De concurrentie is bang voor BYD (Build Your Dreams). Terecht. Het Chinese merk slaat nagels met koppen met de Atto3, die eruitziet als een kleine VW ID.4 en uitpakt met een technologisch arsenaal waarbij zijn rivalen verbleken. Kers op de taart: hij is vlot leverbaar. 1-0 voor China?
Het gebeurt niet vaak dat er een nieuw automerk op de markt komt – of toch niet bij ons. Vaak gaat het om marketing-gedreven creaties van bestaande constructeurs (zoals Cupra, DS, Genesis,…), af en toe om een exoot opgericht door een of andere magnaat (bijvoorbeeld Rimac). En dan heb je de Chinezen. Of je dat nu leuk vindt of niet: ze komen eraan en we houden er maar beter rekening mee.Zeker in het geval van BYD. Het Chinese merk is al bijna 30 jaar een toonaangevende batterijproducent en bovendien de enige fabrikant van elektrische voertuigen die zijn eigen accu’s, elektromotoren, motorsturingen en computerchips ontwikkelt.
In de Atto 3, een cross-over die het opneemt tegen de Kia Niro EV en zelfs de BMW iX1 en Volvo XC40 (als je in de ambities van BYD gelooft), zit de jongste generatie Blade-batterij van het huis die gebruikmaakt van lithium-ijzerfosfaat (LFP)-technologie. Kobalt en nikkel komen er niet aan te pas en ook het brandgevaar is haast onbestaande bij dit soort accu’s, die bovendien langer meegaan. Niet slecht als binnenkomer, lijkt ons.
Tesla-scherm & gesmolten kaas
Aan het design zal niemand aanstoot nemen. De meeste mensen die we erover interpelleerden, vonden hem best aantrekkelijk, ja zelfs chic ogen. Ronduit onder de indruk waren onze (met name jeugdige) passagiers van het dashboard. Centraal prijkt een megatablet van 15,6 duim die zo uit een Tesla Model 3 overgenomen lijkt. Zelfs de graphics hoeven niet onder te doen en bovendien kun je het zowel in horizontale als in verticale richting gebruiken. Druk op een toets en het scherm kantelt negentig graden.
De menustructuur blijkt behoorlijk logisch en het systeem reageert bliksemsnel op je input. Apple CarPlay en Android Auto zijn nog niet van de partij, maar BYD belooft dat volgend jaar aan de hand van een over-the-air update recht te zetten. Ook moet je voorlopig kunnen leven met het feit dat de enige mogelijke bedieningstaal het Engels is. Volgens de Belgische BYD-verdeler zouden Nederlands en Frans echter over enkele weken beschikbaar zijn en eveneens automatisch ingeladen worden via een update.
De vormgeving van het dashboard zelf is nogal quirky en eclectisch. Bovenaan ligt er een dikke lap (namaak)leder kamerbreed als een plak gesmolten kaas gedrapeerd over de ventilatieroosters. Onder die lap bevindt zich een crèmekleurig sponsachtig materiaal dat in glooiende horizontale banen is uitgesponnen. De klinken nemen de vorm aan van kokers waarop een naar achteren roterende handsteun rust. In de deurpanelen vind je dan weer drie rode snaren die inhoud van de kaartenvakken op zijn plaats moeten houden en ook als (enerverend) primitief muziekinstrument kunnen dienstdoen. Ouders van kleine kinderen zijn gewaarschuwd.
Ruim vanbinnen
Los van bovenstaande indrukken is de bouwkwaliteit ronduit indrukwekkend. Alles voelt solide, ja zelfs premium aan – tot en met de hendels voor de ruitenwissers en de toetsen op de middenconsole. Zet hier een VW ID.3 naast en je begrijpt dat men in Wolfsburg het schaamrood op de wangen krijgt. Ook de stoelen zitten prinsheerlijk en zijn ergonomisch vormgegeven. Elektrische bediening en verwarming zijn standaard. Het enige minpuntje betreft de afwezigheid van een verstelbare lendensteun.De beschikbare ruimte is al even impressionant voor een auto van dit formaat. De Atto 3 staat op een gloednieuw platform dat elke beschikbare centimeter optimaal benut. De dunne Blade-batterij palmt erg weinig ruimte in, iets wat zich in meer interieurvolume en een grote koffer vertaalt.
BYD is ook erg trots op de ruimtebesparing en efficiëntiewinst die geboekt werd door zoveel mogelijk aandrijf- en sturingscomponenten te bundelen. Voertuigcontrole, batterijmanagement, motorcontrole, vermogensverdeling, DC/DC-omvormer, on-board charger, e-motor en transmissie: alles zit in één compacte unit.
Pittig baasje
We trekken de pook, die wel geïnspireerd lijkt door de exemplaren die je in Amerikaanse oldies uit de jaren 60 vindt, in D. Meteen weerklinkt er een zoemtoon die de zwakke weggebruiker moet waarschuwen voor onze aanwezigheid. Heel aangenaam is die niet, maar hij verdwijnt ook zodra je snelheid maakt. De Atto3 hangt goed aan het gas, zoveel is zeker. 150 kW is niet niks en als je het pedaal vloert, zit je in 7,3 seconden aan 100 km/h. Het wegdek mag er dan wel niet te vettig bijliggen, want de voorwielen worden vrij snel overmand.
Op een T-kruispunt enthousiast vertrekken resulteert in uitgesproken gripverlies, maar dat geldt voor de meeste elektrische voorwieltrekkers: ook de Aiways U5 en de Volvo XC40 Single Motor hebben er last van. Het is gewoon iets waar je rekening mee moet houden. Aan de banden ligt het in elk geval niet: BYD monteert enkel premiummerken. Voor de rest kan de wegligging enkel maar als erg geruststellend omschreven worden. De schokdemping is comfortgericht en dat is maar beter ook gezien de veelvuldige bulten, putten en snelheidsremmers in ons land.
Het stuurwiel blijkt voldoende verstelbaar en ligt prettig in de hand, ook al mist de lederen bekleding wat korrel. Het is misschien een tikje overbekrachtigd, maar daar zullen de meeste bestuurders niet over struikelen. Ook de geluiddemping is niet de beste in zijn categorie, iets wat vooral te wijten is aan het windgeruis ter hoogte van de zijspiegels, maar als je naar muziek luistert, heb je daar amper last van. De audiokwaliteit is overigens top.
Gemengde batterijgevoelens
Voor de remmen koos BYD het gerenommeerde Brembo als leverancier, maar eigenlijk is dat in het geval van een EV slechts beperkt van tel. Je remt immers meestal op de elektromotor. Je kunt kiezen uit twee recuperatiestanden: normaal of hoog. Wij hebben zo goed als altijd in de hoogste stand gereden. Die remt de auto niet echt hard af en had misschien nog wat pittiger gemogen, zeker omdat je ook geen One-Pedal-drive-functie hebt.
Voor de aandrijving kun je kiezen uit Eco, Normaal en Sport. Vreemd genoeg leek de Eco-stand ons de meest evenwichtige. We hebben deze modus dan ook voor drie kwart van de tijd gebruikt. Hoeveel we gemiddeld aan stroom hebben geconsumeerd? 18,9 kWh/100 km. Dat is niet meer dan matig te noemen, maar valt ook te verklaren door het natte, koude weer. Een warmtepomp is gelukkig standaard. In het andere geval was ons verbruik ongetwijfeld nog hoger uitgevallen. Het dient ook gezegd dat we vrij veel op de snelweg hebben gereden, gecombineerd met heel wat korte ritten, zonder het interieur voor te verwarmen. Met dit cijfer moet je rekenen op een rijbereik van 350 kilometer. In ideale WLTP-omstandigheden moet 420 kilometer haalbaar zijn. Er zit 60,5 kWh aan energie in de LFP-accu, die volgens BYD opladen kan met driefasige wisselstroom van 11 kW of met gelijkstroom van 88 kW. Dat zijn doorsnee waarden, zonder meer. Onze ervaringen aan een snellader leerden dat de laadcurve vrij snel naar 60 kW zakt, wat de laadtijd verlengt. Op dat vlak breekt hij dus geen potten.
Dat neemt niet weg dat BYD ervan overtuigd is dat de batterij minstens 5.000 cycli oftewel 1,5 miljoen kilometer moet kunnen meegaan. De tijd zal het leren. Tot slot nog een puntje van kritiek op de database die het navigatiesysteem voedt. Die omvat slechts een fractie van de beschikbare openbare laadpunten in ons land en biedt slechts beperkte info. Je bent dus alsnog aangewezen op apps als Chargemap om gericht te zoeken en te weten of de paal beschikbaar is.Op enkele schoonheidsfoutjes na, waarvan het gros allicht recht te zetten valt met een over-the-air software-update, verdient de BYD Atto3 een schouderklopje. De Chinezen hebben begrepen wat de Europeanen willen. En ze willen het nu. Komt dat goed uit: er staat redelijk wat voorraad op de kaai in Zeebrugge. Of de prijs niet te hoog gegrepen is? Het is maar wat je als referentie neemt. Net geen € 46.000 voor een full-option elektrische cross-over die vijf sterren haalt op de EuroNCAP-tests is op de keper beschouwd eigenlijk wel correct te noemen…
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 778,03 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 796,51
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853