Test

TEST: Alfa Romeo 4C: Bloedmooie Italiaanse furie

27 mei 2016
Door Redactie
De Alfa Romeo 4C is een auto voor de échte liefhebber, een volbloed raspaardje om bij weg te dromen. En daar zijn goede redenen voor: de Alfa Romeo 4C is niet alleen bloedmooi maar bezit ook de perfecte verhoudingen en kenmerken van een supersportwagen. Een maatje kleiner weliswaar dan de Alfa 8C maar dit keer wel betaalbaar.  De 4C Coupé wordt de met de hand gebouwd in de Maserati-fabriek in het Italiaanse Modena. En als er iets is wat Italianen kunnen is het auto’s in elkaar schroeven die je  rode kaken bezorgen. Vanuit elke gezichtshoek werkt hij sensueel, verleidelijk en ontwapenend terzelfdertijd, een kunstwerk op vier wielen dat je urenlang kunt bewonderen. Het zijn niet alleen de vloeiende lijnen rond de wielkasten die hem een verrukkelijk voorkomen geven, ook het brede achterwerk en de ronde achterlichten zijn in perfecte harmonie. Door zijn exotisch voorkomen wekt hij nog meer bewondering op dan de 8C uit 2007.


De cockpit is spartaans, zoals je dat verwacht in een supersportwagen. De met leder overgetrokken sportstoelen geven voldoende steun, door de goede verstelbaarheid van de stoel en het stuur kan je voor jezelf een perfecte zithouding creëren. Het 7" grote DID-scherm (Driver Information Display) in kleur vormt dé blikvanger en geeft alle relevante  informatie over de sportwagen weer in vlot leesbare grafieken. De digitale toerenteller heeft soms moeite om te volgen, maar dat heeft ermee te maken dat de motor bliksemsnel in zijn toeren klimt. Het dashboard omvat de hoogst noodzakelijke voorzieningen, voor mijn part had men de radio zelfs achterwege mogen laten of als optie kunnen aanbieden. Het is vergeefs zoeken naar een dashboardkastje of opbergruimte, je smartphone moet dus in je borst- of broekzak blijven. In de kleine bagageruimte achter de motor is er plaats voor een kleine sporttas en een pak spaghetti.  

Bij een sportwagen draait het niet enkel om de motor, maar ook en vooral om de verhouding tussen het gewicht van de auto en het motorvermogen. Omdat de 4C grotendeels uit kunststof en carbon is opgebouwd, weegt hij amper 895 kg. De compacte tweezitter wordt aangedreven door een potente viercilinderturbomotor die 240 wilde pk’s produceert en een koppel van 350 Nm ontwikkelt. De 1750 TBi zit voor de achteras waardoor er sprake is van een middenmotor. Het op- en terugschakelen geschiedt via een automatische versnellingsbak met een droge dubbele koppeling (TCT) die je ook zelf kan bedienen met flippers achter het stuur. Trap je het gaspedaal tegen het schutbord accelereert deze lichtgewicht supercar in amper 4,5 seconden van 0-100 km/u. Elke herneming is een attractie op zich, de pret stopt bij 258 km/u. 

In de 4C moet je over stevige armspieren beschikken, want geen servostuur. Dat merk je vooral bij het parkeren. Tijdens het rijden kleeft de 4C als het ware aan het asfalt en hij laat zich vlijmscherp de bocht insturen. Onder- of overstuur treedt pas op als je serieus over de schreef gaat. De autosnelweg is niet zijn habitat, deze Italiaanse furie is geconcipieerd voor het snelle bochtenwerk en laat je hart sneller slaan naarmate je sneller van bocht naar bocht knalt. En knallen doet ook de sportuitlaat. Om kippenvel van te krijgen! Bij elke herneming of het lossen van het gaspedaal trakteert hij je op één van de mooiste en meest verslavende salvo’s die we ooit hebben gehoord.

Conclusie: de Alfa Romeo 4C roept de herinnering op aan het roemrijke verleden van het Italiaanse auto(sport)merk. Welke sportwagen van € 63.200 (zonder opties) bezorgt je zoveel rijsensatie, zelfvertrouwen, en opgestoken duimen van andere weggebruikers? Natuurlijk heeft hij minpunten en natuurlijk kan je discussiëren over de zin en onzin van dit soort auto’s maar voor één keer zwijgen we daarover. Uit respect voor het kunstwerk op wielen dat de designers en ingenieurs van Alfa Romeo hebben gecreëerd. De 4C is een bloedmooie Italiaanse furie die eindeloos veel rijplezier oplevert en die zich enkel door een krachtige kennershand laat temmen.

 

80
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 15/20
Prijs 15/20
 

Bloedmooi
Potente turbomotor
Betaalbare sportwagen

Bagageruimte
Zicht naar achteren

Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.