Bentley. Een naam als een klok met een rijke geschiedenis. De Flying Spur is als limousine het Britse antwoord voor wie een Mercedes S-Klasse, een BMW 7-Reeks of een Audi A8 niet exclusief genoeg vindt en aan budget geen gebrek heeft. Omdat je nooit genoeg met een Bentley gereden kunt hebben gingen we dan ook graag in op het aanbod van invoerder D’Ieteren om de Azure-variant met de vierliter V8 aan de tand te voelen.
Van wie met een nieuwe Bentley Flying Spur rijdt weet je gewoon dat hij rijk is, en niet in een luxe-luchthaventaxi als de Mercedes S-Klasse onderweg is. Zo’n Bentley is dan ook niet bepaald de auto die je wil als je op absolute discretie gesteld bent en je weelde niet met de buitenwereld wil delen. Het is dan ook onmogelijk om niet opgemerkt te worden in het straatbeeld als je aan het stuur of achteraan in een Flying Spur zit.
De Flying Spur-naam dook voor het eerst op in de jaren ’50 van de vorige eeuw, als benaming van een snelle versie van de toenmalige Continental. Vandaag is die Continental een tweedeurs die verkrijgbaar is als cabrio of coupé en is de Flying Spur een regelrechte limousine voor captains of industry, staatshoofden of selfmade-miljonairs. Sinds de nog grotere Mulsanne sinds 2020 met verdiend pensioen ging is de Flying Spur de toplimo van Bentley, die verkrijgbaar is met een plug-inhybride V6, als V8 of – nog even- met de mythische W12.
Terwijl we de W12 in 2020 konden testen en in de winter van 2021 al met de V8 in First Edition-trim reden, kropen we nu het stuur van de V8 Azure, een van de zes varianten waarin Bentley’s Flying Spur momenteel wordt aangeboden. Die zes zijn het basismodel, de Azure, de S, de Speed, de Speed Edition 12 en de Mulliner.
De “Azure”-afwerking is sinds mei 2022 als uitrustingsvariant toegevoegd aan het volledige Bentley-gamma en kan dus ook geselecteerd worden op de Continental GT Coupé en Convertible en op de normale en de verlengde Bentayga. Op de Flying Spur kan de Azure-afwerking gecombineerd worden met de plug-inhybride V6 of de V8.
Waar de Speed-uitvoeringen focussen op ultieme prestaties is het de bedoeling om met de Azure-versies de nadruk te leggen op de mogelijkheid om in prinsheerlijk comfort en zachtheid lange afstanden af te leggen waarbij de inzittenden zonder het minste teken van vermoeidheid kunnen uitstappen na de rit. De Flying Spur Azure moet dan ook de ideale auto zijn om in stilte en zachtheid te “waften” en ontspannen te genieten van het rijden. Dat lukte ons tijdens onze test alvast wonderwel, en telkens wanneer we de bestemming bereikten was het echt jammer dat de rit erop zat. Zo fijn is het om te genieten van de stilte, de zachte ophanging, de weldadige massage op alle vier de zitplaatsen en de moeiteloze prestaties van de V8.
Elke Azure-variant beschikt over de zogenaamde “Front Seat Comfort Specification”, met 22-voudig verstelbare, verwarmde en geventileerde voorstoelen die voor werkelijk iedereen een ideale rijhouding mogelijk maken. Een ander kenmerk van elke Azure is de actieve antirolcontrole, Bentley Dynamic Ride genaamd, die garant staat voor een subliem rijcomfort en er in de bochten voor zorgt dat de koets zo goed als niet gaat overhellen. Ook de hele zwik aan rijhulpsystemen, verzameld onder de naam Touring Specification, is van de partij om de rit zo veilig en ontspannend mogelijk te maken.
In deze prijsklasse zijn geen twee auto’s identiek. De koper van een Flying Spur Azure heeft de keuze uit een gamma van vijftien lederkleuren en kleurencombinaties met contraststiksels. Op de Azure worden die altijd aangevuld met verlichte Azure-treeplanken, pedalen met de B van Bentley, personaliseerbare sfeerverlichting en een verwarmd stuurwiel met twee kleuren. Ook een glazen panoramadak is standaard.
Mooiere materialen en een verzorgdere assemblage vind je niet op de markt, of het moet bij – het merk moet toch wel één keer genoemd worden – Rolls Royce zijn, al is ook een Mercedes-Maybach op het vlak van materialen en afwerking van hetzelfde niveau. Wat een genot is het om je vingers over het echte hout, de zijde, het zachte leder en het metaal van de interieurbekledingen te laten glijden en te kijken naar het unieke roteren van het centrale, 12,3 duim grote en heldere display dat met een druk op de knop omgeturnd wordt tot een paneel met drie klassieke klokken en wanneer het contact wordt uitgesloten tot een volledig glad paneel (optie van € 6.007). De optielijst is erg uitgebreid en de configuratiemogelijkheden zijn zo talrijk dat het een hele tijd duurt om de ideale Flying Spur samen te stellen. Onze testwagen zat alvast erg dicht bij dat ideaal, met alle mogelijke luxesnufjes, waaronder zelfs standverwarming en het schitterende Naim-audiosysteem (€ 8.306) en had dan ook een prijskaartje van € 309.666.
De 5,3 meter lange en 2 meter brede limousine rijdt als een trein op rails, biedt een ongeëvenaard ophangingscomfort en een vertoont een voor zo’n grote auto verbazend dynamisch weggedrag. Met de vier liter grote V8 van 550 pk en 770 Nm laat je ook moeiteloos alle patsers in hun hot hatches, GTI’s en armoedige V6-jes achter je aan het stoplicht, om na niet meer dan vier seconden rond bij precies 100 km/h het gas te lossen en waftend je weg verder te zetten. En als je dan toch even niet aan de verleiding kan weerstaan is het leuk om het gaspedaal op de Duitse Autobahn even helemaal te vloeren en zonder misbaar even de 300 km/h aan te tikken. Of te vragen aan de chauffeur voorin om dat even voor je te doen, terwijl je achterin genesteld in de luxefauteuil, genietend van een deugddoende massage naar een Netflix-video kijkt op de individuele schermen op de rugleuning van de voorstoelen.
We reden 438 kilometer met de Flying Spur en verbruikten over die afstand 11,7 l/100 km, wat zelfs een halve liter minder is dan toen we eerder de Flying Spur First Edition met dezelfde motor konden testen. Als je dergelijke verbruikscijfers te hoog vindt kan voor de plug-inhybride V6 opteren, maar als dat echt je grootste bekommernis is, lijkt zo’n Bentley niet meteen de auto die je nodig hebt.
Hét typische kenmerk van de absolute topklasse is het ornament vooraan op de motorkap. Bij Bentley is dat de gekende Flying B, die hier zelfs verlicht is (optie van € 4.592) en in het front verdwijnt wanneer de auto afgesloten wordt. Voor wie denkt dat zo’n duur Flying B-ornament ook wel mooi zou staan in zijn woonkamer en het snel zou willen meegrissen: think again. Het fiere beeld wordt als je eraan rammelt in een oogwenk naar onderen getrokken en verdwijnt dan onder een afdekklepje. Het wordt ook automatisch teruggetrokken bij een ongeval, om geen voetgangers of fietsers te verwonden.
Omdat perfectie niet bestaat heeft ook deze limousine enkele kleine minpuntjes. Zo is het infotainment net niet even goed als de rest van de auto. Hoewel alle functies voorzien zijn en ze ook vrij eenvoudig terug te vinden zijn in de al bij al overzichtelijke menustructuur gaan de wissels tussen de verschillende schermen van het infotainment trager dan we hadden gehoopt. Ook het aantal opbergruimtes in het interieur is eerder beperkt. Zo is er geen bergvak onder de centrale armsteun en zijn de deurvakken eerder smal. Verder is de koffer met een inhoud van 420 liter niet erg groot gezien zijn buitenafmetingen, maar al bij al zijn dat details die het totaalplaatje geenszins minder aantrekkelijk maken.
Elke kilometer aan het stuur of als passagier van een Bentley is er een om te koesteren. De wetenschap dat je met een uitzonderlijke automobiel onderweg bent maakt het rijden speciaal. Wie onopgemerkt wil blijven kijkt beter elders, want hoe dan ook trek je met een Flying Spur zowel rijdend als stilstaand heel wat aandacht. Gelukkig is dat meestal in positieve zin, want ook een auto-leek herkent een Bentley meteen als iets erg bijzonders.
Moeiteloze prestaties
Verbruik blijft onder controle
Buitengewone luxe en verfijning
Infotainment werkt soms traag
Relatief kleine koffer
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853