Test

© BMW Group

TEST: BMW M3 Competition: Power is nothing without control

15 augustus 2021
Door Stijn Blanckaert

De slogan van Pirelli is volledig op zijn plaats om de BMW M3 Competition te beschrijven. Deze M-telg combineert als geen ander explosieve prestaties met een uitzonderlijk chassis, een ultraprecieze stuurinrichting én dagelijkse bruikbaarheid.

P90399201 highResM3, M3 Competition, M4, M4 Competition, M4 Competition Convertible, met achter- of vierwielaandrijving en met een handgeschakelde zesbak of een achttrapsautomaat… Wie in het nieuwe M3/M4-gamma zijn gading niet vindt is kieskeuriger dan Kim Kardashian in een Louis Vuitton-flagshipstore. Het ultrasportieve gamma van de 3- en 4-Reeks is uitgebreider dan ooit en biedt voor de liefhebbers - bijna als een relict uit verleden tijden - nog de mogelijkheid om in plaats van de achttrapsautomaat (in het geval van de M3 Berline en M4 Coupé) te opteren voor een handgeschakelde zesbak. Die keuze is vooral in de Verenigde Staten erg populair, terwijl bij ons veelal voor de automaat geopteerd zal worden. Het was dan ook die versie de we uitgebreid getest hebben.
P90399222 highResVan gerobotiseerde zevenbak naar achttrapsautomaat

De automaat van de M3 is niet langer de M-DCT-zeventrapsbak met dubbele koppeling, maar wel een M Steptronic-automaat met Drivelogic en drie schakelprogramma’s. Dat is een aangepaste variant van de onvolprezen ZF-achttrapsautomaat die BMW in talloze modellen gebruikt en in onze M3 Competition via de Drivelogic-settings wist te vervellen van een soepele, cruise-schakeldoos naar een brutale racebak, al zijn de klappen die we in de sportiefste setting ervoeren in de M4 van de vorige generatie hier veel minder uitgesproken. Dat heeft dan weer alles te maken met de Europese regelgeving die elk grammetje CO2 en andere uitstoot radicaal wil vermijden en ook qua geluidsbeleving gezorgd heeft voor een wat minder uitgesproken auditieve beleving. OK, in het interieur klinken de zescilinder en de uitlaat nog altijd erg lekker, maar dat is voornamelijk het resultaat van slimme auditieve engineering via de luidsprekers. 

Beul van een motor

De M3 van de nieuwste generatie is er als “gewone” M3 of als M3 Competition, en het is ongetwijfeld die laatste die het meest gewild zal zijn. Het verschil tussen beide modellen is designmatig vrij beperkt, maar ligt grotendeels in het vermogen van de drieliter. Terwijl de zescilinder met twee turbo’s in het “basismodel” 480 pk en 550 Nm levert en in 4,2 seconden naar de honderd sprint, doet de Competition het met niet minder dan 510 pk en 650 Nm, wat een flinke 60 pk en 100 Nm meer is dan bij zijn voorganger. Het stoplichtsprintje neemt in de Competition slechts 3,9 seconden in beslag en de 200 km/h-grens wordt na niet meer dan 12,5 seconden doorbroken. In combinatie met het M Driver’s Package bedraagt de top 290 km/h (250 km/h zonder die optie). Dat zijn supercartijden in een berline met plaats voor vijf personen én bagage.
P90399347 highResBodybuilder in maatpak

Daar waar de 4-Reeks sowieso al breder is dan de 3-Reeks, en het verschil tussen een M440i en een M4 net wat minder groot is, is dat tussen een gewone 3-Reeks en de M3 enorm. Ten eerste omdat de M3 het front van de M4 overneemt en dus uitpakt met de gigantische (en enorm controversiële) verticale nieren. In het geval van een M3 met zwarte designelementen aan de voorzijde en een zwart rooster valt dat al bij al nog mee, al blijft de nieuwe neus een beetje “een tang op een varken”, en valt hij uit de toon als je de rest van de auto bekijkt. 
P90399195 highResDe krachtige gebeitelde wielkasten voor- en achteraan, de prominente zijdelingse drempelverbreders, het lichtgewicht koolstofvezeldak, de achterspoiler en diffusor met de vier dikke M-uitlaatpijpen… van bij de eerste aanblik is er geen twijfel mogelijk dat we hier niet met een getunede 3-Reeks te maken hebben maar met een echt M-product. Hoe feller de kleur, hoe opvallender bovendien, en op dat vlak biedt BMW heel wat keuze, van onopvallend Saphirschwarz tot het extreem in het oog springend Sao Paulo geel of het knappe Isle of Man groen.
P90399221 highResOok binnenin kan je de M3 duidelijk onderscheiden van de mindere goden uit het gamma, als je tenminste in de optielijst bladert en daar bijvoorbeeld voor de nieuwe M Carbon-kuipzetels opteert of voor een van de opvallende lederkleuren die het contrast met de buitenkleur groot kunnen maken.
P90399186 highResExtreem nauwkeurige voortrein

Je kan een beul van een motor in een auto stoppen, hem van tractiecontrole voorzien en zo moeiteloos elke stoplichtsprint winnen. Eenmaal de weg wat bochtiger wordt, of wanneer je het circuit betreedt, moeten ook het chassis en de stuurinrichting van datzelfde niveau zijn als je niet door de mand wil vallen. En dat heeft BMW Motorsport goed begrepen, want naast de zescilinder zijn het in het geval van de nieuwe M3 en M4 zeker ook het chassis en de stuurinrichting die indruk maken. Op de openbare weg en bij legale snelheden merk je niet hoe uitzonderlijk goed de M3 stuurt, op het circuit des te meer.

Pendelen tijdens de week, racen in het weekend

Om te tonen dat de M3 en M4 zowel geschikt zijn voor rustig pendelen tijdens de week (met de motorsettings in “Efficient” en de ophanging- en stuurkarakteristieken op “Comfort”) als voor trackdays op zaterdag of zondag, nodigde BMW ons uit om op het circuit van Spa Francorchamps (in de regen) en op dat van Zolder (bij een stralend zonnetje) te ontdekken wat de Competition-uitvoeringen van de M3 en M4 presteren, en dat was echt wel de moeite.
BMW driving experience pers 20210610 web 106Bij de acceleraties bleken beide modellen moeiteloos alles en iedereen voorbij te snellen, maar ook bij het remmen toonden de M Carbon-keramische remschijven zich onvermoeibaar en extreem krachtig (standaard worden de M3 en M4 geleverd met M Compound-remmen). De automaat toonde zich daarbij perfect afgesteld om altijd in de juiste versnelling voor het maximum aan koppel en vermogen te zorgen, en we voelden eigenlijk nooit de nood om het schakelen zelf in handen te nemen, al kan dat perfect met de grote schakellepels achter het stuurwiel.
BMW driving experience pers 20210610 web 096Het meest waren we echter onder de indruk van de stabiliteit van het chassis en van het stuurgemak en -precisie die de nieuwe M3 en M4 tentoonspreiden. Moeiteloos en uiterst gedwee volgt de nieuwste sportwagen van het Beierse merk het opgelegde traject, en de kleinste stuurinput wordt vertaald in een millimeternauwkeurige correctie van het gevolgde traject. Zeer mooi, en ook efficiënter dan op de vorige generatie. 

Tegelijk bleek ook de tractie van de achterwielaangedreven uitvoeringen van de M3 en M4 die we testten (de M xDrive-uitvoeringen en handgeschakelde versies waren nog niet beschikbaar) uitstekend op een droog circuit, maar wist de elektronica de auto ondanks zijn hoge vermogen en monsterkoppel ook op natte ondergrond mooi onder controle te houden wanneer de stabiliteitscontrole niet volledig uitgeschakeld was.

Volledig op maat instelbaar

Dat laatste is trouwens ook een heerlijk kenmerk van de nieuwe M3 en M4. Je kan de stabiliteitscontrole en de interventiegraad van de rijhulpsystemen naar eigen smaak configureren, met alleen al voor de tractiecontrole tien stappen (wat wel enig zoek- en denkwerk vereist). Op die manier kan de elektronica je helpen om zelfs als niet-professioneel piloot gecontroleerd te driften en de achteras te laten uitbreken zonder de controle te verliezen. Een leuke gimmick is de M Drift Analyzer, die de lengte en snelheid van je drift analyseert en quoteert. Pure fun, maar niet voor de openbare weg. Je moet bij dat driften ook rekening houden met een snel oplopend bandenbudget, want de gesmede lichtmetalen M-velgen zijn op de standaarduitvoering vooraan 18 duim groot achteraan en 19 duim (275/40 ZR18 en 285/35 ZR19). In combinatie met de xDrive-vierwielaandrijving op de Competition of als optie zijn ze zelfs nog een maat groter. 

Ophangingscomfort à la carte

In de meest comfortabele modus blijft de Adaptieve M-ophanging met elektronisch gestuurde schokdempers nog altijd een stuk harder dan in een normale 3-Reeks, al blijft alles zeer redelijk en is de M3 echt wel dagelijks bruikbaar. De binnenruimte is die van eender welke 3-Reeks, en ook de koffer is met 480 liter even groot, wat er een bruikbare gezinswagen van maakt, al zal de eigenaar dan wel een aardige duit voor de brandstof moeten voorzien in het gezinsbudget, want met gemiddeld 11,3 liter loodvrije per honderd kilometer toont de 510 pk sterke zescilinder biturbo zich niet echt als geheelonthouder. 
P90399189 highResDe M3 Competition moet minimaal € 91.950 opbrengen als achterwielaandrijver (dat is € 84.750 voor de gewone M3 met achterwielaandrijving). Voor de xDrive-versie van de Competition ben je € 96.500 kwijt.

Voor zo’n € 100.000 koop je met de M3 Competition een dagelijks bruikbare gezinswagen, een aandachtstrekker pur sang (als je voor een opvallend kleurtje kiest) en een sportieveling zonder weerga. Alles in één dus, maar niet weggelegd voor de gewone man. Wie zijn rechtervoet onder controle kan houden kan normaal rijden met de M3, maar met niet meer dan een minimum aan inspanning kan hij zich er een volleerd racepiloot mee wanen op circuit, met de hulp van de oordeelkundig afgestelde rijhulpsystemen. Dergelijke extreem amusante auto’s zonder elektrische ondersteuning zijn een uitstervende soort, grijp dus nu je kans, voor het te laat is. 

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Uitstekend onderstel, stuur
  • Explosieve zescilinder
  • Gespierde looks
  • Controversiële neus
  • Prijs en fiscaliteit

Technische gegevens

BMW M3 Competition

  • Motor:
    Benzine, zes cilinders, twee turbo’s, 2.993 cc
  • Overbrenging:
    M Steptronic 8-Automaat, achterwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    375 kW / 510 pk
  • Maximum koppel:
    650 Nm
  • 0-100 km/h:
    3,9 seconden
  • Topsnelheid:
    250 km/h (290 km/h met M Driver’s Package)
  • Gemiddeld testverbruik:
    11,3 l/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    234 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 91.950
  • VAA:
    € 1.182 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    40%

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.