Naast de 3-Reeks in Berline- en Breakuitvoering en de 4-Reeks Coupé, Gran Coupé en Cabrio maakt ook deze Gran Turismo deel uit van de grote BMW 3&4-familie. We reden met twee viercilinderversies: de 320d met dieselmotor en de 330i met benzinekrachtbron, beide met automaat en xDrive.
Qua ontwerp is de Gran Turismo bijzonder. Zijn deuren zijn frameloos zoals bij een coupé en zijn achterzijde is hoog en volumineus. Die “dikke kont” valt niet bij iedereen in de smaak maar zorgt ervoor dat hij opvalt. De GT staat ook op een ander platform dan de gewone 3-reeks en is 11 cm langer waardoor hij meer beenruimte biedt, die vooral de passagiers op de achterbank ten goede komt. Tegenover de gewone 3-Reeks biedt de GT ook een grotere kofferinhoud (520 liter tegenover 495 liter voor de 3 Touring).
Je zit ook enigszins hoger maar de zitpositie biedt niet hetzelfde vogelperspectief als in de SUV-versies X3 en X4. Toch is het zicht rondom erg goed en de ergonomie, met onder meer de onvolprezen iDrive-controller met touchpad, is optimaal. De (optionele) head-up-display is een echte aanrader. De bedieningsinterface van BMW wordt alsmaar beter, de stemherkenning is efficiënter geworden en de pictogrammen en menu’s op het centrale scherm zijn helder en praktisch. Intuïtief vind je hier binnen de kortste tijd je weg.
Op motorisch vlak bedient de GT zich van de motoren die we kennen van de 3-Reeks. De 320d xDrive wordt aangedreven door de tweeliter viercilinderdiesel van 190 pk (of 163 pk voor Brussel, Wallonië of leasemaatschappijen), in combinatie met een handgeschakelde zesbak of BMW’s uitstekende achttrapsautomaat. Die laatste was terug te vinden op onze testwagen en verdient onze aanbeveling. De 320d xDrive GT met automaat stoot 126 g CO
2 uit en haalt een top van 225 km/h. Met een vermogen van 190 pk en een koppel van 400 Nm komt hij vlot vooruit, het gemiddeld testverbruik bleek met 7,2 l/100 km tijdens onze testperiode eerder aan de hoge kant.
De benzinemotor van de 330i xDrive levert 252 pk en 350 Nm, haalt 250 km/h en stoot 145 g CO
2 uit. In dezelfde omstandigheden kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 8,5 l/100 km, wat gewoon goed is. De vierwielaandrijving zorgt voor vlotte acceleraties en een veilige wegligging, de snel reagerende automaat houdt de vaart erin. De 330i xDrive Gran Turismo is geen uitgesproken sportieve gezinswagen maar zorgt niettemin voor het nodige rijplezier. Vanuit stilstand trekt hij in 6,2 seconden op van 0 tot 100 km/u, bij de dieselversie duurde dat 1,5 seconden langer.
Dat de 3-Reeks een efficiënte auto is wisten we al langer. Bij de Gran Turismo is dat niet anders, dankzij vierwielaandrijving wint de GT nog aan rijstabiliteit, lange ritten op de autosnelweg zijn een feest. Wie vaak veel en lang onderweg is, doet er goed aan te investeren in de uitstekend zittende sportstoelen. De standaardstoelen geven onvoldoende steun.
Het M-sportpakket omvat een M-sportstuur, prachtige 19” velgen en een sportophanging die het rijcomfort op slechte wegen echter niet ten goede komen. Voor de Vlaamse wegen ben je beter af met de 17” of 18” standaardwielen. Het M-sportstuur is ook los van het M-sportpakket verkrijgbaar. Het ziet er prachtig uit en ligt uitstekend in de hand.
Conclusie: de 3 GT polariseert, je bent voor of tegen. In vergelijking met de andere modellen van de 3-Reeks is hij wel de praktischere auto met veel ruimte binnenin, zowel voor de passagiers als voor de bagage. En hij biedt het rijplezier dat je van een BMW verwacht. In die zin is de 3 GT (vanaf € 37.100) een interessant alternatief voor de 3-Touring.