Binnen het elektrische BMW-gamma is de i7 M70 xDrive de overtreffende trap. Zowel qua acceleraties en prestaties als qua luxe, rijcomfort, gewicht en prijs. De vraag die we ons na onze testperiode stelden is echter of zo veel overdaad wel zinvol is? Het antwoord, dat lees je hier…
Meer is altijd beter als het gaat om luxe en prestaties. Dat geldt zeker voor de Chinese markt en voor kopers in het Midden-Oosten, waar deze luxeslee ongetwijfeld in eerste instantie voor bestemd is. Zij zullen ongetwijfeld ook het vaakst kiezen voor het tweekleurige koetswerk, dat bij de wat meer op discretie en minder blingbling gestelde Europeaan minder in de smaak valt en vinden hopelijk voor hen makkelijker een parkeerplekje voor deze 5,39 meter lange en 1,95 meter brede mastodont die zich door die afmetingen niet echt thuisvoelt in Belgische parkeergarages.
De overdaad van de allerkrachtigste elektrische BMW verbluft. Hij is tot de komst van de nieuwe, plug-inhybride M5 die in 3,5 seconden naar de honderd sprint, ook de snelst accelererende productie-BMW ooit. Vloer je je rechtervoet met de M-boost-modus ingeschakeld, dan katapulteren de twee elektromotoren deze slee zonder het minste gripverlies in niet meer dan 3,7 seconden naar 100 km/h, waarna de acceleratie pas ophoudt bij een begrensde top van 250 km/h.
Het bijvoegsel xDrive in de modelnaam verwijst naar de vier aangedreven wielen. In dit geval worden ze in beweging gebracht door een set van twee krachtige elektromotoren. Het exemplaar op de vooras levert 190 kW of 258 pk, dat achteraan niet minder dan 360 kW of 489 pk. Samen geeft dat een indrukwekkend gecombineerd totaal van 485 kW of 660 pk en een maximumkoppel dat in Sportmodus en met de M Boost-functie piekt bij een kolossale 1.100 Nm.
Krachtige elektromotoren en flitsende acceleraties en hernemingen zijn één ding, maar hoe hou je niet minder dan 2.770 kg aan leeggewicht in het gareel wanneer de weg niet langer kaarsrecht is? De BMW-ingenieurs voorzagen de i7 M70 xDrive van elk mogelijk technologisch snufje om hem ook in de bochten te laten aanvoelen als een echte sportieve BMW zonder hem beenhard of in het minst oncomfortabel te maken. Daartoe werden zowel het stuur, de ophanging, de aandrijving en de elektronica die alles in goede banen moet leiden specifiek voor de M70 aangepast, met luchtvering voor- en achteraan, gestuurde dempers, een automatische niveauregeling en kanjers van remmen om al dat elektrogeweld weer onder controle te krijgen wanneer het net té snel dreigt te gaan.
Het resultaat is een limo die op eenvoudige aanvraag sportief en verbazend snel is, met opmerkelijk gemak bochten verslindt en tegelijk voorbeeldig stabiel is rechtuit, maar die al even makkelijk vervelt tot een vliegend tapijt waarin je je in een cocon van stilte en weldadig comfort bevindt en amper beseft dat je op pokdalig Belgisch beton of asfalt rijdt. Zijn afmetingen en vooral zijn breedte zijn echter van dien aard dat tegenliggers op smalle wegen al eens goed zijn voor een hartverzakking wanneer ze plots achter de bocht opduiken. Uiteindelijk is de wat compactere i5 M60 xDrive dan ook meer dan deze i7 een “driver’s car” en zal het altijd dat luxe- en comfortaspect zijn dat de bestuurder (of de eigenaar op de achterbank) van deze über-i7 gaat opzoeken, en dat vind je ook bij de minder astronomisch dure versies van de i7.
Die minder dure i7’s delen hun erg grote lithium-ionaccu met 101,7 kWh aan bruikbare inhoud en een snellaadvermogen van 200 kW met deze M70 xDrive. Volgens de fabrikant verbruikt deze topversie tussen de 20,8 en 23,8 kWh/100 km en raak je er zo 488 tot 566 km ver mee. In ons geval lag het testverbruik na 942 kilometer op 21,5 kWh/100 km, wat precies tussen de door BMW opgegeven waarden ligt. Daarmee raak je in de praktijk dus 473 kilometer ver als je hem echt volledig leegrijdt.
Kiezen voor de i7 M70 xDrive doe je niet alleen voor de prestaties, want een BYD Seal AWD van € 54.540 accelereert ook in 3,9 seconden naar de honderd. Je doet het ook niet alleen voor het comfort en de luxe, want in elke i7 baad je in weelde en overdaad. Wie de minimaal € 179.850 die BMW voor de M70 eist wil vrijmaken, doet dat simpelweg om met hét topmodel te kunnen rijden. Om het heertje te zijn. En dus niet uit rationele, maar puur uit emotionele overwegingen.
De i7 M70 xDrive is in één woord geweldig. Hij rijdt geweldig, is geweldig comfortabel en luxueus, geweldig snel maar ook geweldig duur. En daar knelt het schoentje, want waarom zou je € 41.950 meer betalen om de 660 pk sterke M70 op je oprit te parkeren, als de eveneens op de vier wielen aangedreven i7 xDrive60 met zijn 400 kW of 544 pk (€ 137.900) meer rijbereik, dezelfde luxe en comfort en bijna dezelfde sensaties biedt? Omdat het kan, zeg je? Ja, precies daarom…
Extreem luxueus
Uitzonderlijk rijcomfort
Huwelijk tussen knalprestaties en comfort
Controversiële looks
Onhandige afmetingen
Meerprijs tov i7 xDrive60
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 2.607,29 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 2.384,72 Autonieuws_TCO_BMW_i7_M70_xDrive.pdf
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853