Dat BMW nummer één is onder de premiummerken is niet toevallig. De Beierse constructeur heeft naam en faam verworven met de implementatie van nieuwe technologieën en modelvarianten. Met de 2-reeks Gran Tourer waagt BMW zich nu op het terrein van de monospaces.
BMW heeft als geen ander merk kunnen profiteren van de SUV-boom van de voorbije jaren. Op de keper beschouwd ligt de X-reeks van BMW zelfs aan de basis van het SUV-succes dat deels ten koste is gegaan van de verkoop van monovolumes. Maar wie dit segment van de markt al had afgeschreven, moet allicht zijn mening herzien. De BMW 2 Gran Tourer is een zevenzitter met premiumallure en neemt actieve tweeverdieners mét gezin in het vizier. Een model dat tot nog toe ontbrak in het BMW-gamma.
Alles kan Om nummer één onder de premiummerken te kunnen blijven, moet BMW zijn klantenkring constant uitbreiden en is het verplicht om zijn gamma bestendig te verruimen. Om een zo divers mogelijk publiek te kunnen aanspreken, moet BMW ook nieuwe wegen bewandelen. Naast Freude am Fahren beogen de nieuwe BMW-modellen een lager verbruik en lagere CO
2-uitstoot via een verlaging van de cilinderinhoud en het aantal cilinders, een verhoging van de efficiëntie, de implementatie van het start/stopsysteem en het gebruik van lichtmetalen – dit laatste om het gewicht van de auto te reduceren.
Met de introductie van de 2 reeks Gran Tourer gaat BMW nog een stap verder. Op basis van de Active Tourer, een compacte monovolume mét driecilindermotor én voorwielaandrijving op een MINI-platform, lanceert de Beierse constructeur nu een XL-versie met drie zetelrijen en zeven zitplaatsen.
Nuttige oplossingen De 2 reeks Gran Tourer is een atypisch model voor BMW, met zijn compacte afmetingen (4,55 m lang, 1,80 meter breed en 1,60 m hoog) biedt de Gran Tourer zeven zitplaatsen, de optionele derde rij klapzetels verdwijnt met één druk op de knop onder de laadvloer. In de basisconfiguratie met twee zetelrijen en vijf zitplaatsen varieert het koffervolume van 645 tot 805 liter, met de achterbank neergeklapt breidt die uit tot 1.905 liter – inclusief 40 liter nuttige opbergruimten voor kinderspeelgoed, verspreid over de hele auto - tot onder de zetels toe. De vindingrijkheid van de interieurdesigners is groot en leidt tot originele oplossingen, zoals in het geval van het afdekzeil van de kofferruimte dat een plaatsje heeft gekregen in de laadvloer. Tegen een meerprijs biedt BMW op de Gran Tourer een ‘myKIDIO’ app aan met films, series, audioboeken en audioplays op tablets voor kinderen. De kids kunnen via de Kids Cockpit ook relevante informatie over de reis opvragen. Zoals gezegd, de Gran Tourer biedt autoplezier voor het hele gezin.
Het blijft een BMW Het motorenaanbod omvat drie diesel- en twee benzinemotoren gaande van 116 pk voor de driecilinder 216d tot 192 pk voor de viercilinder 220i. Over de prestaties van de viercilinder benzine- en dieselmotoren kunnen we kort zijn: krachtig en spaarzaam, typisch BMW dus. Zij nodigen uit tot sportief rijden zonder dat het verbruik hoog oploopt. Ook op het vlak van weggedrag en comfort is de 2 Gran Tourer een echt BMW-product, leverbaar in vier uitrustingsniveaus. In zijn krachtigste versie met x-Drive (vierwielaandrijving) en 8-trapsautomaat overschrijdt het prijskaartje de € 40.000 grens. Wie ook de optionele assistentie- en infotainmentsystemen bestelt, betaalt al snel meer dan € 50.000. Het prijsverschil met kleine broer – de 2 Active Tourer – bedraagt amper € 1.600, wat weinig is in vergelijking met het surplus aan ruimte én functionaliteit.
Conclusie, over de herkomst van de nieuwe BMW 2 Gran Tourer bestaat geen twijfel: sportiviteit en hoogwaardige kwaliteit zijn typische BMW-eigenschappen die ook terug te vinden zijn op dit model. Een BMW-klant stelt nu eenmaal hogere eisen en is bereid daar een hogere prijs voor te betalen.