Test

TEST: Audi A6, premium tot in het kleinste detail

26 april 2015
Door Redactie
Een facelift levert doorgaans geen wereldschokkend nieuws op. Ook bij de vernieuwde A6 vallen hooguit andere koplampen, een hertekende grille en een nieuw infotainmentsysteem in het oog. De opvallendste vernieuwingen zitten onderhuids. 

De A6 is het succesnummer van Audi in de businessklasse, en die moet gekoesterd worden. Daarom een facelift A6: nieuwe motoren, versnellingsbakken en koplampen alsook een nieuw infotainmentsysteem moeten de Berline en Avant nog efficiënter, aantrekkelijker en hoogwaardiger maken in zijn strijd tegen de BMW 5 en Mercedes-Benz E-klasse. Ook de veelzijdige A6 allroad quattro en de uiterst sportieve S6, S6 Avant en RS6 Avant worden fors opgewaardeerd. 

Succesverhaal

"Met de nieuwe Audi A6 zetten we een mooi succesverhaal voort. Dit model staat voor innovatieve technologie en belichaamt het premiumkarakter van Audi", verklaart prof. dr. Ulrich Hackenberg, die binnen de raad van bestuur van AUDI AG verantwoordelijk is voor technische ontwikkeling. "De Audi A6 bepaalt op vele technische vlakken de norm met een  lichtgewichtkoetswerk met talrijke aluminiumonderdelen, met krachtige en tegelijk uiterst energie-efficiënte motoren, met een sportief onderstel en met de modernste rijhulp- en multimediasystemen.

Het design van de A6-modellen, met scherpe lijnen en nadrukkelijk horizontale, gespannen vlakken, staat voor precisie en sportieve elegantie. Dat design werd bij de vernieuwde versie zorgvuldig aangescherpt: aan het Singleframe-rooster, de koplampen, luchtinlaten, bumpers, zijdrempels, achterlichten en uitlaatpijpen. Naar wens biedt Audi de koplampen met ledtechnologie of de Matrix-ledkoplampen aan, in combinatie met de dynamische richtingaanwijzers.

Dankzij het uitgekiende hybride constructieprocedé is het koetswerk uitzonderlijk stijf en veilig. Talrijke componenten in aluminium en warmgevormd staal vormen de ruggengraat van dit consequente lichtgewichtconcept. De nieuwe Audi A6 1.8 TFSI weegt dan ook amper   1.535 kg. Zonder afbreuk te doen aan de stijfheid van de carrosserie of het extreem lage geluidsniveau. 

Premium

In het ruime interieur wordt de gespierde vormgeving van het koetswerk voortgezet. En vinden we hoge kwaliteitsniveau terug tot in de kleinste detail terug. Elegante kleuren en zorgzaam geselecteerde materialen beklemtonen de verfijnde sfeer. Voor bijzonder veeleisende klanten biedt Audi design een selectie van bijzondere interieurkleuren van grijs en rood. 

De voorzetels kunnen optioneel worden voorzien van een ventilatie- en massagefunctie, de bediening is zeer eenvoudig. Het bedieningssysteem MMI Radio en de comfortklimaatregeling zijn standaard. De koffer van de A6 Avant is zeer ruim en varieert van 565 tot 1.680 l en is uitgerust met tal van praktische voorzieningen, al dan niet als optie. Zo zorgen een automatische kofferklep met bediening via sensoren en een elektrisch bediende kofferafdekking voor nog meer comfort bij het in- en uitladen.

Ook op het vlak van infotainment nemen de nieuwe A6-modellen een flinke voorsprong op de concurrentie. Het topsysteem, de MMI Navigatie plus met MMI touch, heeft een elektrisch uitschuifbaar 8"-scherm en maakt gebruik van een nieuw technisch platform met de snelle grafische chip Tegra 30 van Audi-partner Nvidia. Het systeem kan ook worden uitgebreid met de Audi connect-module, die dataoverdracht via de snelle LTE-standaard mogelijk maakt en onlinediensten op maat aan boord brengt, waaronder nieuwe mediastreaming-apps.

Het aanbod aan bijstandssystemen is eveneens uiterst aantrekkelijk, met als topper de adaptive cruise control met Stop&Go-functie. De Audi side assist, die bij het veranderen van rijstrook via radar de zone schuin achter de wagen in de gaten houdt, en de Audi active lane assist, die verhindert dat de wagen onbedoeld van zijn rijstrook afwijkt, werken nauw samen. De functionaliteit van de nachtzichtassistent werd uitgebreid, het veiligheidssysteem Audi pre sense basic is standaard. Belangrijke informatie kan via het optionele head-up display in het onmiddellijke gezichtsveld van de bestuurder worden geprojecteerd.

Uitgebreid en geperfectioneerd motorenaanbod

Het motorengamma voor de nieuwe A6 en A6 Avant telt drie TFSI-benzinemotoren, met een vermogen van 140 kW (190 pk) tot 245 kW (333 pk) en vijf TDI's, met een vermogen van 100 kW (136 pk) tot 240 kW (326 pk). Alle motoren beantwoorden aan de Euro 6-uitstootnorm en kenmerken zich door een tot 22% lagere CO2-uitstoot vergeleken met de voorgangermodellen. De meest energie-efficiënte benzine- en dieselmotoren krijgen bij Audi het 'ultra'-label – de 1.8 TFSI ultra met de volledig nieuwe S tronic-versnellingsbak heeft genoeg aan gemiddeld 5,7 l/100 km (133 g CO2/km); de 2.0 TDI ultra van 110 kW (150 pk) verbruikt gemiddeld nauwelijks 4,2 l/100 km (109 g CO2/km), en dat zonder enige beperking op het vlak van uitrusting.

De krachtigste benzineversie, de 3.0 TFSI, werd grondig herwerkt. De 3.0 TDI clean diesel, beschikbaar met 155 kW (211 pk) of 200 kW (272 pk), werd door de motoringenieurs op verschillende vlakken nieuw ontworpen. De 3.0 TDI clean diesel biturbo levert 235 kW (320 pk). Ter gelegenheid van 25 jaar TDI-technologie brengt Audi de speciale modellen A6 3.0 TDI competition en A6 Avant 3.0 TDI competition op de markt, die een versie van deze motor met 240 kW (326 pk) onder de motorkap krijgen. Het vermogen kan door een extra boost kortstondig tot 255 kW (346 pk) worden opgedreven.

De ideale partner voor deze topdiesel is de tiptronic-achtversnellingsbak, alle andere motorversies worden gekoppeld aan een nieuw ontwikkelde, bijzonder lichte en wrijvingsarme manuele zesversnellingsbak of de S tronic-zevenversnellingsbak. Voor de varianten met voorwielaandrijving werd de versnellingsbak met dubbele koppeling volledig nieuw ontwikkeld, ter vervanging van de multitronic. De permanente vierwielaandrijving quattro kan op de motorversies vanaf 200 kW (272 pk) worden uitgebreid met het sportdifferentieel, dat de aandrijfkracht actief over de achterwielen verdeelt.

Het onderstel en de geavanceerde wielophanging verenigen superieur comfort met sportieve wendbaarheid. Het rijdynamieksysteem Audi drive select is standaard. Optioneel zijn twee verschillende sportonderstellen en de pneumatische ophanging adaptive air suspension beschikbaar. Bij de Audi A6 Avant 2.0 TDI ultra met 140 kW (190 pk) zijn de veren uit glasvezelversterkte kunststof (GVK) vervaardigd – een innovatie van Audi die ca. 4,4 kg gewicht bespaart, het verbruik verlaagt en de rijprecisie en het trillingscomfort verhoogt. Het wielenaanbod gaat van 17 tot 20 duim.

Audi A6 allroad quattro: hoogwaardig en gespierd

De nieuwe Audi A6 allroad quattro, op basis van de A6 Avant, heeft een hogere bodemvrijheid en roestvrijstalen bekledingen aan de onderzijde van de voor- en achterbumper. Zijn design oogt robuust en mannelijk, met verticale lamellen in het Singleframe-rooster. Voor de aandrijving is er de keuze uit vier V6-krachtbronnen: de 3.0 TFSI en de 3.0 TDI in drie vermogensvarianten. De adaptive air suspension is voor dit model standaard.

S6, S6 Avant en RS6 Avant: sportiviteit tot de derde macht

De nieuwe Audi S6 en S6 Avant zijn sportwagens voor iedere dag. De 4.0 TFSI, een V8 met dubbele turbo, laat de Berline met 331 kW (450 pk) in 4,4 s van 0 tot 100 km/u sprinten, de S6 Avant doet er 4,6 s over. Het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 9,2 l/100 km bij de Berline en 9,4 l/100 km bij de Avant (214 resp. 219 g CO2/km). Die efficiëntie is grotendeels te danken aan het 'cylinder on demand'-systeem (COD), dat bij geringe motorbelasting vier van de acht cilinders uitschakelt.

Tot de standaarduitrusting van de Audi S6 en S6 Avant behoren de permanente vierwielaandrijving quattro en de adaptive air suspension sport. Die laatste legt het koetswerk 20 mm dichter bij de weg. De remschijven achter de 19-duimsvelgen vooraan worden in de tang genomen door matzwart gelakte remzadels.

Het meest dynamische model van de nieuwe A6-familie is de Audi RS6 Avant. Deze supersportwagen voor dagelijks gebruik en vrije tijd accelereert in 3,9 s van 0 tot 100 km/u en bezit een topsnelheid van 305 km/u. Zijn 4.0 TFSI-motor ontwikkelt 412 kW (560 pk), maar verbruikt gemiddeld slechts 9,6 l/100 km (223 g CO2/km). Ook daar draagt het COD-systeem in grote mate toe bij.

De kracht van de V8 met dubbele turbo wordt via een tiptronic-achtversnellingsbak naar de vier wielen gestuurd. De standaard quattro-vierwielaandrijving maakt gebruik van een middendifferentieel met een hogere sperwaarde. De RS-specifieke adaptive air suspension verlaagt de ophanging met 20 mm. Alternatief monteert Audi het straffe RS-sportonderstel plus met Dynamic Ride Control (DRC). Het wave-design helpt om het gewicht van de grote remschijven laag te houden. De wielen hebben een diameter van 20 duim, naar keuze zijn ook 21-duimsvelgen verkrijgbaar.

Conclusie: het A6-gamma van Audi is op alle vlakken premium, is allesomvattend en biedt ook de veeleisende en zeer sportieve zakenman een auto voor dagelijks gebruik. Mét vierwielaandrijving en de modernste assistentie- en infotainmentsystemen aan boord. Wat wil een hardwerkende mens nog meer? De goedkoopste A6 kost € 37.900

 

87
Aandrijving18/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Instapper 1.8 TFSI
Afwerking
Zéér hoog premiumgehalte

Prijs opties

 

Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.