Terwijl de concurrent uit Stuttgart met de huidige CLA al aan de tweede generatie van zijn voorwielaangedreven vierdeurscoupé in het C-segment zit, is de BMW 2-Reeks Gran Coupé een eerste worp. Hij moet het vierdeurscoupé-concept, dat het merk al toepaste met de 6-Reeks (2012), de 4-Reeks (2014) en de 8-Reeks Gran Coupé (2019), naar de compacte klasse vertalen, en mikt op jonge, trendgevoelige zielen die wat meer dan gemiddeld aan hun auto willen besteden en technologie en looks belangrijk vinden.
De nieuweling loopt van de band in de BMW-fabriek in Leipzig en zal niet alleen bij ons, maar ook in de Verenigde Staten verkocht worden, waar hij dienst zal doen als instapmodel van het merk. 20% van het productievolume is daarbij bestemd voor de VS. Daarom ook werd hij op de Los Angeles Auto Show in november vorig jaar voor het eerst aan de wereld getoond. 15% van het volume is bestemd voor China, terwijl een derde voor Europa voorzien is.
De 2 Gran Coupé is lang en laag. Met 4,52 m lengte en 1,42 meter hoogte is dit een auto met een gestrekte lijn. Zijn coupélijn komt tot uiting in de frameloze ruiten voor de zijdeuren en het extreem gestileerde koetswerk.
Waar de voorzijde herkenbaar en esthetisch geslaagd te noemen is, met een niet al te grote nierpartij, zijn de meningen over de achterzijde op zijn minst verdeeld.
De achterlichten zijn zeer breed en strekken zich uit van op de zijflanken tot bijna in het midden van de achtersteven, terwijl ze met elkaar verbonden worden door een zwart glanzende strip die links en rechts samenkomt bij het BMW-logo. Met die horizontale lijn wil BMW de breedte van de 2 Gran Coupé benadrukken, maar niet iedereen vindt dat stijlelement even geslaagd.
Het interieur kennen we van de 1-Reeks. Het nieuwe digitale BMW-dashboard met de tegen de klok in draaiende toerenteller en de beperkte personaliseringsmogelijkheden, het nieuwe stuur, de nieuwe centrale console met de sneltoetsen, iDrive-controller, nieuwe versnellingspook, het brede touchscreen… alles voelt vertrouwd aan en doet waar het voor gemaakt is. De afwerking is daarnaast goed, en de gebruikte materialen voelen degelijk aan.
Natuurlijk is ook de 2-Reeks Gran Coupé een voorwielaandrijver. Hij staat immers op het platform van de 1-Reeks. Binnenin is er, met dank aan dat voorwielaangedreven platform met de dwars ingeplante motor en de wielbasis van 2,67 meter, voldoende ruimte voor vier.
De inzittenden achterin genieten van 3,3 centimeter meer beenruimte dan in de 2-Reeks Coupé die nog op het achterwielaangedreven platform staat.
De koffer kan 430 liter bevatten en leek ons niet van de grootste. Hij is 30 liter kleiner dan die van de Mercedes CLA Coupé, die met zijn 4,69 meter wel een stuk langer is dan deze BMW (4,53 m).
Alle modellen hebben standaard recht op LED-koplampen, en ook de achterlichten gebruiken die technologie. De kleinste wielen meten zestien duim, bij de M-Sport-uitvoering kan dat oplopen tot negentien duim. Zo goed als alle mogelijke veiligheids- en comforttechnologieën die BMW op het schap heeft liggen, zijn standaard of optioneel verkrijgbaar op deze 2-Reeks. Ook de Reversing Assistant, een wel erg handige optie die de auto over een beperkte afstand exact dezelfde weg volautomatisch achteruit kan laten afleggen die ervoor voorwaarts werd afgelegd, is van de partij.
Zoals steeds in het nieuwe BMW-gamma biedt het merk meerdere uitrustingslines aan. Bij de 2 Gran Coupé kan je, naast het basismodel, kiezen voor de wat vollediger uitgeruste Advantage, de Luxury Line die op comfort en luxe mikt, of voor de Sport Line en M Sport-modellen die natuurlijk meer op sportiviteit focussen. Het summum is natuurlijk de M235i xDrive, die als Performance-model resoluut voor kracht en uitstraling gaat.
Hoewel hij als voorwielaandrijver niet meer de sportiviteit en levendigheid biedt van de modellen die op het vorige, achterwielaangedreven platform stonden, blijft dit wel een echte BMW, waar je een flinke dosis rijplezier vindt, met altijd een wat sportievere insteek dan gemiddeld. De M235i xDrive, die altijd op de vier wielen aangedreven wordt, rijdt zoals de X2 M35i xDrive: het is geen M-model, maar wel een flink gepeperde versie van een op zich brave vierdeurscoupé.
Alle versies van de 2-Reeks Gran Coupé beschikken over een multilink-achteras en wie dat wil kan in de optielijst de M Sport-ophanging aanvinken. Die ligt 10 millimeter lager en is ook een stuk harder. De -ons inziens- beste keuze is de Adaptieve Ophanging met Variable Damper Control (VDC) die de demping in Comfort of Sportmodus anders afstelt.
Het benzinegamma is momenteel beperkt tot één driecilinder van 1,5 liter op benzine, die de 218i aandrijft (140 pk, 220 Nm) en één viercilinder van twee liter. Dat is wel meteen een serieus exemplaar, want het gaat om de motor van de M235i xDrive. Die krachtigste viercilinder uit het BMW-gamma laat 306 pk en 450 Nm op de vier wielen los. We missen echter wel nog een plug-inhybride die hem in fleetmiddens extra credibiliteit zou kunnen bezorgen en de gemiddelde vlootuitstoot van BMW verder zou helpen verlagen.
Wij kozen voor onze test voor de diesel. In eerste instantie is dat enkel de 220d. Die hoogtechnologische zelfontbrander doet het met de 190 pk (of naar keuze 163 pk) en 400 Nm leverende tweeliter viercilinder die we uit talloze andere BMW’s kennen. Hij wordt hier altijd gekoppeld aan een Steptronic-achttrapsautomaat en blijft een aangename, koppelrijke en ook zuinige krachtbron, die wat ons betreft de ideale keuze is in deze Gran Coupé. Sprinten tot 100 km/h doet hij in 7,5 seconden, de topsnelheid bedraagt 235 km/h. De uitstoot ligt tussen de 110 en 119g CO2 per km.
Met een testverbruik van 6,1 l/100 km tijdens de snelle testritten toonde hij zich ook onder de motorkap van de 2-Reeks Gran Coupé mooi zuinig.
De 2-Reeks Gran Coupé staat vanaf half maart in de showrooms. De goedkoopste versie, de 218i met 140 pk (1,5 l), staat voor € 30.150 in de catalogus, en voor dezelfde auto met zeventrapsautomaat met dubbele koppeling betaal je € 2.100 extra. De duurste is de M235i xDrive, die met € 53.700 stevig aan de prijs is. Voor de door ons geteste 220d met achttrapsautomaat moet je minimaal € 38.850 opzijzetten en wat later volgt ook een 116 pk sterke 216dA voor € 33.950. Die doet het -in tegenstelling tot de vier cilinders en twee liter van de 220d- met een driecilinder diesel van 1.500 cc.
De BMW 220d Gran Coupé is een aangename auto. Hij is echter niet beter dan zijn rechtstreekse concurrent bij Mercedes, de CLA 220 d Coupé, die met zijn lijn ook wat minder controverse opwekt. Dit is zo’n auto die typisch aan het brein van de marketingjongens is ontsproten. Hij is goed afgewerkt, heeft rijeigenschappen in lijn met de verwachtingen en eindeloze uitrustingsmogelijkheden... maar heeft niet echt de ziel die we met een BMW associëren. Kortom, als je voor zijn looks valt is dit een fijne auto, al is het wat ons betreft niet de meest opwindende BMW ooit.
Uitstekende tweeliter diesel
Uitrustingsmogelijkheden
Verbruik
Controversiële achterpartij
Meerprijs tov 1-Reeks
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853