Test

© BMW

TEST: BMW 550e xDrive: Alles in één

26 april 2024
Door Stijn Blanckaert

Een uiterst comfortabele, ruime, hoogtechnologische, complexe, prestigieuze, krachtige, luxueuze, desgewenst sportieve en erg dure berline. De nieuwe BMW 550e xDrive is alles in één en doet dat – in tegenstelling tot zijn gedoodverfde concurrent uit Stuttgart, de Mercedes E-Klasse plug-inhybride - ook met een zescilinder. Kort verslag van een aangename testweek met de tot aan de komst van de M5 krachtigste BMW 5-reeks met verbrandingsmotoren.

 

BMW laat zijn klanten de keuze. Want naast de elektrische i5-varianten i5 M60 xDriveen i5 eDrive40 en xDrive40, die bij de lancering van de nieuwe 5-Reeks met de meeste aandacht gingen lopen, zijn er ook versies met verbrandingsmotoren. Het gaat voorlopig om de 520d (ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving) die we voor u al konden testen, naast de 520i op benzine én twee plug-inhybrides. De “basis”-plug-in is de 530e, die een viercilinder combineert met een elektrische aandrijflijn. De topuitvoering is deze 550e xDrive, die dezelfde oefening doet met een nobele drieliter met zes cilinders in lijn. Een unicum, want bij Mercedes komt de E-Klasse plug-in alleen met viercilindermotoren en Audi’s A6 is er evenmin als plug-inhybride met zes cilinders. P90524296 highRes the new bmw 530e sop

Gekend recept 

De “nieuwe” aandrijflijn van de 550e is dezelfde als die van de X5 50e xDrive die we in december vorig jaar konden testen. Dat betekent dat de drie liter grote zes-in-lijn met nu 313 pk en 450 Nm samenwerkt met een elektromotor die in vergelijking met de 545e van de vorige generatie 5-Reeks 197 pk (en 280 Nm) in plaats van 113 pk heeft. Het gecombineerde vermogen stijgt zo van een al niet onaardige 394 pk en 600 Nm naar 489 pk (380 kW) en 700 Nm.  

De krachten van beide motoren bundelen en het gaspedaal vloeren resulteert in een 0 naar 100-sprint in niet meer dan 4,3 seconden. Dat is razendsnel en ook de hernemingen zijn fel. Ook de topsnelheid is hoog, met 250 km/h, maar die waarde is enkel nog relevant voor de statistieken. 

De batterij is netto 19,4 kWh groot en dus een stuk kleiner dan de 25,7 kWh netto van de X5 50e xDrive die officieel tot 110 kilometer ver raakt op stroom alleen. Met de 550e zou het volgens BMW mogelijk zijn om 83 tot 90 kilometer zuiver elektrisch te rijden. In de praktijk haalden wij tijdens onze testweek waarden tussen 67 en 80 kilometer. In ieder geval is dat meer dan voldoende voor de meeste normale trajecten en is het dan ook perfect mogelijk om over een hele week geen druppel benzine te verbruiken.  P90524305 highRes the new bmw 530e sop

Uiteindelijk legden we in totaal 1.406 kilometer af met onze testwagen en kostte dat ons gemiddeld 2,8 l/100 km aan benzine en 17,3 kWh/100 km aan elektriciteit. Dat kan naargelang het rij- en laadgedrag in beide richtingen nog meer of nog minder zijn, maar dat weet iedereen intussen. 

De 550e enkel op elektrokracht laten rijden stoort niet, want de 197 pk’s van de elektromotor hebben geen moeite om de nochtans 2,25 ton zware 5-Reeks correct aan te drijven. Wanneer je het gaspedaal vloert komt de fijne zescilinder tot leven. De overgang tussen zuiver elektrische en hybride aandrijving gebeurt zoals steeds bij BMW’s plug-ins onmerkbaar zacht en de enige manier waarop je – los van de indicatie op het dashboard – beseft dat de benzinemotor bijspringt is door zijn lekkere klank. Dat is en blijft een van dé troeven van een zescilinder: de auditieve beleving. Het is op comfortvlak ook aangenaam dat het motorgeluid meteen naar de achtergrond verdwijnt bij constante snelheden. BMW deed er dan ook alles aan opdat het comfort aan boord van deze plug-inhybride 5-Reeks – net als bij de 520d – uitstekend zou zijn. Bij de 550e komen daar nog de weldaden van de standaard adaptieve ophanging bij.  

Uiterst volledig, uiterst complex 

De nieuwe 5-Reeks is echt een rijdende computer geworden. De hoeveelheid technische snufjes, apps en tools die vervat zitten in het infotainmentsysteem van de nieuwste generatie, de eindeloze lijst van mogelijke opties en toepassingen, het hoogtechnologische head-updisplay, de rijhulpsystemen… : bij een hypermoderne auto als deze 550e is het mechanische aspect bijgebeend en mogelijk zelfs voorbijgestoken door software en computer-rekenkracht.  P90524332 highRes the new bmw 530e int

Dat die complexiteit, met een oneindig aantal opties en instellingen via het infotainmentsysteem en het dashboard, de nodige gewenning vraagt, zal dan ook geen verrassing zijn. Gelukkig biedt BMW op zijn grote modellen wel nog altijd de erg handige iDrive-draai-en-drukknop op de middenconsole aan. Die blijft nog altijd veel praktischer dan het met je vinger mikken op de virtuele tegels op het aanraakscherm omdat je er je ogen veel minder lang mee van de weg moet halen. Wat ons betreft is dit dan ook een warm pleidooi om weer meer fysieke knoppen in moderne auto’s te stoppen, want het hele ‘digital first’-concept waarbij alle functies achter een aanraakscherm met talloze submenu’s worden verstopt zal zeker nog tot ongevallen leiden en leidt vandaag al tot frustraties. 

Eenmaal gewend aan de bedieningsmogelijkheden – dat doe je dus niet na een testrit van een halfuurtje bij de BMW dealer – ontdek je wel een auto die je helemaal naar wens kan configureren en blijkt – wanneer je je aandacht terug bij de weg en het verkeer kan houden omdat je alles correct hebt ingesteld – dat ook deze BMW nog steeds heel wat ‘Freude am Fahren’ kan bieden, met vanzelfsprekend een optimale grip en tractie door de xDrive-vierwielaandrijving maar ook heel wat dynamiek bij een sportieve rijstijl en een voorbeeldig rij- en ophangingscomfort wanneer het tempo wat gezapiger mag zijn. 

7-Reeks-formaat 

Auto’s worden alsmaar groter. Ook bij de 5-Reeks is dat het geval. Met zijn lengte van 5,06 meter is de huidige generatie van de ‘5’ even lang als de vorige 7-Reeks. Dat is niet ideaal in de stad of bij het parkeren maar zou natuurlijk wel voor extra veel ruimte in het interieur moeten zorgen. Toch is dat plaatsaanbod bij de nieuwe BMW 5 niet echt zijn grootste troef. P90524337 highRes the new bmw 530e intJazeker, er is meer dan genoeg ruimte voor volwassenen op de achterbank, maar voor een auto van dit formaat is de ruimte er niet indrukwekkend. De achterbank is net als de stoelen voorin heerlijk comfortabel en je zit gelukkig ook niet met ver opgetrokken knieën achterin. De koffer heeft een nuttige inhoud van 520 liter en is dus geen minpunt meer, terwijl die bij plug-in-berlines meestal toch een zwak punt is. P90524327 highRes the new bmw 530e sop

De basisprijs van € 85.650, die je moeiteloos opkrikt tot boven de € 100.000 als je wat opties selecteert, maakt duidelijk dat dit een auto is die je je enkel kan veroorloven als je goed in de slappe was zit. Qua BIV en verkeersbelasting profiteer je volop van de lage normuitstoot, maar voor professionals is het wel jammer dat de fiscale aftrek tegen 2028 volledig wegvalt. Gelukkig is er nog een laag Voordeel van Alle Aard en ligt de CO2-bijdrage zoals bij alle plug-ins met minder dan 51g CO2-uitstoot op het absolute minimum. Wie nog net niet toe is aan een volledig elektrische 5-Reeks is hier aan het juiste adres… 

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Uitstekende prestaties

  • Verbruik à la carte

  • Comfort, rijplezier

  • Hoge prijs, veel en dure opties

  • Complexiteit vraagt gewenning

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.415,36 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.462 pdfAutonieuws_BMW_550e_xDrive.pdf

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

BMW 550e xDrive

  • Motor:
    benzine, 6 cilinders, 2.998 cm3 + elektromotor
  • Overbrenging:
    Automaat (8), vierwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    360 kW / 490 pk (313 pk + 197 pk)
  • Maximum koppel:
    700 Nm
  • 0-100 km/h:
    4,3 s
  • Topsnelheid:
    250 km/h
  • Gemiddeld testverbruik:
    2,8 l/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    19 - 23 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 85.650
  • VAA:
    € 241,74 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100% t.e.m. 2024 (dalend naar 0% tegen 2028)

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.