Test

TEST: Audi A5 2.0 TDI 190 pk: Tijdloze klasse

25 maart 2017
Door Redactie
Audi wist de carrière van de eerste A5 lang te rekken maar gaf zijn luxecoupé na een kleine tien jaar dan toch volledige makeover. Wij testten de coupéversie (er is ook een cabrio en een vijfdeurs Sportback) met de gekende tweeliter diesel met 190 pk en 400 Nm die bijvoorbeeld ook in de A4 en A6 dienst doet.
De A5 staat op het MLB Evo-platform van de VW-groep, dat ook als basis dient voor de grootste telgen van het huis, zoals de Audi Q7 (en binnenkort de nieuwe A8) en de Bentley Bentayga. Dat toont alvast aan dat dit geen instappertje is. Ook al zie je erg duidelijk de verwantschap met de nieuwe Audi A4, toch onderscheidt hij zich voldoende van zijn broer. Daar zorgen zijn sportieve lijn en de welvingen boven de wielkasten voor. Vooraan springt het typische Audi-singleframe radiatorrooster in het oog, met aan weerszijden de gestileerde koplampen. Standaard gaat het om xenonlampen, klassieke led- of zelfs Matrix-ledtechnologie zijn optie.

De A5 2.0 TDI is zowel met een handgeschakelde zesversnellingsbak als een S tronic-zeventrapsautomaat verkrijgbaar en met voor- en vierwielaandrijving. Naast de ‘gewone’ 2.0 TDI biedt Audi ook een ultra-uitvoering aan, voor een lager verbruik en dito uitstoot. De normuitstoot van die laatste versie ligt met 106 g/km inderdaad lager dan die van de normale handgeschakelde TDI (111 g/km) maar ligt net een grammetje te hoog om fiscaal voor 90% aftrekbaar te zijn voor bedrijven. Een gemiste kans.

Met de 2.0 TDI-motor, voorwielaandrijving en automaat, kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 5,9 l/100 km. Niet slecht voor een ruime middenklasser die in 7,7 seconden optrekt van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid heeft van 240 km/u.  

Het onderstel van de A5 is nieuw ontwikkeld en zorgt voor een veilig aanvoelend rijgedrag. De A5 werd groter en kreeg een langere wielbasis, voor meer ruimte in het interieur en in de koffer (465 l.). Vermeldenswaard is de gunstige Cw-waarde van 0,25 en de gewichtsbesparing van 60 kilogram in vergelijking met de eerste generatie. 

De afwerking is opnieuw uitstekend, conform de reputatie van Audi, en de sfeer aan boord is op en top premium, met erg kwalitatieve materialen en een luxueuze uitstraling. Wat ons betreft is het –nu ook voor het eerst in de A5 verkrijgbare- Audi Virtual Cockpit-dashboard een absolute aanrader waar je niet snel op uitgekeken raakt. Als optie is het verder mogelijk om voor de verlichting van het interieur uit 30 verschillende kleurtinten te kiezen. Dat is een leuk gadget, maar na even spelen hou je het al snel bij één vaste keuze. Tegen (aanzienlijke) meerprijzen zijn verder talloze hightech-connectiviteits-, veiligheids- en comfortopties verkrijgbaar die het leven van de bestuurder en de inzittenden ongetwijfeld een stuk aangenamer kunnen maken, eenmaal de financiële inspanning verteerd is.

Dat neemt niet weg dat de tweede generatie A5 een zeer goede indruk nalaat door zijn elegant voorkomen, door zijn uitstekende rijprestaties en voortreffelijke afwerking. Dat alles kost vanzelfsprekend geld. De instapprijs bedraagt € 39.990, zonder de hele rits zinvolle en minder zinvolle maar dure opties. 

 

81
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 14/20
 

Elegante lijn
Afwerking

Dure opties 



Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.