Seat was tot begin de jaren tweeduizend het sportieve broertje van Volkswagen, maar nadien verwaterde het imago. De eerste CUPRA-generatie verscheen in 1996 met de Ibiza CUPRA, sindsdien groeiden de CUPRA-modellen steeds verder uit tot iconen van het merk. Na een aantal magere jaren lijken de vette jaren eraan te komen voor Seat. Met name de nieuwe Leon bezorgt het merk een boost.
De hertekende voorbumper met grotere luchtinlaten en 'full led'- koplampen zorgen voor een sportievere uitstraling, net zoals de achterbumper met diffusor look en twee geïntegreerde ovalen uitlaatpijpen. De lichtmetalen wielen hebben een exclusief design en beklemtonen net als de rood gelakte remklauwen het sportieve karakter van de CUPRA.
Leuke motor
De Leon CUPRA met een krachtige 2.0 l. TSI-motor is zowel als drie- en vijfdeurs hatchback verkrijgbaar. De CUPRA ST 280 sprint - in combinatie met de optionele DSG-versnellingsbak - in amper 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u, de handgeschakelde versie doet er één tiende van een seconden langer over. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Het maximumkoppel van 350 Nm, beschikbaar over een breed bereik van 1.700 tot 5.600 t/min., garandeert krachtige acceleraties in alle omstandigheden. De iets mindere potente ST CUPRA met 265 pk en een maximumkoppel van eveneens 350 Nm is een fractie langzamer: van 0 tot 100 km/u met manuele versnellingsbak in 6,2 seconden en in 6,1 seconden met de DSG.
Het nieuwe sperdifferentieel tussen de voorwielen verbetert de trekkracht en rijdynamiek van de voorwielaangedreven Leon ST CUPRA gevoelig. Het systeem maakt gebruik van lamellenpakketten die hydraulisch bediend en elektronisch gestuurd worden. Het maximale sperkoppel bedraagt 1.600 Nm, in extreme situaties kan de volledige aandrijfkracht naar één wiel gestuurd worden. Het sperdifferentieel is in alle rijdynamieksystemen, zoals het ESP of het EDS, geïntegreerd. Het zorgt niet alleen voor een betere tractie, maar elimineert ook de koppeleffecten op het stuurgedrag. Door zijn fijngevoelige regeling heeft het overigens geen negatieve invloed op het stuurgevoel en rijdynamiek.
Ondanks al dat geweld op de voorwielen is de nieuwe Leon ST CUPRA verrassend zuinig. Zo bedraagt het normverbruik van beide vermogensvarianten nauwelijks 6,6 l/100 km met DSG en 6,7 l/100 km met manuele versnellingsbak. Dat resulteert in een CO2-uitstoot van respectievelijk 154 en 157 g/km.
CUPRA Drive Profile
Met het CUPRA Drive Profile kan de karakteristiek van de nieuwe Leon ST CUPRA over een breed bereik aan de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder worden aangepast. Behalve aan de Comfort- en Sport-modus besteedden de ingenieurs in Martorell bijzondere aandacht aan de CUPRA-modus. Deze setting wordt gekenmerkt door een bijzonder gevoelige respons van het gaspedaal, de meest sportieve werking van de DSG- versnellingsbak en een geluidsactuator die de volle klank van de turbomotor bijkomend versterkt. Ook de adaptieve onderstelregeling DCC, de progressieve stuurinrichting en het sperdifferentieel tussen de voorwielen werken nu in hun sportiefste stand.
De Seat Leon ST CUPRA staat in de prijslijst vanaf € 33.090 voor de handgeschakelde 265 pk versie. Ga je onderaan kijken dan pronkt de 280 pk versie met een DSG-automaat voor € 36.150.
Conclusie: van een polyvalente stationwagen verwacht je niet dat hij zoveel potentieel heeft. Hij laat zich zowel comfortabel als uiterst sportief rijden. De ideale mix voor de sportieve papa’s onder ons.
Praktisch en ruim
Leuke motor
DSG-automaat
Geen vierwielaandrijving
Te weinig motorgeluid
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853