BMW’s M-modellen zijn dagelijks bruikbare, rasechte sportwagens die voor veel concurrenten als benchmark gelden. Net onder de populaire M4 en M3 geldt deze M2 als “instapper” van het M-gamma. Als compacte sportwagen is hij de spirituele erfgenaam van de E30, de oer-M3 die vandaag gegeerd wild is als youngtimer. Het kleinste M-model volgt de extreme en in beperkte reeks gebouwde 1-Reeks M op, die nu al een collector’s item is.
Op de markt vormt de M2 een uniek aanbod, want tussen de vier- en occasionele vijfcilinders is hij de enige uit zijn klasse met een zescilinder, die bovendien enkel op de achterwielen wordt aangedreven. De incarnatie van de oer-sportwagen en een cocktail die garant staat voor rijplezier en sportieve sensaties.
Zijn looks laten er geen enkele twijfel over bestaan. We hebben hier te maken met een in topvorm verkerende jonge atleet die zijn biceps en sixpack allesbehalve verborgen houdt. De opvallende en uitgeklopte wielkasten, die vooraan plaats bieden aan smallere banden dan achteraan (245/35 R19 vs 265/35 R19), de brede achterbumper met diffuser die zowel links als rechts aan twee dikke uitlaatpijpen plaats biedt, de agressieve voorspoiler en de korte overhangen geven hem de uitstraling van een bodybuilder in een spannend t-shirt. Binnenin wordt die absolute sportiviteit echter niet doorgetrokken, want het ergonomisch goed doordachte interieur komt zo uit een gewone 2-Reeks, aangevuld met enkele sportieve accenten. De rijhouding achter het prachtige M-sportstuur is optimaal en het zicht rondom is perfect terwijl de sportstoelen heel wat steun geven, al is het jammer dat de kuipstoelen van de M4 niet werden overgenomen en evenmin als optie verkrijgbaar zijn.
BMW M GmbH vertrok voor de M2 van de motor van de M235i, die uitgerust met een Twin Scroll turbo, directe injectie en een continu variabele nokkenasafstelling en distributie 370 felle pk’s en 465 Nm aan koppel levert. Dat vermogen wordt standaard via een manuele zesbak aan de achterwielen doorgegeven, maar wie het schakelen liever aan de DKG-versnellingsbak met dubbele koppeling en schakelpeddels aan het stuur overlaat, kan dat voor een meerprijs van € 3.970. Zesbak of DKG, in alle omstandigheden is dit een verduiveld snelle sportwagen. Met een optrektijd van 0 tot 100 km/u in 4,3 seconden (in de DKG-versie met Launch Control of 4,9 seconden voor de handbak) schiet hij als een pijl uit een boog. Bij zowat alle toerentallen en in alle versnellingen is zijn enorme potentieel telkens onmiddellijk beschikbaar. Volop rijplezier dus! De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Vanuit stilstand leg je met de M2 in minder dan 24 seconden een kilometer af. Dat is verduiveld snel. De geperforeerde remmen hebben voldoende uithouding voor een doorgedreven sportieve rijstijl. De M2 volgt gedwee de door de bestuurder aangegeven lijn en is bijzonder evenwichtig, terwijl uitbreken van de achterkant door de stabiliteitscontrole getolereerd wordt tot wanneer het dreigt fout te gaan en het ESP de teugels terug strak in handen neemt. Met de stabiliteitscontrole op “off”, in de Sport+-stand, vergt de M2 evenwel een erg ervaren hand.
De M2 zuigt de aandacht niet alleen naar zich toe door zijn look, maar zeker ook door zijn uiterst sportieve motorklank en brullende uitlaat als hij in de toeren gejaagd wordt. Zelfs bij een koudstart bij stationair toerental laat hij onmiddellijk van zich horen, alsof hij wil aangeven dat hij er zin in heeft. Binnenin hoor je de motor altijd erg goed, ook bij constante (legale) snelheden op de snelweg, wat tijdens lange ritten wat vervelend kan zijn. Uiterst comfortabel kan je de ophanging niet noemen; de M2 is hard afgeveerd om een optimale wegligging te bekomen. Dat verhaal kennen we van andere sportwagens. In het geval van de M2 heeft BMW een goed compromis gevonden.
We spaarden de M2 niet, en genoten met volle teugen van zijn prestaties en klank, maar betaalden daar ook de rekening voor aan de pomp, met een gemiddelde van ruim 12 l/100 km. Bij een normale rijstijl kom je uit op zo’n 10 l/100 km.
BMW’s M2 wordt aangeboden voor € 59.350, en beschikt standaard over een mooi uitrustingspakket met onder meer elektronische airconditioning met twee zones en het Professional navigatiesysteem. Onze testwagen, met voor € 4.875 aan extra uitrusting, kostte in totaal dus € 64.225. Op zich veel geld, maar niet onredelijk veel rekening houdend met de prestaties en het hoge uitrustingsniveau. Voor de M4 betaal je € 20.000 meer.
Conclusie: de M2 biedt hopen rijplezier, en met zijn zescilinder en achterwielaandrijving vormt hij een uniek aanbod in zijn klasse. Zijn bodybuilderlook en opmerkelijke klank laten niemand onverschillig. Een jonge topsporter in topvorm, klaar voor Olympisch goud...