Tot het genoegen van velen heeft BMW recent de iconische 8-Reeks uit de jaren negentig terug tot leven gewekt in de vorm van de 840d en M850i die als coupé en cabriolet het sportieve BMW-gamma aan de bovenkant komen aftoppen. De M8 werd zopas voorgesteld, net als de Gran Coupé-uitvoering van de 8-Reeks, maar in afwachting van die bruut en de vierdeursversie testte Autonieuws achtereenvolgens de coupé en cabrio in M850i-uitvoering.
De concurrenten die in het segment van deze topklasse coupé en cabrio spelen zijn beperkt in aantal en vaak zelfs nog duurder dan de bepaald niet goedkope BMW. We denken dan aan de Mercedes S-Klasse Coupé en Cabrio, de Bentley Continental GT, de Maserati GranCabrio of de Aston Martin DB11, maar ook de Porsche 911 die echter meer een sportwagen dan een GT is.
De cabrio en coupé werden samen ontwikkeld en staan allebei op BMW’s modulaire CLAR-platform. Ze pronken alletwee met een bijzonder elegante en geslaagde, gestrekte lijn en werden gelukkig niet verminkt met giga-nieren, zoals de X7 en de nieuwe 7-Reeks. De M850i en 840d worden altijd op de vier wielen aangedreven, en krijgen standaard Integral Active Steering-vierwielsturing. Bovendien behoren de onvolprezen ZF-achttrapsautomaat, een adaptieve demping en (op de M850i-versies) een sperdifferentieel tot de standaarduitrusting. Doordat ze samen ontwikkeld werden en op dezelfde techniek delen verschillen de coupé en de cabrio slechts op een aantal punten. De dakloze variant is wel 80 kilogram zwaarder, en overtreft met zijn leeggewicht van 2.015 kilogram de magische grens van twee ton. Daarmee is meteen duidelijk dat dit GT’s zijn, en geen echte sportwagens.
Hun sportiviteit halen beide bolides voor het grootste deel uit de schitterende, 4,4 liter grote V8 met twee turbo’s die we kennen uit de M5. Hier is die teruggetuned tot 530 pk en 750 Nm. Van een V12 is geen sprake meer. Die is geslachtofferd op het CO2-offerblok. Met de 530 pk van de V8 komen de M850i-versies echter hoegenaamd geen vermogen te kort en sprinten ze met de hulp van de vierwielaandrijving in respectievelijk 3,7 seconden (Coupé) en 3,9 seconden (Cabrio) naar 100 km/h, terwijl hun (makkelijk gehaalde) topsnelheid tot 250 km/h beperkt werd. De algemene prestaties en de hernemingen zijn uitstekend, en ook de remmen met een diameter van niet minder dan 39,5 centimeter kwijten zich probleemloos van hun taak, ondanks het hoge gewicht van de auto’s. Wie echter pure sportiviteit verwacht kiest beter voor de M8, want de V8 van de M850i is niet brutaal en erg geleidelijk in zijn vermogensopbouw, waardoor de sensaties hier wat afgevlakt worden ten gunste van een dosis extra comfort en smoothness.
Voor wie genoeg heeft aan soepelheid en comfort in combinatie met een mussendorst biedt BMW ook een 840d aan met een drieliter diesel met 320 pk en 680 Nm. Die verbruikt vast een pak minder dan de M850i, die tijdens onze test als cabrio (die meestal open werd gereden) gemiddeld 12,8 l/100 km lustte, en als coupé 0,3 liter minder. Deze zomer komt ook de naar keuze op de achter- of de vier wielen aangedreven 840i met benzine-zescilinder het gamma vervolledigen. Met zijn drieliter van 340 pk vormt hij een wat redelijker alternatief voor de V8.
Het is echter niet zo dat de “smoothness” in de M850i het luxueuze waften van een Mercedes S-Klasse Coupé of Cabrio evenaart, maar dat was ook niet de bedoeling, want BMW gaf de 8-Reeks bewust stugge veren voor een strakker weggedrag en een grotere efficiëntie, volledig in het kader van de “Freude am Fahren” waarmee het merk al jarenlang adverteert. De doeltreffendheid en het evenwicht zijn die van een Grand Cru BMW, en de meer op de achter- dan op de voorwielen gefocuste vierwielaandrijving zorgt voor wat speelsheid terwijl alles op elk moment perfect onder controle gehouden wordt door de elektronica.
De 8-Reeks biedt voorin meer dan voldoende ruimte voor twee volwassenen, al is de voorruit van de cabrio nogal laag, waardoor je je stoel best laag instelt als je groter bent dan 1m80. Achterin zijn de zitjes enkel geschikt voor kinderen of erg kleine volwassenen, tenzij de twee personen voorin extreem veel water bij de wijn doen. De instap naar achteren is in de coupé moeilijk, en ook in de cabrio is dat geen lachertje zolang de kap dicht is.
De cabrio beschikt over een uitstekend geïsoleerde vierlagige stoffen kap die al rijdend bij snelheden tot 50 km/h in niet meer dan 15 seconden geopend en gesloten kan worden met een druk op de knop. De geluidsisolatie is indrukwekkend en vooral de demping van windgeluiden valt op, zozeer zelfs dat we amper een verschil merkten tussen de coupé en de cabrio met de kap dicht. Bij geopende cabriokap houdt het wegneembare en best makkelijk manipuleerbare (klassieke) windnet achter de voorzetels de turbulenties weg uit het voorste compartiment, maar de achterbank wordt er wel door opgeofferd. Het viel ook op dat de cabrio zelfs bij hoge snelheden en in scherpe bochten perfect stijf blijft en niet tordeert. Een bewijs van de stevigheid van het platform waar de 8-Reeks op rust.
Dat onderstel zorgt samen met de ophanging en de stuurinrichting met variabele bekrachtiging voor een consistent en nauwkeurig weggedrag dat noch onderstuurd, noch overstuurd is. De vierwielaandrijving en stabiliteitscontrole hebben geen moeite met het vermogen en het koppel, en de duw in de rug bij het vloeren van het gaspedaal is indrukwekkend. Bovendien gaat die –en dan vooral in de Sportstand- gepaard met een heerlijke V8-sound die wat ons betreft echter ook in Comfort-modus nog wat nadrukkelijker aanwezig zou mogen zijn.
De koffer van zowel de coupé als de cabrio is perfect bruikbaar. Bij de cabrio kan de behuizing van de kap, wanneer deze gesloten is, omhoog geduwd worden, waardoor er een echt bruikbare koffer ontstaat. De koffer van de coupé kan 420 liter bevatten, bij de cabrio is dat 350 liter.
De uitrusting is uitgebreid, met onder meer een lederen interieur en het navigatiesysteem Professional, maar toch ontbreekt een en ander aan de standaarduitvoering van een M850i Coupé of Cabrio. Zo moet je altijd bijbetalen voor een DAB-tuner (€ 470,-), Apple CarPlay of een adaptieve snelheidsregelaar, iets dat op elke VW Golf gewoon tot de standaarduitrusting behoort.
Het optionele soundsysteem van Bowers & Wilkins (€ 5.800,- op de Coupé, € 3.850,- op de Cabrio) is indrukwekkend, maar voor een pak minder extra euro’s biedt ook het optionele Harman Kardon systeem (€ 1.250,-) een uitstekende geluidservaring. Wij zouden de extra euro’s die het B&W-systeem moet kosten dan ook besteden aan ander leuks.
De M850i Coupé kost minimaal € 130.000, voor de cabrio moet je daar € 8.150,- bijtellen. Dat zijn standaardprijzen die die van een Porsche 911 evenaren, en hen vanzelfsprekend voorbehouden voor een select publiek.
De BMW-slogan Freude am Fahren is absoluut van toepassing op de M850i. Wat ons betreft nog net wat meer op de cabrio-variant dan op de coupé, omdat die eerste de beleving, eenmaal het dak geopend is, nog groter maakt en bij een ontspannen rijstijl de perfecte gezel is voor zomerse dagen. Beiden pakken uit met uitstekende prestaties, voldoende comfort én het nodige rijplezier. Benieuwd hoe anders de M8 zal zijn…
Prachtige lijn (Coupé en Cabrio)
Sportief weggedrag en rijplezier
Ruimte achterin
DAB niet standaard
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853