Test

© Audi

TEST: Audi SQ8 e-tron Sportback quattro: De zwanenzang van Vorst

06 mei 2024
Door Stijn Blanckaert

Momenteel bouwt Audi de elektrische Q8 in de Brusselse gemeente Vorst. Er zit geen opvolger voor dat model in de pijplijn en de toekomst van de productievestiging is dus allesbehalve verzekerd. De Q8 e-tron moet het nog tot 2027 uitzingen maar krijgt nu ook te maken met zware interne concurrentie in de vorm van de Q6 e-tron die van veel nieuwere technologie gebruikmaakt en op een nieuw platform staat. Wat heeft het stilaan ouder wordende elektrische SUV-topmodel van de Beierse autobouwer intussen nog te bieden? We reden een week met de SQ8 e-tron Sportback quattro. 

 TEST Audi SQ8 e-tron Sportback quattro De zwanenzang van Vorst

Verwarrende naam 

Audi heeft twee verschillende Q8-modellen in het gamma. Eerst was de Q8 een louter door verbrandingsmotoren aangedreven topmodel dat als coupé-SUV zijn technologie en positionering deelde met de klassieke SUV Q7, maar sinds de update van de elektrische ‘e-tron’ eind 2022 draagt ook de grote elektro-SUV van het merk de naam ‘Q8 e-tron’. Die wijziging werd doorgevoerd om de positionering van het model aan de top van het elektrogamma te duiden. Dat van zowel de ICE- als de EV-Q8-modellen ook een ‘SQ8’-variant bestaat maakt een en ander er niet makkelijker op. In ieder geval gaat het in deze test om de elektrische SQ8 in Sportback-versie. Een coupé-SUV dus. TEST Audi SQ8 e-tron Sportback quattro De zwanenzang van Vorst

Zo’n coupé-SUV blijft een raar gegeven. Het is niet meer of minder dan een klassieke SUV met een aflopende daklijn en daardoor een specifieke look die bij sommigen in de smaak valt maar ook praktische consequenties heeft. Zo bieden coupé-SUV’s minder hoofdruimte op de achterbank en een kleiner totaal laadvolume. In de SQ8 e-tron Sportback is dat echter geen probleem en is er achterin meer dan voldoende hoofdruimte voor volwassenen en is de koffer met zijn inhoud van 528 liter (569 voor de SUV-variant) erg ruim en door het extra bergvak onderin en de vlakke koffervloer ook bijzonder praktisch. Vooraan is er een bruikbare ‘frunk’ van 62 liter waar je de laadkabels makkelijk kwijt kan. TEST Audi SQ8 e-tron Sportback quattro De zwanenzang van Vorst

Ook qua beenruimte en zitcomfort hebben de passagiers achterin geen reden tot klagen. Dat mag ook niet verwonderen als je weet dat de wielbasis 2.928 mm bedraagt en de auto zelf 4.915 mm lang is. TEST Audi SQ8 e-tron Sportback quattro De zwanenzang van Vorst

Grotere accu, nog steeds hoog verbruik 

Bij het vervellen van ‘e-tron’ tot ‘Q8 e-tron’ gaf Audi de auto een nieuw design, een betere stroomlijn (met een Cw-waarde van 0,24) en een grotere batterij. Die heeft nu een inhoud van niet minder dan 114 kWh bruto en 106 kWh netto. Met die waarden zou de SQ8 Sportback e-tron volgens Audi tot 513 kilometer ver moeten raken, maar dat is in alle omstandigheden louter theoretisch. 

In de praktijk is het stroomverbruik van deze elektrische Audi zijn grote handicap. We slaagden er in onze testweek – ondanks regelmatig gebruik van de ‘efficiency’-modus en een over het algemeen beheerste rechtervoet – niet in om het verbruik onder de 27,9 kWh/100 km te drukken. Bij een volle accu kregen we op het dashboard dan ook nooit een waarde te zien die hoger lag dan 380 kilometer en meestal slechts piekte op 360 kilometer. Dat is op zich voldoende om de auto dagelijks bruikbaar te maken maar past absoluut niet bij een topmodel met een prijskaartje van € 105.490 in basisuitvoering (en € 131.680 voor onze volledig uitgeruste testauto). Een en ander heeft te maken met het al uit 2018 daterende concept van deze elektroauto die op technologisch vlak niet meer ‘state of the art’ is en niet geholpen wordt door zijn – hoewel verbeterde - stroomlijn.  TEST Audi SQ8 e-tron Sportback quattro De zwanenzang van Vorst

Het opladen van de accu met gelijkstroom kan nu aan 170 kW terwijl dat voorheen nog 150 kW was. Ook die waarde is echter allesbehalve uitzonderlijk te noemen en ligt mijlenver achter die van de nieuwe Q6 e-tron met zijn 800 voltarchitectuur die tot 270 kW aan laadsnelheid belooft. Met wisselstroom kan je tot 11 kW laden. Knap is wel dat Audi – weliswaar als optie – een tweede laadpoort rechts voor de passagiersdeur voorziet, naast het standaardexemplaar vooraan opzij aan bestuurderskant. Dat zou bij meer merken het geval moeten zijn want maakt het laadproces veel eenvoudiger.

Koppelbeul met drie motoren 

Met twee elektromotoren van 98 kW op de achteras (één voor elk achterwiel) en een derde exemplaar van 124 kW op de vooras, die samen tot 370 kW of 503 pk aan boostvermogen en een indruwekkende 973 Nm aan koppel leveren, spreekt het voor zich dat de prestaties van deze SQ8 indrukwekkend genoemd mogen worden. Hij zoemt naar de honderd in niet meer dan 4,5 seconden en de hernemingen zijn – zoals je wel kan verwachten met een dergelijk arsenaal aan pk’s en Newtonmeters – indrukwekkend.

TEST Audi SQ8 e-tron Sportback quattro De zwanenzang van VorstBij dat alles slaagt Audi er goed in de 2.700 kg van deze zware SUV te maskeren en de auto met dank aan de standaard luchtvering, adaptieve dempers en elektronische stabilisatoren mooi vlak te houden in de bochten en hem een opmerkelijke rijdynamiek mee te geven. De wisselwerking tussen de drie elektromotoren en de koppelverdeling over de vier wielen zorgt voor een feilloze grip op elke ondergrond en in eender welke bocht. Ook de remmen hebben geen moeite met het – herhaaldelijk - tot stilstand brengen van deze zware auto. 

Zo’n dikke SUV is natuurlijk heerlijk bij Autobahnsnelheden maar ten eerste zal het ook op die Duitse snelweg nooit aan meer dan 210 km/h kunnen, want begrensd, en aan dergelijke snelheden blijft er van je op zich al relatief beperkte rijbereik al snel helemaal niets meer over.

Audi-kwaliteit, Audi-prijs 

Het interieur is niet alleen ruim maar ademt ook kwaliteit door de gebruikte materialen en de afwerking. Ook op ergonomisch vlak is de Q8 nog altijd bij de tijd en het concept met twee boven mekaar geplaatste aanraakschermen voor de bediening van infotainment en klimaat werkt nog steeds uitstekend. De graphics van de Audi Virtual Cockpit, met uitgebreide personalisatiemogelijkheden, zijn ook een troef, maar helaas slaagden we er ook na een week testrijden niet in om te ontdekken hoe we de vervelende – door Europa verplichte – snelheidswaarschuwing konden uitschakelen.  TEST Audi SQ8 e-tron Sportback quattro De zwanenzang van Vorst

De SQ8 Sportback kost € 2.000 meer dan de SUV-versie en heeft een instapprijs van € 105.490. Dat is meer dan de basisprijs van € 96.150 van de nieuwe SQ6 e-tron met vergelijkbare prestaties en een met 598 kilometer ook veel grotere theoretische autonomie. Die kleine broer lijkt dan ook goed op weg om grote broer SQ8 het leven bijzonder zuur te maken.  TEST Audi SQ8 e-tron Sportback quattro De zwanenzang van Vorst

Begrijp ons niet verkeerd, deze Audi SQ8 e-tron Sportback quattro is een schitterende auto die op zowat alle vlakken hoge ogen gooit, maar op het vlak van zijn elektrische aandrijflijn en meer in het bijzonder het verbruik en de laadsnelheid moet hij zijn prestigeconcurrenten laten voorgaan, inclusief zijn nieuwe kleinere broer, de Q6 e-tron. Dat is jammer, ook voor de fabriek in Vorst, waarvan het voortbestaan na het einde van de productie van de Q8 e-tron in 2027 in gevaar is.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Rijdynamiek en prestaties

  • Ruimte en comfort

  • Afwerking en materialen

  • Hoog verbruik

  • Relatief beperkt rijbereik

  • Laadsnelheid met gelijkstroom

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.342,47 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.310,10 pdfAutonieuws_Audi_SQ8_e-tron_Sportback_quattro.pdf

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Audi SQ8 e-tron Sportback quattro

  • Motor:
    Elektrisch, drie motoren
  • Overbrenging:
    Vierwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    370 kW / 503 pk
  • Maximum koppel:
    973 Nm
  • 0-100 km/h:
    4,5 seconden
  • Topsnelheid:
    210 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    106 kWh netto
  • Gemiddeld testverbruik:
    27,9 kWh/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    0 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 105.490
  • VAA:
    € 296,72 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100%

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.