Test

© BMW

TEST: BMW X1 xDrive23i: Ze worden zo snel groot, mijnheer…

13 januari 2023
Door Stijn Blanckaert

Ze worden zo snel groot, mijnheer… Die uitspraak, vaak in verband met kinderen die groeien als kool, zou je perfect kunnen gebruiken om de nieuwe X1 te beschrijven. Dat model is intussen aan zijn derde generatie toe en oogt met zijn gespierde looks nog een stuk groter dan hij eigenlijk is. Ik reed een week met de mild hybride topversie op benzine.


Collega Dieter reed in september vorig jaar, ter gelegenheid van de internationale perspresentatie, met de nieuwe generatie van de X1 in de sDrive18d-dieseluitvoering en kon ook al kort kennismaken met de elektrische iX1 xDrive30. Ik kreeg ondertussen uitgebreid de tijd om de xDrive23i, de krachtigste X1 in afwachting van de plug-inhybrides, in eigen land aan de tand te voelen. 

Stoer voorkomen

De looks van de nieuwe X1 vallen in de smaak. De auto heeft een echte persoonlijkheid en ziet er ook groter uit dan hij feitelijk is. Zeker wanneer hij uitgerust is met het M Sport-pakket ziet hij er – naar mijn bescheiden mening – uitstekend uit, en hoewel de grille ook hier bovenmaats is kan de X1 dat wel hebben.
P90479939 highRes bmw x1 xdrive 23i 09Het belang van de X1 is groot voor BMW, want de compactste BMW-SUV is de op één na bestverkochte auto van het merk, na de 1-Reeks. Daarom wordt hij aangeboden met een heel gamma benzine- en dieselmotoren, als plug-inhybride én als EV. Bij de diesels gaat het om een tweeliter viercilinder die in de 18d 150 pk levert, in de 20d met 163 pk uitpakt en als 23d bij 211 pk piekt. Het benzinegamma bestaat uit de 18i (136 pk), de 20i (170 pk) en deze 23i (218 pk). De plug-ins heten 25e en 30e. Ze gebruiken een elektromotor én een benzinemotor voor hun aandrijflijn. Het gaat daarbij om de driecilinder van 1,5 liter die ook in de 18i en 20i de dienst uitmaakt, al levert die in de 30e 150 in plaats van 136 pk.
P90479957 highRes bmw x1 xdrive 23i 09De 23i is dus de krachtigste benzineversie. Met zijn nieuwe mild hybride tweeliter met een variabele kleppentiming en dito nokkenas en een starter-generator op 48 volt die voor 19 extra pk’s zorgt is dit een hypermoderne krachtbron. Het totale vermogen bedraagt 218 pk (160 kW), het maximumkoppel 360 Nm. De overbrenging gebeurt via de xDrive-vierwielaandrijving zowel naar de voor- als naar de achterwielen, via een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Een handgeschakelde versnellingsbak staat niet langer op het programma van de X1.

Hightech en comfort eerder dan sport

218 pk klinkt natuurlijk veelbelovend, maar we mogen niet vergeten dat de X1 in deze uitvoering niet minder dan 1,7 ton op de weegschaal zet. Daardoor zijn zijn prestaties degelijk, zonder meer, met een stoplichtsprint van 0 naar 100 km/h in 7,1 seconden en een top van 233 km/h.

De mild hybride setup heeft als doel om het verbruik terug te dringen. BMW kondigt voor de xDrive23i een gemiddelde van 6,6 l/100 km aan. Dat haalden we echter niet, maar 7,5 l/100 km is nog altijd een aanvaardbare waarde voor een dergelijke auto met vierwielaandrijving. 
P90479945 highRes bmw x1 xdrive 23i 09De X1 is duidelijk eerder comfortabel dan sportief. Zo geeft het naar mijn gevoel veel te dikke M-Sportstuur te weinig feedback en zijn de remmen niet echt geschikt voor langdurig sportief rijden. Door het hoge zwaartepunt van deze SUV is hij ook minder dynamisch dan de berlines van het merk. Uiteindelijk zullen maar weinigen daarom malen, aangezien een dergelijke rijstijl sociaal moeilijk ligt en de gelegenheid voor geïnspireerd sturen zich ook steeds minder voordoet in het huidige verkeer. Daarom zal zijn comfortniveau des te meer gewaardeerd worden.

Dat comfort is uitstekend, met (alvast op de geteste M Sport-versie) goed steunende voorstoelen, een uitstekende rijhouding, meer dan voldoende binnenruimte, een stil interieur met weinig windgeruis en een sereen weggedrag (met dank aan de xDrive-vierwielaandrijving). De schokdempers doen hun werk voortreffelijk, al zijn de velgen van 19 of zelfs 20 duim die op de optielijst staan op dat vlak een minder goede keuze dan de standaardexemplaren van 17 of 18 duim. Wanneer de Sport-stand wordt geselecteerd en de auto hoger in de toeren gejaagd wordt vooraleer naar een hogere versnelling wordt geschakeld, blijft het ophangingscomfort goed, maar worden de rolneigingen wat beter onder controle gehouden en wordt het stuur wat zwaarder. 
P90479935 highRes bmw x1 xdrive 23i 09De koffer van de mild hybride uitvoeringen is met een inhoud van 500 liter precies 40 liter kleiner dan die van de 18d en 18i die het zonder hybride hulp moeten doen, maar is nog steeds voldoende ruim voor gezinsgebruik en praktisch ingericht. De achterbank kan (als deel van het Travel Pack van € 2.230) over een lengte van 13 centimeter worden verschoven.

Vaarwel iDrive-controller

De nieuwste BMW’s van de compacte klasse (zoals ook al de 2 Active Tourer) nemen afscheid van de veelgeprezen iDrive-controller op de middenconsole. Terwijl collega Dieter die niet echt miste bij zijn test betreur ik toch het verdwijnen ervan.P90479948 highRes bmw x1 xdrive 23i 09 Het is nu immers niet meer mogelijk om blindelings door de menu’s te scrollen terwijl je arm op de armsteun rust. Het steeds moeten aanraken van het centrale infotainmentscherm is vermoeiender en ook minder nauwkeurig tijdens het rijden. Maar goed, alles went, zullen we maar zeggen…

Een ander ergonomisch minpuntje vinden we op het stuurwiel. BMW verminderde daar het aantal knoppen, en bracht die voor de bediening van de (adaptieve) snelheidsregelaar terug tot vier. P90479941 highRes bmw x1 xdrive 23i 09Zo verdween de mogelijkheid om van op het stuur de afstand tot de voorligger te selecteren en is er geen “resume”-knop meer. Minder is hier zeker niet beter. Om het ergonomie-hoofdstukje af te sluiten vermeld ik nog de nieuwe deurklinken. Dat zijn geen grepen meer waar je je hand over en rond kan klemmen, maar geïntegreerde exemplaren die beter zijn voor de luchtweerstand maar je verplichten om bij het openen van de deuren je handpalm naar boven te draaien, wat enigszins tegennatuurlijk is. Een detail, ik geef het toe, maar bij een auto die zo duur is als deze BMW mogen we kritisch zijn.

Hoogtechnologisch

De nieuwe X1 is een concentraat van technologie. Dat uit zich door de hypermoderne mild hybride motor en versnellingsbak, maar ook in de standaard parkeerhulp met achteruitrijcamera en de – wat een fantastische voorziening is dat toch – achteruitrijassistent, maar ook in het centrale gebogen Live Cockpit Plus-scherm van 10,7 duim in combinatie met het digitale dashboard en de talloze (jammer genoeg optionele) rijhlpsystemen zoals een stuur- en rijstrookassistent, de adaptieve cruise control, het head-updisplay in kleur en het navigatiesysteem met AR-projectie op het infotainmentscherm. 
P90479909 highRes bmw x1 xdrive 23i 09Al die technologie heeft vanzelfsprekend een prijskaartje. Voor de goedkoopste X1, de sDrive18i, bedraagt dat € 37.900, maar dat bedrag loopt al gauw hoog op. P90479927 highRes bmw x1 xdrive 23i 09Zo vraagt BMW voor de X1 xDrive 23i in basisuitvoering € 47.900. Tel daar het xLine (€ 2.650) of M Sport-pack (€ 3.950) en wat noodzakelijke optionele uitrusting bij, en je tikt al gauw € 55.000 aan, of – zoals voor ons volledig uitgerust testexemplaar - € 64.160. Dat is veel geld voor een BMW X1, hoe je het ook draait of keert.

Deze xDrive23i zal door de combinatie van zijn prijs en WLTP-uitstoot zeker niet de populairste uitvoering van de X1 worden. Die rol zal op de bedrijfswagenmarkt in de eerste plaats weggelegd zijn voor de plug-inhybride uitvoeringen en meer nog voor de elektrische iX1 en bij de particulieren eerder voor de 18i of 20i. Niettemin zal wie de vele euro’s die BMW vraagt voor deze 23i ervoor overheeft niet teleurgesteld zijn wanneer hij nog een laatste keer een benzineauto bestelt.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Ruim, comfortabel
  • Technologisch geheel (infotainment, rijhulp)
  • Efficiënt op alle vlakken
  • Ergonomie deurklinken, stuurwieltoetsen...
  • Geen iDrive-controller meer
  • Hoge prijs

Leasing info

 Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 805,99 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.063,01

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

BMW X1 xDrive23i

  • Motor:
    Mild Hybride 4-cilinderbenzine, 1.998 cc
  • Overbrenging:
    Automaat met dubbele koppeling, 7 versnellingen, vierwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    160 kW / 218 pk
  • Maximum koppel:
    360 Nm
  • 0-100 km/h:
    7,1 s
  • Topsnelheid:
    233 km/h
  • Gemiddeld testverbruik:
    7,5 l/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    149 g (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 47.900
  • VAA:
    € 412,34
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    50%

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.