pk en 700 Nm. Zelfs met een leeggewicht van meer dan 2,6 ton volstaat dat natuurlijk voor sterke prestaties, genre een acceleratie van 0 naar 100 km/h in een ‘korte’ 4,9 seconden. Maar voor dat soort stuntwerk koop je zo’n auto vanzelfsprekend niet, veel belangrijker is hoever je er tussen twee laadbeurten mee geraakt.
Onder de Tang steekt nu een knappe Blade-batterij met een verrassend grote capaciteit van (netto) 108,8 kWh. Je kan die snelladen tot 170 kW, helemaal ‘vol’ is ze WLTP-gewijs goed voor een fraaie 530 kilometer. Reken in de praktijk op zo’n 450 kilometer en met echt winterweer nog iets minder, met een gemiddeld verbruik van zowat 25 kWh/100 km kan je de auto dan ook maar moeilijk zuinig noemen. Gezien zijn formaat en vooral het al vermelde gewicht hadden we dan ook niet echt verwacht dat hij dat wel zou zijn.
Reken op een rijbereik van zo’n 450 kilometer
Maar er is ook goed nieuws. BYD heeft zich echt gespecialiseerd in de ontwikkeling van accu’s en belooft met meer dan 3.000 laad- en ontlaadcycli ook een extra lange levensduur zonder echte degradatie. De Blade Battery bevat ook geen nikkel en geen kobalt, dat maakt ze ook wat ‘groener’. Ze is tegelijk ook steviger en doorstaat blijkbaar beter de spijker-penetratietest dan gelijk welke andere accu, je zal op het internet dan ook allicht geen filmpjes van brandende BYD’s vinden.
De Tang mag dankzij zijn krachtige elektromotoren dan best wel snel zijn, we hebben tijdens onze testweek eigenlijk nooit de nood gevoeld om dat uit te proberen. Rijcomfort is wat je van dit soort auto verwacht, daar dragen de meer dan vlotte hernemingen natuurlijk al zeker toe bij. De eerste generatie van de naar Europa uitgevoerde Tang was qua veercomfort nog een beetje aan de harde kant, dat kun je deze vernieuwde variant alvast niet meer verwijten. De auto heeft nu een adaptieve demping, die laat zich ook op onze Belgische wegen als efficiënt omschrijven. Echt sportieve ambities? Nee, daarvoor moet je natuurlijk elders zijn. Wel nog een Tang-troef, je mag er tot 1.500 kilo mee trekken.
De prijs van de opgewaardeerde Tang gaven we al mee. Ook al valt die mede door de heel rijke standaarduitrusting gunstiger uit dan deze van op papier (of scherm) vergelijkbare auto’s, het is evident dat het niet met deze kanjer is dat BYD in Europa en dus ook België een groot publiek zal bereiken. Daar heeft China’s grootste autobouwer andere modellen voor. Maar als je een elektrische zevenzitter met veel vermogen nodig hebt en het qua budget echt niet richting € 100.000 mag ‘escaleren’, moet je de auto misschien toch maar eens gaan bekijken.
Ruim en functioneel
Keurige prestaties
Knappe batterij-technologie
Vrij hoog verbruik
Wat vage besturing
Infotainment met veel menu’s en submenu’s
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853