Test

© Abarth

TEST: Abarth 500e: Speelgoedschorpioen

15 oktober 2023
Door Stijn Blanckaert

Het is onmogelijk om de Fiat 500e niet sympathiek te vinden. Ook als hij in een sportief Abarth-kleedje gestoken is. Maar met een sympathieke look alleen maak je nog geen goede (elektrische) auto. Is deze Abarth zijn vele euro’s waard? Na onze testperiode hebben we daar op zijn minst gemengde gevoelens over.

 

Alles wordt elektrisch. Dus ook de Fiat 500 Abarth, die er in de door ons geteste gesloten versie is, maar ook als “cabrio”, al moet dat laatste toch met een korreltje zout genomen worden aangezien het bij de Fiat 500 gewoon over een tot aan de hoedenplank naar achteren schuivend stoffen dak gaat waarbij de zijdelingse dakbogen altijd vast blijven.  

Elektrische schorpioen 

Het sportieve departement van Fiat nam een brave elektrische Fiat 500 en kleedde hem met de nodige koetswerkaddenda en designelementen zo aan dat hij er gespierd en sportief uitziet, zonder zijn sympathieke lijnen te verliezen. test autotest autonieuws Abarth 500e Stijn Blanckaert 002Het geheel is dan ook geslaagd te noemen, met de speciale voorbumper, het alomtegenwoordige nieuwe schorpioenlogo met bliksemschicht en de dikke Abarth-letters boven het rooster, de visueel in de motorkap overlopende koplampen waarvan het bovenste gedeelte gewoon een opening is en geen extra ledstrip, de knap getekende aluvelgen, de zijskirts, de matgrijze spiegelkappen en ga zo maar door. test autotest autonieuws Abarth 500e Stijn Blanckaert 014Aan de afmetingen van het interieur veranderde er niets. Achterin is het dus nog steeds erg benepen en de koffer blijft erg klein, waardoor dit hoogstens een auto is voor een koppel dat dan de achterbank als extra koffer kan gebruiken. test autotest autonieuws Abarth 500e Stijn Blanckaert 019

Binnenin valt de kwaliteit van de gebruikte materialen voor de bovenkant van het dashboard en de portieren op, prijkt een mooi en goed in de hand liggend sportstuurtje en zit je – in tegenstelling tot in de “oude” 500 Abarth met verbrandingsmotor – perfect achter het stuur in de sportkuipjes met geïntegreerde hoofdsteun. 

test autotest autonieuws Abarth 500e Stijn Blanckaert 022Het moderne en gebruiksvriendelijke infotainment gebruikt een 10,25 duim groot aanraakscherm maar geeft tijdens het snelladen jammer genoeg geen informatie over de laadsnelheid mee. Als bestuurdersinfodisplay fungeert een rond digitaal kleurenscherm van 7 duim achter het stuurwiel dat via de knoppen op datzelfde stuur kan worden geconfigureerd.    

155 pk voor flukse acceleraties 

Bij het elektrificeren van de eerste Abarth ging Fiat aankloppen bij Samsung voor de accu en GKN voor de elektromotor. De Samsung-batterij van 42,2 kWh bruto (waarvan 37,8 kWh bruikbaar) zit tussen de voor- en achteras en kan met 11 kW wisselstroom en 85 kW gelijkstroom worden opgeladen. 85 kW op gelijkstroom is niet erg snel, maar met net geen 38 kWh bruikbare accucapaciteit is veel meer laadvermogen ook niet noodzakelijk. Een snellaadkabel is standaard, helaas rekent Fiat € 350 aan voor een Mode 2-kabel voor een gewoon stopcontact, wat toch wel gierig is gezien het prijskaartje van deze Abarth.  

De compacte elektromotor van GKN levert 114 kW (155 pk) en 235 Nm. Dat is 37 pk en 15 Nm meer dan bij de gewone Fiat 500e en waarschijnlijk niet het maximum van wat dit autootje aankan. Reken er dus maar op dat in de toekomst nog krachtigere versies van de Abarth 500e zullen worden voorgesteld. Mede met dank aan de specifieke korte overbrengingsverhouding staan de elektrische pk’s garant voor flukse acceleraties en hernemingen en heb je door de altijd onmiddellijk beschikbare 235 Nm aan koppel altijd het gevoel dat er nog kracht over is.  test autotest autonieuws Abarth 500e Stijn Blanckaert 011

Er zijn drie rijprogramma’s. In de sportieve Scorpion Street en Scorpion Track komt de volle 155 pk vrij, waarbij in de Track-setting niet aan regereneratie wordt gedaan waardoor de accu nog sneller leeg is. In de Turismo-setting mag het allemaal wat zachter en geleidelijker en wordt de vermogensmeter teruggedraaid naar 136 pk. 

Van nul naar 100 km/h duurt naargelang de gekozen instelling van de aandrijflijn 8 seconden (Turismo) of 7 seconden (Scorpion Track en Street), wat best snel is en zowat overeenkomt met de acceleratietijd van de Abarth 695 met zijn benzinemotor van 180 pk. De topsnelheid is elektronisch beperkt tot 155 km/h en wordt moeiteloos gehaald.  test autotest autonieuws Abarth 500e Stijn Blanckaert 009

In tegenstelling tot de brave Fiat 500e krijgt de Abarth-uitvoering achteraan schijf- in plaats van trommelremmen en een wat steviger afgestelde demping. Gelukkig overdreven de ingenieurs niet op dat vlak en blijft deze auto al bij al comfortabel afgeveerd, zij het wat harder dan de standaard 500e. Rijden met deze 500 is dus plezierig, met dank aan de goede prestaties en het goede ophangingscompromis, maar ook aan de snedige voortrein en de compacte afmetingen waarmee hij in het kleinste gaatje kan duiken en kort draait. 

220 kilometer is het maximum 

Tijdens onze testperiode verbruikte de 500e gemiddeld 17,3 kWh/100 km. Dat is minder dan de 18,1 kWh/100 km die Abarth zelf opgeeft en niet extreem veel maar ook niet bijzonder weinig. De kleine accu zorgt bij een dergelijk verbruik voor een reëel rijbereik dat beperkt blijft tot amper 220 kilometer, wat de praktische bruikbaarheid van deze Abarth voor de dagelijkse trajecten enigszins beperkt. Het bleek zo onmogelijk om een traject Bekkevoort-Bornem-Leuven-Bekkevoort zonder bijladen af te werken. Een op en neer van Sint-Truiden naar Oostende en terug is vanzelfsprekend al helemaal onmogelijk zonder een laadstop of twee. 

Naast de “standaard” Abarth 500e is er ook een zeer volledig uitgeruste “Turismo”-uitvoering verkrijgbaar. Die heeft een vast glazen panoramadak (met een afdekscherm dat wat beter tegen licht en warmte mocht beschermen), een JBL-audiosysteem, velgen van 18 in plaats van 17 duim, een “premium”-interieur met Alcantara, verwarmde voorstoelen, een draadloze smartphonelader, een achteruitrijcamera en dodehoekwaarschuwing. Het meest opvallende kenmerk van deze Abarth Turismo is wel dat hij standaard over de Abarth Sound Generator beschikt. Die bleek tijdens onze test heel even een bron van plezier, maar vooral van ergernis.

Abarth Sound Generator 

Carlo Abarth zou het niet echt voor elektrische auto’s gehad hebben, aangezien hét kenmerk van de door hem afgestelde Fiats toch wel de doordringende motor- en vooral uitlaatsound was. Dat beseften de hoeders van de erfenis van Abarth blijkbaar en dus ontwikkelden ze voor de Abarth 500e Turismo een sound generator om de elektrische 500e van zijn stilte te verlossen. Een externe luidspreker onderaan de auto achteraan produceert voortdurend een fel geluid dat geïnspireerd is op de Record Monza-uitlaat van de benzine-Abarths. Dat een stilstaande elektrische auto dergelijk geluid produceert is al vreemd, het volume ervan deed ons echt opkijken, net als de mensen rondom ons die zich afvroegen waar dat lawaai dan wel vandaan kwam. Als je optrekt varieert de toonhoogte van het gesimuleerde motorlawaai, wat bij een sportief ritje even leuk is, maar het geluid wordt bij constante snelheden al heel snel ronduit ergerlijk omdat er dan geen enkel reliëf in de gesimuleerde uitlaadsound meer zit en het gewoon om een storende, monotone dreun gaat waar je – zeker op de snelweg – in géén tijd hoofdpijn van krijgt. test autotest autonieuws Abarth 500e Stijn Blanckaert 006

Gelukkig is dat artificiële uitlaatgeluid uitschakelbaar, maar het duurde erg lang eer we uitgevlooid hadden dat dat niet al rijdend kan, en ook niet via het grote infotainmentscherm. De enige manier om het “Extern geluid”, zoals het geluid van de Sound Generator door de software van de auto genoemd wordt, het zwijgen op te leggen, is door wanneer je stilstaat (en alleen dan) met de stuurwielknoppen het “Display”-menu te selecteren op het dashboardscherm achter het stuur, daarna te kiezen voor “Elektrische eigenschappen” en daarna “Extern geluid” uit te vinken. Zonder handleiding vind je die functie dus niet en door het ontbreken van een simpele “aan/uit”-knop op de middenconsole of in het makkelijker te bedienen infotainmentsysteem zullen de meesten dat extern geluid al snel laten voor wat het is en zich in stilte voortbewegen om niet elke keer al die handelingen te moeten stellen om het aan- of uit te schakelen.  

Een ander gadget zijn de elektrische drukknoppen aan de binnenkant van de zijdeuren om de deur te ontgrendelen. Eronder zit aan elke kant ook nog een mechanische hendel. Wat het nut van die elektrische knop is ontgaat ons eerlijk gezegd een beetje.  

Allesbehalve goedkoop 

De basisversie van de Abarth 500e met vast dak staat voor € 37.790 in de catalogus. De “Cabrio” kost € 3.000 meer. Voor de – veel interessanter uitgeruste – Turismo moet je daar nog eens € 4.000 bijtellen, wat betekent dat onze testwagen € 41.790 kostte waar nog € 600 bijkomt voor elke kleur anders dan het Bianco Antidoto-wit. Dat is veel – veel te veel – voor een auto die je alleen als tweede of derde auto kan inzetten en die door zijn krappe rijbereik maar beperkt praktisch bruikbaar is. In 2024 voorziet Vlaanderen wel een premie van € 5.000 voor de aankoop van een EV van minder dan € 40.000, waar deze Abarth dus onder valt.  test autotest autonieuws Abarth 500e Stijn Blanckaert 013

De Fiat Abarth 500e is als een jonge, enthousiaste hond. Hij springt in het rond, is speels en blaft erop los maar is ook snel buiten adem, met zijn rijbereik van amper 220 kilometer in ideale (lees: zomerse) omstandigheden. Daardoor is deze jongeling niet de ideale gezel voor lange wandelingen of als waakhond. Het is wel een leuk speelkameraadje om je even mee te amuseren, maar als enige auto voor de dagelijkse ritten is hij ongeschikt voor wie er ook buiten de stad een eind mee weg wil of meer dan één passagier meeneemt. Ook zijn gepeperde prijskaartje helpt hem niet.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Acceleraties en hernemingen

  • Sympathieke look, afwerking

  • Volledige uitrusting (Turismo) 

  • Te beperkt rijbereik

  • Snel vervelende Sound Generator

  • Prijs voor een kleine stadsauto

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 684,94 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 732,32 pdfTCO_Abarth_500e.pdf

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Abarth 500e

  • Motor:
    Elektrisch
  • Overbrenging:
    Voorwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    114 kW / 155 pk
  • Maximum koppel:
    235 Nm
  • 0-100 km/h:
    7,0 s
  • Topsnelheid:
    155 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    42,2 kWh bruto / 37,8 kWh netto
  • Gemiddeld testverbruik:
    17,5 kWh/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    0 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 37.790
  • VAA:
    € 128,33 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100%

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.