Test

TEST: Audi Q7 3.0 TDi quattro: subliem op alle terreinen

28 februari 2016
Door Redactie
"Vorsprung durch Technik", aldus het credo van Audi. Het Duitse premiummerk heeft de voorbije kwarteeuw een grote sprong voorwaarts gemaakt, zowel op technologisch als op designvlak. De nieuwe Q7 is daar een sprekend voorbeeld van. 
Dat Audi is uitgegroeid tot een premiummerk heeft het te danken aan Ferdinand Piëch, kleinzoon van de legendarische Ferdinand Porsche. Na zijn (gedwongen) overstap van Porsche naar Audi introduceerde hij in de jaren tachtig vierwielaandrijving op de dure seriemodellen en engageerde hij de beste rallypiloten voor de inmiddels legendarische Audi quattro’s. Die snelden van de ene overwinning na de andere en rijfden de ene kampioenstitel na de andere binnen. Audi vormde in die jaren een klasse apart in de internationale rallywereld en het veroverde de harten van autosportminnend Duitsland en omstreken. Vorsprung durch Technik bleek geen loze slogan, Audi bewees zijn kunde en klasse in het licht van de camera’s voor de ogen van een enthousiast publiek.

Missie volbracht

Ondertussen behoort Audi tot de absolute topmerken en heeft het zijn gamma in alle richtingen uitgebouwd - ook in het belangrijke SUV-segment. De tweede generatie Q7 is 325 kg lichter dan zijn voorganger en beschikt optioneel over een zogenaamde dynamische vierwielsturing waarbij de achterwielen tot vijf graden kunnen draaien tijdens het rijden, waardoor de Q7 wendbaarder wordt in de stad of bij het parkeren, en stabieler op de autoweg - bij hoge snelheid. Hij is ook veel gestroomlijnder dan de eerste generatie en verraadt vanop afstand dat hij een lid is van de grote Audi-familie. Ondanks dat hij plaats biedt aan zeven passagiers en ruim vijf meter lang is, oogt hij veel minder (p)lomp dan zijn voorganger. De dikke is slanker geworden en bezit een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0,25! Dankzij een hele reeks camera’s en sensoren behoudt de bestuurder het overzicht over de wagen en het verkeer rondom zich. Wie het niet aandurft of aankan om zo’n gevaarte achterwaarts te parkeren, die activeert de automatische parkeerassistent. In minder dan geen tijd is de vervelende klus geklaard. Ook het rangeren met een aanhangwagen vormt geen probleem. De lijst van assistentiesystemen is lang én state of art: het volstaat de nodige commando’s te geven en de Q7 rijdt quasi autonoom, voorkomt dat je tegen een voorligger aanbotst of een onvoorzichtige fietser of voetganger omverrijdt. We hebben het praktisch nut en betrouwbaarheid van de meeste systemen in realistische omstandigheden kunnen uittesten, en waren onder de indruk van hun efficiëntie. Ze steken echt wel een handje toe tijdens het rijden, maken de bestuurder attent op mogelijk gevaren en corrigeren gevaarlijke of ongecontroleerde manoeuvres van de bestuurder te wijten aan onoplettendheid of erger nog, aan een plotse flauwte of black-out. De Q7 bezit sowieso een hoog ‘feel good’ gehalte: tochtvrije airco, perfect zittende zetels met massagefunctie en een muziekinstallatie in 3D-formaat van Bose met een klankweergave die vergelijkbaar is met die van een grote concertzaal. Over de infotainment- en connectiviteitstoepassingen in de nieuwe Q7 kan ik kort zijn: alles is mogelijk, én alles heeft een prijs.

Superieure allrounder

De Q7 is leverbaar met een krachtige 3.0 TFSI benzinemotor van 333 pk. Dieselen doe je vanaf 211 tot 272 pk én met de 3.0 TDI quattro plug-in hybrid. Volgens de Europese normen voor hybride voertuigen bedraagt de CO2-uitstoot 48 g/km voor de plug-in hybride met originele velgen. Dat is de laagste waarde in het C-segment van Premium SUV’s wat deze ‘e-tron’ versie fiscaal interessant maakt. 

Voor onze roadtest stelde Audi ons de Q7 3.0 TDI ultra S-Tronic quattro ter beschikking, met  een vermogen van 218 pk en 500 Nm aan koppel. In feite krijg je twee auto’s voor de prijs van één: limousine en offroader. Want dankzij vierwielaandrijving, verhoogde bodemvrijheid en optioneel adaptieve pneumatische ophanging (lees luchtvering) kom je met de Q7 op elk soort terrein vlot vooruit en biedt hij een uitermate goed rijcomfort. Met de instapdiesel sprint je slechts in 7,1 seconden van 0-100 km/u en de top bereik je bij 216 km/u.

De basisprijs van € 57.615 blijkt niet meer dan een richtprijs te zijn. Voor een goed uitgeruste Q7 betaal je al snel € 90.000 à € 100.000. Dat is een smak geld, maar de tegenwaarde is navenant.

Conclusie, de Audi Q7 is een perfecte allrounder en biedt ongekend rijplzezier. Binnenin heb je ruimte zat en word je omgeven door luxe- en comfortvoorzieningen van een zeer hoog kwaliteitsniveau.

 

86
Aandrijving17/20
Comfort 19/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 19/20
Prijs 13/20
 

Comfort
Rijgedarg
Afwerking

Opties extreem duur



Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.