Test

© BMW

TEST: BMW M135i xDrive: Dynamische duivel

14 juni 2022
Door Stijn Blanckaert
Toen de BMW 1-Reeks met zijn modelwissel ook afscheid nam van zijn achterwielaandrijving en zescilinder waren BMW-fans niet echt enthousiast, want de nieuwe M135i xDrive kon de verwachtingen niet helemaal waarmaken. BMW luisterde nu naar hen en gaf de snelste 1-Reeks een upgrade voor meer rijplezier. 


P90460937 highResDe originele M135i xDrive uit 2019 liet de liefhebbers wat op hun honger, doordat hij te burgerlijk was en voor te weinig sensaties zorgde in vergelijking met zijn voorganger, de M140i van de F20-generatie die achterwielaandrijving had en ook met een zescilinder kon uitpakken. Het siert BMW dat ze geluisterd hebben naar de opmerkingen van de klanten, want de M135i xDrive werd nog voor de zogenaamde Life Cycle Impulse (de bij BMW typische midlife-update) al aangepast en blijkt een heel andere auto geworden te zijn.

Aangepast voor meer rijplezier

BMW heeft met de 128ti al een andere sportieve 1-Reeks in het huidige gamma. Die heeft echter voorwielaandrijving en 265 pk, terwijl de M135i xDrive 306 pk heeft en op de vier wielen aangedreven wordt. Om de rijsensaties van de krachtigste 1 te vergroten werden de veren en de dempers van de M135i xDrive nu anders afgesteld en werd de negatieve wielvlucht (camber) aan de voorzijde met 25% vergroot voor een beter wegcontact in de bochten. Tegelijk zijn ook de bevestigingspunten van de draagarmen gewijzigd voor meer stijfheid, om de auto sneller door de bochten te kunnen jagen met een minder overhangende carrosserie. 
P90460894 highResDaarnaast werd ook de tractiecontrole herwerkt en grijpen de remmen individueel op de vier wielen in om de auto sneller te laten indraaien en werd de afstelling van de stuurbekrachtiging aangepast, net als de parameters van de xDrive-vierwielaandrijving waarbij het vermogen en koppel nu vaker naar alle vier wielen worden gestuurd (al krijgt de achteras nooit meer dan 50% van de kracht toebedeeld).
P90460900 highResHet resultaat van die aanpassingen was echt voelbaar in onze testwagen met passieve dempers, wat de wijzigingen betekenen op de uitvoering met de optioneel verkrijgbare adaptieve exemplaren is niet duidelijk omdat we daar niet mee gereden hebben. Door de aanpassingen reageert de auto erg levendig en stuurt hij mooi precies in, terwijl hij lastwissels enthousiast maar veilig verwerkt en in snelle bochten stabieler aanvoelt, zonder een overstuurd karakter te vertonen. Het potentieel van het onderstel wordt duidelijk beter uitgebuit door de nieuwe set-up, die voor meer beleving zorgt en allround voor meer rijplezier garant staat terwijl ook het comfortpeil er niet echt minder op werd. Mooi dus.

De soundtrack werd eveneens herwerkt, al blijft het ook hier voornamelijk “digital magic” die met de hulp van de luidsprekers voor meer beleving in het interieur moet zorgen. Ook al zijn we in principe geen grote voorstander van dat soort trucjes, toch moeten we toegeven dat de M135i xDrive in sportstand erg lekker klinkt in het interieur, met plofjes en knalletjes bij het opschakelen of gas lossen.

Een aanpassing die niets te maken heeft met het rijplezier, maar des te meer met de looks betreft de kleurstelling. BMW voegde namelijk nieuwe kleuren toe voor de carrosserie, waaronder enkele BMW Individual-lakken zoals Sao Paolo Yellow, Frozen Orange en Frozen Pure Grey, zodat je de vernieuwde M135i xDrive makkelijker van de eerste variant kan onderscheiden. Voor het overige veranderde er namelijk niets aan de looks van de M135i xDrive, aan buiten- noch binnenzijde. 

Motor bleef ongewijzigd

De viercilinder turbo veranderde evenmin. Hij is dus nog altijd 2 liter groot, levert nog steeds 306 pk en 450 Nm en versast zijn vermogen en koppel nog altijd via dezelfde Aisin-achttrapsautomaat naar de vier wielen. De stoplichtsprint naar de 100 km/h is met 4,8 seconden meer dan bevredigend en ook met de topsnelheid van 250 km/h is hoegenaamd niets mis.

De motor is op zijn best bij gemiddelde toerentallen, met dank aan een koppelkromme die de volle 450 Nm aan koppel beschikbaar weet te houden tussen 1.700 en 5.000 toeren. 

De concurrenten van de BMW M135i xDrive zijn allemaal vierwielaandrijvers. Ze heten VW Golf R (320 pk en 420 Nm, 4,7 seconden van 0-100 km/h, € 55.315), Audi S3 Sportback (310 pk en 400 Nm, 4,8 seconden van 0-100 km/h, € 50.560) en Mercedes-AMG A35 4MATIC (306 pk en 400 Nm, 4,7 seconden van 0-100 km/h, € 60.137). Ook in eigen huis is er een concurrent in de vorm van de MINI John Cooper Works Clubman met 306 pk en 450 Nm die in 4,9 seconden naar de honderd sprint en in basisuitvoering voor € 45.600 in de catalogus staat. De prestaties van al die modellen zijn perfect vergelijkbaar, waardoor de persoonlijke voorkeur van de kandidaat-koper doorslaggevend zal zijn, net als diens budget, want dat swingt toch wel de pan uit…

Erg gepeperde prijzen

Hoewel het verbruik van de M135i xDrive ons aangenaam verraste, met 7,3 l/100 km bij een rustige rijstijl en gemiddeld over onze testperiode 9,2 l/100 km (wat beduidend minder is dan de 11,3 l/100 km die we met de Golf R haalden) neemt het regelmatig vullen van de benzinetank een serieuze hap uit het budget met de huidige brandstofprijzen. Daar kan BMW echter weinig aan veranderen, maar aan de gevraagde euro’s voor de auto zelf des te meer. En dat geldt evenzeer voor de rechtstreekse concurrenten in deze categorie, die allemaal in hetzelfde bedje ziek zijn. € 53.200 voor een basisuitvoering van de M135i xDrive, op onze testwagen aangevuld met opties tot een totaalbedrag van niet minder dan € 66.410. Wie kan dat eigenlijk betalen? Zo’n bedrag blijft erg hoog voor een compacte auto die hoe je het ook draait of keert nul kans op waardetoename heeft. 
P90460918 highResBMW puntte de M135i xDrive onderhuids bij om hem dynamischer te maken en zo meer aan te sluiten bij de “M” in zijn modelnaam. Missie geslaagd, want dit is een hot hatch die garant staat voor flitsende prestaties en een hoop rijplezier. Rijplezier dat zich wel duur laat betalen, waardoor een mens zich afvraagt waar de stijgende prijzen ooit eindigen?

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

82
Aandrijving18/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 16/20
Prijs 14/20
 

Toegenomen rijplezier
Uitstekende prestaties 
Allround sportieveling

Prijs
Niet de ruimste

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.057,02 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.368,07

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

BMWM135i xDrive
Motor: Benzine, viercilinder, 1.998 cc
Overbrenging: Achttrapsautomaat, vierwielaandrijving
Maximumvermogen: 225 kW / 306 pk
Maximumkoppel: 450 Nm
0-100 km/h: 4,8 s
Topsnelheid:250 km/h
Gemiddeld testverbruik:9,2 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:167 g/km – 180 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 53.200
VAA:€ 506,51 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:50%
 

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.