De cockpit is spartaans, zoals je dat verwacht in een supersportwagen. De met leder overgetrokken sportstoelen geven voldoende steun, door de goede verstelbaarheid van de stoel en het stuur kan je voor jezelf een perfecte zithouding creëren. Het 7" grote DID-scherm (Driver Information Display) in kleur vormt dé blikvanger en geeft alle relevante informatie over de sportwagen weer in vlot leesbare grafieken. De digitale toerenteller heeft soms moeite om te volgen, maar dat heeft ermee te maken dat de motor bliksemsnel in zijn toeren klimt. Het dashboard omvat de hoogst noodzakelijke voorzieningen, voor mijn part had men de radio zelfs achterwege mogen laten of als optie kunnen aanbieden. Het is vergeefs zoeken naar een dashboardkastje of opbergruimte, je smartphone moet dus in je borst- of broekzak blijven. In de kleine bagageruimte achter de motor is er plaats voor een kleine sporttas en een pak spaghetti.
Bij een sportwagen draait het niet enkel om de motor, maar ook en vooral om de verhouding tussen het gewicht van de auto en het motorvermogen. Omdat de 4C grotendeels uit kunststof en carbon is opgebouwd, weegt hij amper 895 kg. De compacte tweezitter wordt aangedreven door een potente viercilinderturbomotor die 240 wilde pk’s produceert en een koppel van 350 Nm ontwikkelt. De 1750 TBi zit voor de achteras waardoor er sprake is van een middenmotor. Het op- en terugschakelen geschiedt via een automatische versnellingsbak met een droge dubbele koppeling (TCT) die je ook zelf kan bedienen met flippers achter het stuur. Trap je het gaspedaal tegen het schutbord accelereert deze lichtgewicht supercar in amper 4,5 seconden van 0-100 km/u. Elke herneming is een attractie op zich, de pret stopt bij 258 km/u.
In de 4C moet je over stevige armspieren beschikken, want geen servostuur. Dat merk je vooral bij het parkeren. Tijdens het rijden kleeft de 4C als het ware aan het asfalt en hij laat zich vlijmscherp de bocht insturen. Onder- of overstuur treedt pas op als je serieus over de schreef gaat. De autosnelweg is niet zijn habitat, deze Italiaanse furie is geconcipieerd voor het snelle bochtenwerk en laat je hart sneller slaan naarmate je sneller van bocht naar bocht knalt. En knallen doet ook de sportuitlaat. Om kippenvel van te krijgen! Bij elke herneming of het lossen van het gaspedaal trakteert hij je op één van de mooiste en meest verslavende salvo’s die we ooit hebben gehoord.
Conclusie: de Alfa Romeo 4C roept de herinnering op aan het roemrijke verleden van het Italiaanse auto(sport)merk. Welke sportwagen van € 63.200 (zonder opties) bezorgt je zoveel rijsensatie, zelfvertrouwen, en opgestoken duimen van andere weggebruikers? Natuurlijk heeft hij minpunten en natuurlijk kan je discussiëren over de zin en onzin van dit soort auto’s maar voor één keer zwijgen we daarover. Uit respect voor het kunstwerk op wielen dat de designers en ingenieurs van Alfa Romeo hebben gecreëerd. De 4C is een bloedmooie Italiaanse furie die eindeloos veel rijplezier oplevert en die zich enkel door een krachtige kennershand laat temmen.
Bloedmooi
Potente turbomotor
Betaalbare sportwagen
Bagageruimte
Zicht naar achteren
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853