Test

© BMW

TEST: BMW i5 M60 xDrive: Topsprinter met korte adem

23 december 2023
Door Stijn Blanckaert

We reden onlangs al met de 520d, de diesel-basisversie van de 5-Reeks die allesbehalve als een instapmodel aanvoelt, en deden nu hetzelfde met de i5 M60 xDrive, die als elektrisch topmodel aan het andere uiteinde van het huidige 5-Reeks-gamma staat en met 601 pk een een optrektijd naar de honderd in 3,8 seconden M5-waardige prestaties biedt.

 

Uiterlijk zijn de verschillen tussen de 5-Reeks met verbrandingsmotoren en de elektrische i5 uiterst beperkt. Wat ons betreft is dat een goede zaak, en we worden al helemaal blij van de binnenkort voorgestelde i5- en 5-Reeks Touring, die we in avant-première al konden bewonderen en waarvan we kunnen bevestigen dat hij er erg elegant uitziet, helemaal zoals je kan verwachten van een 5-Reeks Touring. Vreemd eigenlijk dat Mercedes – dat wel een uiterst elegante E-Klasse break bouwt – geen breakafgeleide plant van de elektrische EQE. Zo’n Touring- of breakkoetswerk is namelijk ideaal voor wie de praktische bruikbaarheid van een SUV wil zonder met een SUV te moeten rijden. BMW i5 M60 xDrive test autotest autonieuws 0018

Maar goed, het gaat hier over de berlineversie van de i5. Die is er momenteel als op de achterwielen aangedreven i5 eDrive40, met 250 kW (340 pk), een koppel van maximaal 430 Nm en een accu met een netto-inhoud van 81,2 kWh (83,8 kWh bruto). In afwachting van andere versies, die nog volgen, is de enige andere i5 die vandaag al verkrijgbaar is deze überkrachtige i5 M60 xDrive. Dat is, zoals de M in de naam al laat uitschijnen, een M Performance-variant van de elektrosedan. Hij pakt uit met niet minder dan 601 pk of 442 kW in Sport-modus en een maximumkoppel van tot 820 Nm.  

Dat vermogen ontstaat door de combinatie van een elektromotor op de voor- en een op de achteras. Het voorste exemplaar levert 192 kW (261 pk) en 365 Nm, dat tweede achteraan voegt daar nog eens 250 kW (340 pk) aan toe en levert 430 Nm. Inderdaad, het gaat bij het achterste exemplaar om dezelfde elektromotor als die van de i5 eDrive40. De accu van de M60 xDrive is trouwens ook identiek aan die van de eDrive40. Het gaat om een lithium-ionexemplaar in de vloer dat aan 400 volt functioneert en een netto-inhoud heeft van 81,2 kWh. Opladen kan met tot 22 kW aan wisselstroom, snelladen aan maximaal 205 kW. Dat is een erg mooie waarde, al haalden wij tijdens onze snellaadsessie met een opgewarmde accu maar bij koude buitentemperaturen niet meer dan 157 kW aan een Fastned-lader met 300 kW aan capaciteit en klokten we na 18 minuten laden af op 25 geladen kWh’s, wat op een (correcte maar niet uitzonderlijke) gemiddelde laadsnelheid van 83,3 kW uitkomt. 

Absolute topsprinter… 

Het zal niemand verwonderen dat de i5 M60 er met zijn 601 pk en 820 Nm in combinatie met vierwielaandrijving op eenvoudige aanvraag van de rechtervoet in alle omstandigheden genadeloos vandoor gaat en als een speer accelereert en herneemt. Maar snelheid in rechte lijn is één ding, hoe de auto het doet in de bochten is nog wat anders. BMW i5 M60 xDrive test autotest autonieuws 0007Op dat vlak toont de i5 M60 zich een waardig M Performance-model, met een perfect op elkaar ingespeeld arsenaal aan elektronische en mechanische rijhulpmiddelen die in alle omstandigheden exact de benodigde hoeveelheid tractie verzekeren, oneffenheden verwerken, de koetswerkbewegingen onder controle houden en er garant voor staan dat de auto gedwee de opgelegde lijn volgt en op geen enkel moment angst inboezemt. Ondanks zijn knalprestaties. Daarbij – en dat maakt het plaatje helemaal compleet – blijft deze i5 in alle omstandigheden ook uiterst comfortabel en stil, al kan die stilte doorbroken worden door BMW’s elektronische Iconic Sounds-geluid, dat wij alvast snel weer uitschakelden om te genieten van de stilte aan boord of de Bowers & Wilkins-hifi. BMW i5 M60 xDrive test autotest autonieuws 0010

Het is natuurlijk erg verleidelijk om als bestuurder te genieten van de explosieve prestaties van deze ultrasnelle berline die niet meer dan 3,8 seconden nodig heeft om van 0 naar 100 km/h te stuiven en een topsnelheid van 230 km/h haalt, maar wie dat doet zal de gevolgen dragen door een fel oplopend elektriciteitsverbruik dat bij een zware rechtervoet al snel ver boven het aangekondigde gemiddelde ligt.  

… maar met een korte adem 

Want hoewel de accu met 81,2 kWh netto in principe groot genoeg is en theoretisch tussen de 455 en 516 kilometer aan WLTP-rijbereik mogelijk maakt is dat ook enkel mogelijk in ideale omstandigheden. We hebben het dan niet alleen over het feit dat het exploiteren van het prestatiepotentieel het elektrisch verbruik de hoogte in jaagt, waardoor de aangekondigde 18,2 tot 20,6 kWh/100 kilometer niet realistisch zijn als je de vele paarden al eens de sporen geeft, maar meer nog over de gevoeligheid van de accu aan lage buitentemperaturen. BMW i5 M60 xDrive test autotest autonieuws 0008

Terwijl we tijdens de eerste dagen van onze testweek het verbruik rond de 21,5 kWh/100 km konden houden, geholpen door temperaturen die net boven de 10 graden bleven, steeg dat energieverbruik aanzienlijk wanneer koning winter de temperatuur negatief beïnvloedde. Bij elk vertrek met een volgeladen accu kregen we een ander maximaal rijbereik te zien in het dashboard. Van een aangekondigde 387 kilometer bij 8 graden ging het nu eens naar 409 kilometer bij 11 graden, dan weer naar 373 kilometer bij 4 graden en 383 kilometer bij 6 graden. Let wel, dat is bij het vertrek, want tijdens de rit loopt dat rijbereik – bijvoorbeeld bij snelwegverkeer – nog wat sneller terug.  

Uiteindelijk haalden we over onze testweek een gemiddeld verbruik van 22,7 kWh/100 km. Dat ligt zoals gezegd grotendeels aan de buitentemperatuur en zou in de zomer of lente een stuk lager kunnen liggen maar kan voor wie alles uit de elektromotoren puurt vanzelfsprekend ook moeiteloos 6 tot 8 kWh hoger liggen. 

Lage temperaturen zijn niet zijn vriend 

OK, het bovenstaande klinkt echt wel negatief en op zich is het moeilijk te verteren dat een auto met een prijskaartje van € 109.300 zonder opties niet meer rijbereik kan bieden. Maar dat is niet de fout van BMW, want ook alle andere elektrische auto’s hebben vandaag ongeacht het merk af te rekenen met een snel slinkend rijbereik in koude omstandigheden. Dat komt door de huidige accutechnologie, met batterijen die gevuld zijn met een vloeistof en daardoor erg afhankelijk zijn van een juiste werkingstemperatuur om optimaal te presteren. Als we deze test in de lente of zomer hadden kunnen doen zouden we bovenstaande paragraaf niet moeten schrijven hebben.  BMW i5 M60 xDrive test autotest autonieuws 0021

Is het dan niet beter dat BMW een grotere accu onder de i5 zou monteren? Als je puur kijkt naar het rijbereik zou dat inderdaad beter zijn, maar dan drijf je het gewicht van de auto, dat met 2.305 tot 2.380 kg vandaag al erg hoog is, nog verder op, met een hoger verbruik maar ook een ander weggedrag tot gevolg. En dan hebben we het nog niet gehad over de bijkomende kostprijs van elke extra kWh aan batterijcapaciteit. Het is dan ook belangrijker om een accu te hebben die snel kan laden dan om met een erg grote accuinhoud uit te pakken. Uiteindelijk is het zelden of nooit nodig om meer dan 200 of 300 kilometer af te leggen zonder tussenstop. En dan komt de maximale laadsnelheid van 205 kW van deze i5 goed van pas. 

Spelen in de sneeuw 

We konden de i5 M60 xDrive enkele weken voor onze testrit op Belgische bodem trouwens ook testen op de besneeuwde skipistes in het Oostenrijkse Sölden en konden daar zelf ervaren hoezeer de ingenieurs van BMW erin geslaagd zijn om deze auto ook in extreme omstandigheden bestuurbaar te houden, met indien gewenst zelfs de nodige vrijheid om de auto ook speels te laten sturen op sneeuw, terwijl de elektronica toch altijd waakt en schade vermijdt. Dat gebeurde trouwens met niet meer dan standaard winterbanden en dus niet met spijkerbanden, die dergelijke sneeuwescapades vanzelfsprekend nog verder zouden vergemakkelijken. BMW i5 M60 xDrive test autotest autonieuws 0025

Met zijn buitenlengte van 5,06 meter, zijn breedte van 1,90 meter en zijn wielbasis van net geen 3 meter (2.995 mm) is er binnenin meer dan genoeg ruimte voor vijf volwassenen en ook de koffer is met 490 liter voldoende ruim, hoewel niet erg hoog. Eronder bevindt zich nog een opbergvak voor laadkabels. Een frunk is er dan weer niet. Het nadeel van die gegroeide buitenafmetingen is natuurlijk dat het er niet makkelijker op wordt om een parkeerplaats te vinden, al helpt BMW wel bij het parkeren met een praktische achteruitrijassistent, uitgebreide camera- en parkeerhulp én een bijzonder handige functie die een weerkerend manoeuvre in het geheugen kan opslaan waardoor de auto volledig autonoom de garage of nauwe parkeerplaats thuis kan in- en uitrijden. Manoeuvres worden bovendien vereenvoudigd door de meesturende achterwielen, die op de M60 xDrive standaard zijn en de draaicirkel verkleinen. BMW i5 M60 xDrive test autotest autonieuws 0003

De BMW i5 M60 xDrive is een geweldige auto. Zijn grootste nadelen zijn zijn forse prijskaartje van minimaal € 109.300 - en in het geval van onze testwagen zelfs € 132.460 – en het bij lage buitentemperaturen snel slinkende rijbereik, al verhelpt de bovengemiddelde snellaadcapaciteit daaraan. Wie als zaakvoerder of CEO kickt op knalprestaties in combinatie met een aanzienlijk fiscaal voordeel weet wat hem te doen staat. Wie met wat minder pk’s en vooral minder euro’s genoegen neemt is zeker zo goed af met de i5 eDrive40 met 340 pk, dezelfde accu en een redelijkere instapprijs van € 73.700.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Explosieve prestaties

  • Uitstekend rijcomfort

  • Afwerking en materialen

  • Rijbereik bij lage temperaturen

  • Prijs in vergelijking met eDrive40

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.448,82 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.387,29 pdfTCO_BMW_i5_M60_xDrive.pdf

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

BMW i5 M60 xDrive

  • Motor:
    2 elektromotoren V&A
  • Overbrenging:
    Automaat, vierwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    442 kW / 601 pk
  • Maximum koppel:
    820 Nm
  • 0-100 km/h:
    3,8 seconden
  • Topsnelheid:
    230 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    81,2 kWh netto
  • Gemiddeld testverbruik:
    22,7 kWh/100 km
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 109.300
  • VAA:
    € 310,12 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100 %

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.