Test

TEST: Renault Talisman straalt klasse uit

23 november 2015
Door Redactie
De scheidingslijn tussen luxe- en volumemerken vervaagt hoe langer hoe meer. Een voorbeeld ter illustratie: de Duitse premiummerken bouwen volop compacte modellen en Renault bindt met de Talisman de strijd aan in het D-segment. 
In eerste instantie moet de Talisman de leemte in het gamma opvullen die is ontstaan na het verdwijnen van de Laguna. De achterliggende bedoeling bestaat erin om opnieuw een voet aan de grond te krijgen in de top van het D-segment. 

Hierover Renault-woordvoerder Karl Schuybroek : “Renault is het aan zijn status van Franse nummer één verplicht om in het luxesegment prominent aanwezig te zijn. Met de nieuwe Espace doen we dat bij de crossovers, met de Talisman in het D-segment. Met de Laguna is het ons niet gelukt om een bedreiging te vormen voor de Duitse premiummerken, met de Talisman beschikken we over betere troefkaarten.”   

De Talisman is gebouwd op een platform dat ook wordt gebruikt door zustermerk Nissan en dat flexibele toepassingsmogelijkheden biedt. In het geval van de Talisman hebben we te maken met een statige wagen die is getekend door de Nederlandse designdirecteur Laurens van den Acker, ex-Mazda en ex-Ford. Die heeft Renault niet alleen een nieuw gezicht gegeven, maar ook nieuw leven heeft ingeblazen. 

Passion for life

Passion for life is het nieuwe motto. Laurens van den Acker : “De koetswerklijnen en interieuraankleding van de Talisman stralen welzijn, comfort en rijplezier uit. Hij is een grote en tegelijk elegante berline met een hoogwaardige stijl. Dankzij de grote wielbasis biedt die een zee van ruimte aan zowel de inzittenden als hun bagage. Een gezinswagen kan niet zonder grote koffer, maar die mag niet ten koste van zijn uiterlijk. Ik heb iets tegen berlines met een rugzakeffect. Het kofferdeksel mag niet te hoog maar ook niet te laag staan en moet ertoe bijdragen dat de auto evenwichtig uitziet.” 

De neus van de Talisman sluit aan bij de nieuwe merkidentiteit van Renault, met een verticaal logo op een verchroomd radiatorrooster en LED-dagrijlichten in een C-vormige lichtsignatuur die tot de bumper reikt. De pijlvorm van de voorvleugel refereert aan de vormtaal van een sportwagen. De lage en breedgeschouderde achterkant onderscheidt zich door achterlichten die horizontaal naar het midden van het kofferdeksel toe lopen. 

Hoogwaardiginterieur

Het interieur wordt visueel opgesplitst in drie lagen die structuur en hiërarchie geven aan het geheel. De delen het dichtst bij het lichaam voelen soepel en warm aan terwijl de delen die het verst van het lichaam een afstandelijke indruk wekken, door een andere kleur- en materiaalkeuze. Dat contrast zorgt voor een groter ruimtelijk gevoel en biedt de mogelijkheid om typische sferen te creëren.  

De Talisman meet 4,85 m lang, 1,87 m breed en 1m46 m hoog en behoort daarmee tot de grootste wagen in zijn segment, met veel opbergruimte (25 l.) binnenin en een kwalitatief hoogstaand uitrustings- en comfortniveau. Zo beschikt de passagier over een eigen opbergvakje voor zijn of haar smartphone en sleutels. De zetels verdienen het predicaat  ‘businessclass’ en behoren tot de beste op de markt, voorzien van een ventilatiefunctie die gebruikmaakt van twee krachtige en geluidsarme motoren. Die blazen lucht door de geleidingskanalen in de schuimvullingen van de rugleuning en zitkussens, om te voorkomen dat zich kleine vuildeeltjes ophopen in de stof of perforaties van het nappaleder. De rugleuning en zitkussens beschikken over een verwarmings- en massagefunctie met twee programma’s en vijf sequenties die geselecteerd worden met bedieningen op de rugleuning. Voor de zetelbekleding van de Initiale Paris-versie – het meest luxueuze uitrustingsniveau – wordt gebruikgemaakt van een natuurlijk en gekorreld volnerfleer, een van de beste ledertypes op de markt voor auto’s. 

Rijdendeconcertzaal     

Het R-LINK-2 systeem bestaat – afhankelijk van het uitrustingsniveau - uit een horizontaal 7” of verticaal 8,7 “ aanraakscherm en stuurt zowel de klassieke navigatie-, audio- en aircofuncties als de Multi-Sense-technologie en rijhulpsystemen aan. De bediening kan  geconfigureerd worden op maat van de bestuurder. Telefoneren en muziek streamen kan draadloos via Bluetooth, een Bose-installatie met 13 luidsprekers en 2 subwoofers transformeert de Talisman in een rijdende concertzaal. Het aanbod aan assistentiesystemen reikt van adaptieve snelheidsregelaar over bochtverlichting, automatische ontsteking van dim-/grootlichten, rijstrook- en dodehoekwaarschuwing, herkenning van verkeersborden tot parkeerhulp.     

Zuinige en krachtige motoren

De Talisman-klant kan kiezen uit vijf zuinige, milieuvriendelijke 1.5 en 1.6 liter viercilinderbenzine- en dieselmotoren van 110 tot 200 pk. De Energy dCi 110 verbruikt 3,6 l/100 km en stoot slechts 95 g/km CO2 uit en is zo de efficiëntste in zijn categorie. Meer power en rijplezier leveren de Energy dCi 130 (3,9 l/100 km, 102 g/km CO2 ) en dCi 160 Twin Turbo (4,5 l/100 km, 115 g/km CO2). Voornoemde dieselmotoren zijn voorzien van een onderhoudsvrije NOx-filter en kunnen gecombineerd worden met een 6-trapsautomaat terwijl de TCe 150 en TCe 200-benzinemotoren worden gekoppeld aan een 7-trapsautomaat. 

De baan op

De Talisman is uitgerust met het Multi-Sense-systeem dat de wagen een uniek weggedrag garandeert, dankzij de combinatie van vierwielsturing en elektronisch gestuurde schokdemping. Het systeem stuurt zowel het 4Control-systeem als de schokdemping, stuurinrichting, motor als de automatische transmissie aan. Het veercomfort kan via vier afstellingsmodi (comfort, sport, eco en neutraal) aangepast worden aan de persoonlijke wensen van de bestuurder. Dankzij de vierwielsturing beschikt de Talisman over een extreem korte draaicirkel van 10,8 m, wat bijzonder handig is bij het parkeren. Hoe werkt dat systeem? Tot 50 km/u in de Comfort-modus (60 km/u in de Neutrale- en 80 km/u in de Sport-modus) draaien de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de voorwielen, met een maximale hoek van 3,5 graden. Je hebt de indruk dat de Talisman zijn wielbasis inkort ten voordele van een maximale wendbaarheid. Boven voornoemde snelheidsdrempels draaien de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen en voelt het aan alsof je met een auto met een langere wielbasis onderweg bent. De Renault-ingenieurs zijn er zo in geslaagd om maximale wendbaarheid en een dynamisch rijgedrag onder één hoed te brengen. 

Financieel interessant      

De goedkoopste versie (dCi 110 Life) kost € 25.850, voor de Initiale Paris-versie met alles erop en eraan betaal je € 38.850. Dat is – gezien het rijkelijke uitrustingsniveau - een zeer aantrekkelijke prijs. Dit economische aspect wordt nog versterkt door lage brandstofkosten en lage fiscale lasten als gevolg van het laag verbruik en de lage CO2-uitstoot. Dat zijn argumenten waar vooral de eigenaars van een bedrijfswagen oor en oog voor hebben en die ons toelaten om de Talisman een grote toekomst te voorspellen.

 

88
Aandrijving18/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 18/20
Prijs 18/20
 

Uitstekende zetels
Efficiënte motoren
Prijs

Veercomfort
Geen Hybrideversie

Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.