Het Europese en dus ook Belgische BYD-gamma telt al heel wat modellen, maar een echte prijsbreker was er tot voor kort niet bij. Nu dus wel, de Atto 2 is een elektrische SUV die je zelfs met een rijke uitrusting al voor minder dan € 30.000 mee naar huis krijgt. Autonieuws kon hem al testen.
De naamgeving bij het Chinese BYD mist wat logica, tenzij het er een is die wij niet goed snappen. Het gamma telt enkele zwemmende zoogdieren (Dolphin, Seal, Sealion...), maar evengoed namen met een stukje Chinese geschiedenis (Han). En dan zijn er ook nog de Atto 3 en sinds kort dus de Atto 2, het kersverse instapmodel van het merk. BYD zegt met die een goede 4,3 meter lange auto een elektrische SUV voor het B-segment te brengen, maar dat klopt ons inziens niet helemaal. Het zou dan een concurrent voor pakweg de Citroën ë-C3 Aircross en de Opel Frontera moeten worden, maar die zijn aanzienlijk minder krachtig en wel nog wat goedkoper. Je kan ze ook krijgen met twee extra klapstoeltjes in de koffer, zo’n zevenzitsconfiguratie biedt BYD dan weer niet aan.
In afwachting van een voor later dit jaar beloofde Comfort-variant met een nog wat sterkere motor, een grotere batterij en dan ook extra rijbereik, is de Atto 2 er alleen met een elektromotor van 130 kW of 170 pk. De al vermelde Stellantis-modellen doen het met slechts 113 pk, wel vergelijkbaar is de BYD-accu van 45,1 kWh. Die garandeert zelfs in ‘ideale’ en dus weinig realistische (WLTP-)omstandigheden maar een rijbereik van 312 kilometer, dat is maar net iets meer dan de Citroën en de Opel. We kunnen er dan meteen ook de tweede ‘handicap’ van de BYD aan toevoegen, snelladen kan maar tot maximaal 65 kW.
Het snelladen is eerder... traag
Het kan toch enigszins verbazen voor een merk dat terecht trots is op zijn baanbrekend werk met de in de structuur van de auto geïntegreerde en ook extra stevige Blade Battery en de al even innovatieve Cell-to-body-constructie, waarbij de bovenste afdekking van het batterijpack ook als vloer voor het passagierscompartiment fungeert. De norm qua snelladen voor dit type auto ligt anno 2025 rond en soms zelfs boven de 100 kW, hier valt de Atto 2 dus wel een beetje uit de toon.
Die 65 kW is op zich nog geen groot drama, maar je zal dus wel wat meer tijd moeten voorzien als je al eens ‘onderweg’ dient te laden. Van 10 tot 80 procent van de capaciteit vraagt een toch wel lange 37 minuten. Daartegenover staat wel een vrij correct verbruik. De Chinese constructeur belooft een gemiddelde van 16 kWh/100 km, na een bij momenten toch wel stevige testrit over Spaanse snel- en ook bergwegen kwamen wij uit bij iets minder dan 19 kWh/100 km.
In en rond de stad is het beperkte rijbereik een minder groot probleem
In en rond de stad en dus met aanzienlijk lagere snelheden kan de Atto 2 pronken met een WLTP-verbruik van slechts 10,8 kWh/100 km, dan vormt het eerder beperkte rijbereik van de auto natuurlijk een minder groot probleem. Er wordt voor de batterij lithium-ijzerfosfaat als kathodemateriaal gebruikt, dat maakt ze door de afwezigheid van kobalt duurzamer dan een conventioneler exemplaar met lithium-ion. Ze is ook beter bestand tegen (of minder gevoelig voor) extreme temperaturen en kan meer laad- en ontlaadcycli zonder veel capaciteitsverlies aan. Ook sympathiek van BYD, de in winter heel nuttige warmtepomp is standaard.
Het comfort en de rijdynamiek nodigen wel uit om je met de Atto 2 in de wijde(re) wereld te wagen. Op wat windgeruis na, is het eerste echt wel van een hoog niveau. Qua rijplezier komt de BYD dan weer enigszins in de buurt van (pakweg) een Kia EV3. Dat de voorwielen in de ‘koude’ Spaanse bergen rond Madrid af en toe naar wat grip zochten, was ongetwijfeld vooral te wijten aan onze enthousiaste rijstijl en de kwaliteit van de onder de testwagen gemonteerde banden. Er is keuze tussen de rijmodi Eco, Normal, Sport en Snow. De laatste hadden we niet nodig, tussen de eerste drie lijkt er qua rijgedrag niet echt veel verschil.
De Atto 2 is veel meer dan een stadsauto
De Atto 2 een auto voor vooral stadsgebruik noemen, wat BYD zelf toch lijkt te doen, hoeft in elk geval niet. Ook de prestaties, met bijvoorbeeld een spurt naar 100 km/h in een snelle 7,6 seconden, zijn meer dan keurig. De wagen laat er de Stellantis-concurrentie een eind mee achter zich. Een vergelijking met de evengoed al vermelde Kia en de elektrische varianten van de Alfa Romeo Junior, Fiat 600, Opel Mokka en Peugeot 2008 uit dezelfde familie ligt dus iets meer voor de hand, maar die kosten allemaal nog wat en in enkele gevallen zelfs veel meer. Idem dito voor zelfs de instapversies van de Cupra Born, Ford Puma, Hyundai Kona, MG 4 en Volkswagen ID.3, trouwens.
Voor enkele van de grootste troeven van de Atto 2 moet je in de auto zijn. De gebruikte materialen lijken van een hoog niveau, zonder de harde plastics die je vandaag wel in zoveel andere en vaak zelfs duurdere wagens aantreft. Ook de afwerking is bijzonder keurig, al mist de BYD wel de frivoliteiten die vooral Europese constructeurs tegenwoordig zo graag in hun compacte EV’s voorzien.
Meer zitruimte dan in heel wat auto’s uit een hoger segment
Nog enthousiaster zijn we over de zitruimte, die is ook achterin echt wel heel royaal en dankzij de vlakke vloer zelfs geschikt voor drie volwassenen. Er is zelfs meer been- en onder het standaard voorziene glazen dak ook hoofdruimte dan in heel wat auto’s uit een nog net iets hoger marktsegment. De koffer slikt 400 liter bagage, met neergeklapte achterbank stijgt het laadvolume tot 1.340 liter. Met dank aan de voor de achterophanging gebruikte en nogal ‘eenvoudige’ torsiebalk.
Het dashboard oogt dus wel bijzonder sober. Er zijn een relatief klein (8,8 duim) en natuurlijk digitaal rechthoekig instrumentenbord en een naar goede BYD-gewoonte weer draaibaar aanraakscherm van – naargelang de versie – 10,1 of 12,8 duim bovenop de middenconsole, dat kan je dus zowel in een horizontale als verticale positie plaatsen. Het geeft toegang tot een heleboel functies en ook tal van apps (YouTube, Spotify, Amazon Music...), via een optionele microfoon kan je je zelfs aan... karaoke wagen. De ‘digitale’ knopjes van het scherm zijn echter nogal klein en je moet vaak via nogal wat menu’s passeren om ergens te geraken.
De auto laat zich ook met een ‘slim’ horloge openen
Even handig als origineel is dan weer de mogelijkheid om de temperatuur van de airco aan te passen door met drie vingers omhoog of omlaag over het scherm te vegen. Ook de stembediening lijkt goed te werken en er zijn ook nog wat handige klassieke knoppen op het stuurwiel en links en rechts van de knappe pook met diamantlook waarmee je de rijrichting kiest. Android Auto en Apple CarPlay werken draadloos en de auto laat zich ook openen met de telefoon en zelfs een ‘slimme’ horloge, het volstaat er even mee te zwaaien in buurt van de buitenspiegel.
Over het koetswerk van de Atto 2 zullen de meningen misschien wel enigszins verdeeld zijn. Geen retrolooks hier, BYD heeft immers nog geen echt verleden en dus ook geen ‘klassiekers’ om als inspiratie te dienen. Maar daar waar nogal wat andere Chinezen met een dertien-in-een-dozijn-design komen, springt deze auto er toch wel een beetje uit.
Opvallen doet de Atto 2 beslist wel
De lichtblokken voor en achter zijn opvallend smal, de van verticale koelopeningen voorziene en nogal scherpe bumper oogt stoer, de motorkap is bol, de flanken zijn gewelfd, de onderste rand van de zijruiten loopt naar achteren omhoog, het dak met geïntegreerde spoiler lijkt wat te zweven en ook de vorm van de C-stijl is best wel apart. Of het allemaal samen een mooi ontwerp oplevert, is natuurlijk een kwestie van smaak. Maar opvallen doet de Atto 2 beslist wel.
In afwachting van de al vermelde Comfort met grotere batterij, is er nog niet veel keuze. Voor € 29.990 krijg je de Active mee naar huis, met onder meer 17-duimsvelgen, slimme grootlichten, een glazen panoramadak met elektrisch zonnescherm, elektrisch verstelbare voorstoelen, een bekleding met zogeheten veganleder, een reeks USB-poorten en V2L-technologie (waarmee je externe apparaten van stroom voorziet) is die al vrij goed uitgerust. De Boost van € 31.990 voegt er nog extra snufjes als stuur- en (vooraan) stoelverwarming, sfeerverlichting, een 360-graden camera, draadloos opladen van smartphones (met 15 kw), een audiosysteem met acht luidsprekers en een groter infotainmentscherm (12,8 duim) aan toe. Juist ja, die versie moet je eigenlijk wel hebben.
Met de Atto 2 brengt BYD nog een interessante elektrische auto naar een marktsegment dat op dit moment echt wel snel aan het groeien is. De prijzen en (standaard)uitrusting zijn zeker niet de enige troeven van deze Chinees, hij scoort ook met zijn zit- en laadruimte en het meer dan correcte rijgedrag. Jammer wel van het vrij beperkte rijbereik en het eerder trage... snelladen. Die laatste ‘eigenschappen’ maken er inderdaad nog net iets meer een stads- dan een echte reiswagen van, met de al beloofde Comfort worden zijn mogelijkheden binnenkort echter wel uitgebreid.
Royale zitruimte
Knappe afwerking
Correcte prijzen
Wennen aan de looks?
Beperkte autonomie
Snelladen maar tot 65 kW
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853