Test

© BMW

TEST: BMW X7 xDrive40d: Anachronisme, maar wat voor één…

01 april 2023
Door Stijn Blanckaert

De BMW X7 werd onlangs gerestyled. Hij blijft een even grote olifant in de porseleinwinkel als tevoren en zijn looks zijn nog altijd controversieel, maar uitgerust met de zescilinder diesel is dit zowat de heerlijkste reisauto die je je kan inbeelden.

 

Precies één jaar geleden stelde BMW de facelift van de X7 aan de wereldpers voor. Die heeft nog altijd een even grote grille, maar op de één of andere manier raak je aan alles gewend, en dus ook aan die enorme bek. Bij de facelift werd het front verder ingrijpend aangepast en werden de conventionele koplampen van de eerste X7-generatie op de nieuwe vervangen door een in twee lagen verdeeld geheel, met smalle led-dagrijlichten bovenaan en verdonkerde led-matrixkoplampen eronder. TEST BMW X7 xDrive40d Anachronisme maar wat voor een 0002Ook de voorbumper werd herwerkt. Achterin zijn de veranderingen beperkter, met aangepaste 3D-lichtunits. De buitenafmetingen van deze kolos blijven even indrukwekkend, meteen een van de nadelen van de X7, want ondanks de talloze en handige parkeerhulpmiddelen (met een pluim voor de automatische achteruitrijassistent die op dit moment nog steeds het privilege van BMW is) is het niet evident om de X7 in nauwe parkeerplaatsjes te wurmen of in ondergrondse parkings zonder velgschade de randen van de in- en uitritten te vermijden. TEST BMW X7 xDrive40d Anachronisme maar wat voor een 0005

Geraffineerde zescilinder 

De X7 is, zoals we bij onze test van de 30d in augustus 2019 al schreven, niet in de eerste plaats ontworpen voor onze markt, maar wel voor groeimarkten als China, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten. Die zijn nog steeds wild van 5,18 meter lange, 1,83 meter hoge en 2,22 meter brede SUV’s die de status van de bestuurder ervan onderstrepen. In die landen zijn dieselmotoren nooit populair geweest, bij ons wel, maar iedereen weet dat sinds 2015 en het fameuze dieselgate-schandaal de zwanenzang van de zelfontbrander is ingezet. Te vroeg, als u het ons vraagt, want wat een heerlijke krachtbron is de drieliter zescilinder van deze xDrive40d met zijn gecombineerde output van 352 pk (259 kW) en niet minder dan 720 Nm, met dank aan een 48 volt-mild hybride ondersteuning door middel van een startgenerator die 12 pk en 200 Nm toevoegt aan de 340 pk en 700 Nm van de verbrandingsmotor.

TEST BMW X7 xDrive40d Anachronisme maar wat voor een 0013De romigheid, het raffinement, en de heerlijke klank van de zescilinder maken indruk, net als de prestaties, die met de hulp van de uitstekende achttrapsautomaat moeiteloos geleverd worden. In 5,9 seconden van 0 naar 100 accelereren met zeven volwassenen aan boord en doorgaan tot 245 km/h zonder in het interieur je stem te moeten verheffen om gehoord te worden: het blijft telkens weer indrukwekkend om te weten dat het kan, ook al zet de X7 door zijn zwaarlijvigheid, met een leeggewicht van 2.565 kg, bepaald niet aan tot een sportieve rijstijl. Daarenboven bleek tijdens onze testweek, waarbij we twee lange trajecten met vijf volwassenen aan boord en een volgestouwde koffer aflegden, dat ons verbruik van 7,9 l/100 km perfect overeenstemt met wat de WLTP-norm opgeeft: 7,7 tot 8,6 l/100 km. Dat is zelfs minder dan de 8,6 l/100 km we in 2019 verstookten met de 30d van 265 pk, die intussen uit het gamma verdween.

Het WLTP-normverbruik van de X7 xDrive40d stemt overeen met een CO2-uitstoot van 203 tot 225 g/km, waardoor de fiscus een goeie klant heeft aan deze dikke diesel, met een BIV van € 3.663,7 en een jaarlijkse verkeersbelasting van € 1.222,17 in Vlaanderen (€ 4.957 en € 931,52 in Brussel), maar dat is niet echt een verrassing en ook geen dealbreaker voor wie € 101.800 kan besteden aan de standaarduitvoering van deze grote SUV. 

Nieuwe cockpit

Binnenin werd de X7 bij de facelift getrakteerd op een nieuw dashboard en een nieuwe centrale console. Net als de andere recente modellen van het merk kreeg hij de nieuwe cockpit met het brede, glazen scherm en het uitstekende nieuwe BMW Operating System 8 dat – dank u, BMW – ondanks het gebruik van aanraaktechnologie voor het scherm nog steeds over de uitstekende iDrive-controller beschikt die het selecteren van de verschillende functies in de talloze menu’s echt vergemakkelijkt tijdens het rijden.TEST BMW X7 xDrive40d Anachronisme maar wat voor een 0017 De klassieke pook van de automaat werd ook hier vervangen door een compacte schakelaar. Daardoor wordt de optie om voor de € 780 kostende CraftedClarity-kristalafwerking te kiezen een stuk minder interessant, aangezien de kristallen pook nu niet meer dan een kristallen schakelaartje wordt en voor het overige enkel de iDrive-controller en de startknop in glas afgewerkt zijn.TEST BMW X7 xDrive40d Anachronisme maar wat voor een 0001TEST BMW X7 xDrive40d Anachronisme maar wat voor een 0024

Het plaatsaanbod blijft even indrukwekkend als voorheen. De X7 is altijd voorzien van zeven plaatsen en zelfs op de derde rij kunnen volwassenen eenmaal ze met wat moeite ingestapt zijn comfortabel zitten, al moeten de personen op rij twee dan een beetje van hun vorstelijke beenruimte afstaan door hun stoelen wat naar voor te schuiven. Onze testwagen beschikte zelfs over een aparte bediening voor de airco voor de twee achterste inzittenden, waardoor er in totaal vijf zones zijn voor de airco (optie van € 1.010).

BMW positioneert de X7 aan de top van het SUV-gamma en vraagt er ook de nodige euro’s voor. Terwijl de xDrive30d in 2019 nog een instapprijs van € 88.800 had is dat vandaag niet meer dan een utopie. Zoals reeds gezegd verwacht BMW voor de (enige) overblijvende X7 diesel nu minimaal € 101.800 en is ook de “goedkoopste” X7, de xDrive40i, met € 96.450 flink duurder geworden dan een paar jaar geleden. Onze werkelijk schitterend uitgeruste testwagen torste een prijskaartje van € 132.440. Het is duidelijk dat deze auto, hoe goed hij ook is, alleen weggelegd is voor de happy few. TEST BMW X7 xDrive40d Anachronisme maar wat voor een 0010

Elke keer we nog eens in een BMW met de zescilinder diesel mogen stappen doet het een beetje pijn om te weten dat dit mogelijk de laatste keer zal zijn. Lepel die heerlijke krachtbron in een indrukwekkend ruime, comfortabele en gesofisticeerde auto als de X7 en het is helemaal feest. Maar terwijl je rijdt besef je voortdurend dat je met die auto laag scoort op de schaal van politieke correctheid, en dat is vandaag voor velen – jammer genoeg – vaak belangrijker dan het plezier dat je aan iets beleeft. Niettemin: een droom van een auto, deze X7.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Uitzonderlijk ruim en comfortabel 

  • Heerlijke en relatief zuinige diesel

  • Rijcomfort en stilte

  • Onhandige afmetingen

  • Erg duur, veel en dure opties

Leasing info

 Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.950,87 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 2.434,26

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

BMW X7 xDrive40d

  • Motor:
    Mild Hybrid Diesel, zescilinder, 2.993 cc
  • Overbrenging:
    Achttrapsautomaat, vierwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    259 kW / 352 pk
  • Maximum koppel:
    720 Nm
  • 0-100 km/h:
    5,9 seconden
  • Topsnelheid:
    245 km/h
  • Gemiddeld testverbruik:
    7,9 l/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    203 – 225 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 101.800
  • VAA:
    € 1.292,96 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    40%

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.