Test

© BMW

TEST: BMW i5 M60 xDrive Touring: Alleenheerser

26 juli 2024
Door Stijn Blanckaert

BMW is tijdelijk de alleenheerser in het segment van de elektrische breaks uit de hoogste middenklasse. Met de i5 M60 xDrive Touring brengt het Beierse merk bovendien een elektroraket op de markt die zich als een echte allrounder zowel tot comfortabel gezinsgebruik als het actievere gooi- en smijtwerk leent.

 

De enige elektrobreaks op onze markt, naast deze i5 Touring, zijn de auto’s uit een lager segment zoals de Opel Astra break of de MG 5 of nog de nieuwe VW ID.7 Tourer, die qua afmetingen vergelijkbaar is maar in een andere prijsklasse opereert. In het hoogste middenklassesegment ontbreekt het de i5 Touring dan ook aan concurrenten, zolang Audi geen elektrische A6 Avant heeft voorgesteld en Mercedes van zijn EQE geen break-afgeleide introduceert. 

Groter, maar niet ruimer 

De i5 Touring is de vijfde generatie van BMW’s 5-Reeks Touring en de eerste elektrische break van het merk. Hij valt qua looks in de smaak, afgaand op de reacties van omstaanders tijdens onze testweek. Hij groeide met 9,7 centimeter ten opzichte van zijn voorganger is nu 5,06 meter lang en werd ook 3 centimeter breder. TEST: BMW i5 M60 xDrive Touring: AlleenheerserAls zichzelf respecterende break biedt hij vanzelfsprekend ook de nodige praktische bruikbaarheid, met een handige koffer die minimaal 570 liter (490 liter bij de berline) en maximaal tot 1.700 liter aan inhoud heeft, een in drie delen (mechanisch) omklapbare achterbankleuning en een wijd openende achterklep die het inladen vergemakkelijkt. TEST: BMW i5 M60 xDrive Touring: AlleenheerserHelaas besloot BMW om te beknibbelen op het bagage-afdekscherm, dat niet langer volautomatisch functioneert, en schrapte het merk de nochtans zo handige apart openende achterruit die het op de verschillende vorige generaties van de 5-Reeks-Touring erg makkelijk maakte om snel iets uit de koffer te nemen zonder daarvoor eerst de hele achterklep te moeten openen. TEST: BMW i5 M60 xDrive Touring: Alleenheerser

De binnenruimte is die van de i5 Berline. Dat betekent dat hij – met een wielbasis van 2.995 mm – voldoende ruim is, maar dan vooral voorin, waar je prinsheerlijk zit en meer dan plaats genoeg hebt. TEST: BMW i5 M60 xDrive Touring: AlleenheerserAchterin blinkt hij op dat vlak echter niet uit. Helaas is de zithouding er door de inplanting van de accu onder de vloer ook minder goed dan op de benzine- en dieselversies – een probleem van veel EV’s – doordat de knieën relatief hoog opgetrokken moeten worden en er weinig ruimte is om de voeten onder de voorstoelen te schuiven. TEST: BMW i5 M60 xDrive Touring: AlleenheerserBovendien wordt de middelste inzittende achteraan in de i5 Touring gehinderd door een brede transmissietunnel die hier eigenlijk overbodig is maar deel uitmaakt van het ontwerp aangezien deze i5 er ook als 5-Reeks met verbrandingsmotoren is, waarbij wel een aandrijfas naar de achterwielen noodzakelijk is. 

Echte reiswagen 

De ergonomie van de bestuurderspost is zeer goed, al is de lederen velg van het sportstuur te dik, en de comfortabele stoelen en de perfecte rijhouding maken van deze i5 Touring een uitstekende reiswagen waar je moeiteloos uren aan een stuk mee kan rijden zonder moe te worden. TEST: BMW i5 M60 xDrive Touring: AlleenheerserHet nieuwste BMW-infotainmentsysteem met de twee horizontale schermen is intussen gekend en functioneert na enige gewenning uitstekend, met dank aan de aanraakbediening, de stemcommando’s en op deze 5-Reeks gelukkig ook de iDrive-draaiknop. Die kan optioneel in kristallook uitgevoerd worden. Dat is mooi, maar zorgt wel voor weerspiegelingen wanneer de zon erop schijnt.P90549924 highRes the new bmw i5 m60 xAls optie kan de i5 Touring ook over een groot glazen panoramadak beschikken (€ 1.660). Dat heeft een elektrisch bediende afdekking maar kan niet geopend worden, wat toch wel jammer is. 

Spreidstand tussen comfort en sport 

De i5 Touring bestaat net als de berline, die we hiervoor u al getest hebben, momenteel in twee versies. De eerste is de op de achterwielen aangedreven i5 eDrive40 Touring, met 250 kW (340 pk), een koppel van maximaal 430 Nm en een accu met een netto-inhoud van 81,2 kWh. TEST: BMW i5 M60 xDrive Touring: AlleenheerserDe tweede is de hier geteste en meteen opmerkelijk veel sterkere i5 M60 xDrive Touring met twee elektromotoren en vierwielaandrijving en dezelfde accu. Die M Performance-variant levert in Sport-modus tot 601 pk of 442 kW en pakt dan ook uit met een maximumkoppel van tot 820 Nm. Enorme waarden die logischerwijs ook voor knalprestaties garant staan. TEST: BMW i5 M60 xDrive Touring: Alleenheerser

De elektromotoren op de voor- en op de achteras toveren deze break om in een op de vier wielen aangedreven sprintkanon dat er op eenvoudige aanvraag als een speer en zonder het minste tractieverlies vandoor gaat, al na 3,9 seconden de honderd aantikt (3,8 seconden voor de berline) en tot 230 km/h kan doorgaan met versnellen. TEST: BMW i5 M60 xDrive Touring: Alleenheerser

Hoewel deze i5 Touring met zijn leeggewicht van 2.425 kg ronduit obees is, stuurt hij uitstekend en precies, al is het stuurgevoel nog net wat afstandelijker dan in de 3- of 4-Reeks. De aangename lichtheid in het stuur dankt hij aan de vierwielsturing en het ontbreken van een zware zes- of achtcilinder op de vooras. De spreidstand tussen comfort en sportiviteit is opmerkelijk, maar hoe snel ook, toch is dit eerder een comfort- dan sportgerichte break die uitblinkt door zijn uitzonderlijke stilte aan boord en het opmerkelijke ophangingscomfort, met dank aan de actieve dempers. 

Verbruik à la carte 

De lithium-ionbatterij is netto 81,2 kWh groot. Theoretisch raak je met deze i5 M60 xDrive Touring volgens BMW, dat een gemiddeld verbruik van 18,4 tot 21 kWh/100 km aankondigt, 506 kilometer ver. In de praktijk slaagden we er bij optimale buitentemperaturen van zo’n 24 tot 28 graden mits het – op enkele acceleratietests na - respecteren van een maximale snelheid van 110 km/h op de snelweg en een rustige rijstijl in om precies 20,0 kWh/100 km te verbruiken, gespreid over een week en 1.050 kilometer. Dat geeft dan een echt rijbereik van 406 kilometer. Maar hoe sterk is je wil om dat stroompedaal niet volop in te trappen? TEST: BMW i5 M60 xDrive Touring: Alleenheerser

Als je namelijk graag van zijn potentieel gebruikmaakt en de 601 pk ook effectief regelmatig aanspreekt is zo’n laag verbruik onmogelijk en haal je moeiteloos een gemiddelde van 25 kWh/100 km en zal je na 325 kilometer al opnieuw moeten laden. Dat gebeurt standaard met tot 22 kW aan wisselstroom, snelladen kan aan maximaal 205 kW. 

i5 Touring eDrive40 logischere keuze 

Uiteindelijk vraagt BMW minimaal niet minder dan € 111.900 voor de knalprestaties van de i5 M60 xDrive Touring. Dat is erg veel geld en met de nodige opties passeert de € 125.000-grens moeiteloos en tik je zelfs tot € 138.000 aan, zoals op onze testwagen. Als het wat minder mag zijn is er de met een basisprijs van € 76.300 maar liefst € 35.600 minder dure i5 eDrive40 Touring met achterwielaandrijving, die met 340 pk ook geen stakker is. Eenmaal aangekleed met het M Sportpakket is hij visueel amper of niet te onderscheiden van de M60 en ook bij gelijke uitrusting vergt hij nog steeds een veel minder grote financiële inspanning. We zien de M60 xDrive dan ook eerder als een ‘nice to have’-keuze dan als een ‘must have’. Die stempel behouden we graag voor de eDrive40 voor… TEST: BMW i5 M60 xDrive Touring: Alleenheerser

In afwachting van concurrentie van Mercedes en Audi is de BMW i5 Touring alleenheerser in dit marktsegment. Als M60 xDrive is hij ongemeen krachtig en indrukwekkend maar ook (te) duur, waardoor ons advies toch is om voor de i5 eDrive40 Touring te opteren, die dezelfde ruimte, hetzelfde comfort, dezelfde looks en ook al heel wat rijplezier kan bieden.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Explosieve prestaties

  • Schitterend rijcomfort

  • Praktische bruikbaarheid

  • Geen apart openende achterruit meer

  • Prijs in vergelijking met eDrive40

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.562,81 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.371,42 pdfTCO_BMW_i5_M60_xDrive_Touring_.pdf

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

BMW i5 M60 xDrive Touring

  • Motor:
    2 elektromotoren V&A
  • Overbrenging:
    Automaat, vierwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    442 kW / 601 pk
  • Maximum koppel:
    820 Nm
  • 0-100 km/h:
    3,9 seconden
  • Topsnelheid:
    230 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    81,2 kWh netto
  • Gemiddeld testverbruik:
    20,0 kWh/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    0 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 111.900
  • VAA:
    € 317,49 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100 %

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.