Test

Praktijktest: hoe ver geraak je met de VW ID.7 Pro?

16 februari 2024
Door Dieter Quartier

Het nieuwe elektrische vlaggenschip van Volkswagen belooft een actieradius van 621 kilometer met zijn accu van 77 kWh. Dat wilden we wel eens toetsen aan de praktijk, net als de geclaimde laadsnelheid van 175 kW en zijn geloofsbrieven als comfortabele high-tech reisberline.

Waar moeten we de ID.7 positioneren?

Als concurrent van de Hyundai Ioniq 6 werpt de VW ID.7 zich op als een gestroomlijnde reisauto. Zijn Cx van 0.23 is bewonderingswaardig laag, terwijl hij daar in tegenstelling tot de Zuid-Koreaan geen extreme designtrucs voor nodig heeft. Sommigen zouden hem daarom een gebrek aan karakter aanwrijven. Als er één auto is in het VW-gamma waarmee je hem qua formaat en ‘sociale positionering’ kunt vergelijken, dan is het wel de Arteon: ook die mikt op Passat-rijders die het net iets hogerop en exclusiever zoeken. Praktijktest hoe ver geraak je met de VW ID.7 Pro autonieuws Dieter Quartier 0002

Hoe komt de ID.7 binnen?

Praktijktest hoe ver geraak je met de VW ID.7 Pro autonieuws Dieter Quartier 0005In vergelijking met de ID.4 en ID.5 is de waargenomen kwaliteit aan boord van de ID.7 stukken beter. Het dashboard huisvest een 15 duim grote tablet met een verbeterd infotainment en een “intelligente” spraakassistent die naar de naam IDA luistert.DSC09842 Toch stond die in onze testauto regelmatig met de mond vol tanden. Gelukkig kan hij gaandeweg bijleren en kun je uiteraard ook gewoon het aanraakscherm gebruiken, dat voldoende logisch is opgebouwd. Praktijktest hoe ver geraak je met de VW ID.7 Pro autonieuws Dieter Quartier 0006De head-updisplay is standaard en vervangt eigenlijk de klassieke tellerpartij. Daar hoor je ons niet over klagen, net zomin als over de sliders onder het centrale scherm die voortaan verlicht zijn.

Hoe rijdt de ID.7?

De enige versie die je vandaag kunt bestellen, wordt op de achterwielen aangedreven door een Bosch-elektromotor van 210 kW en 545 Nm. Dat is voldoende vermogen en koppel om in 6,5 seconden naar honderd per uur te accelereren. De ID.7 doet dat in alle sereniteit – sterke sensaties zijn niet aan hem besteed. Praktijktest hoe ver geraak je met de VW ID.7 Pro autonieuws Dieter Quartier 0003Dat geldt zowat voor de gehele rij-indruk aan boord van VW’s vlaggenschip: hij doet alles zoals je dat mag verwachten van een auto op dit niveau, zonder je daarover te enthousiasmeren. Geluiden worden uitstekend gedempt, het koetswerk blijft mooi vlak in de bocht. Punt. 

Hoe ver geraak je met de ID.7?

De accu heeft en netto-inhoud van 77 kWh en klokt volgens de WLTP af op 621 kilometer. Laten we die rijbereikbubbel maar meteen doorprikken: onze testauto geraakte hooguit 440 kilometer ver en verbruikte gemiddeld 18,9 kWh/100 km. Zo’n 60 procent van ons meerdaags testtraject verliep over de snelweg, waar je de elektronendorst ziet toenemen tot 22 kWh/100 – goede stroomlijn of niet. In en rond de stad zakt dat naar een dikke 15 kWh/ 100 km. Kortom, ook op dit vlak weet de ID.7 zich niet echt te onderscheiden.

Hoe snel laadt de ID.7 op?

Praktijktest hoe ver geraak je met de VW ID.7 Pro autonieuws Dieter Quartier 0008VW belooft een maximaal snellaadvermogen van 175 kW en een 10-tot-80-procent-laadtijd van 28 minuten, op voorwaarde dat je de accuvoorverwarmingsfunctie activeert. Praktijktest hoe ver geraak je met de VW ID.7 Pro autonieuws Dieter Quartier 0009Aan een Ionity-lader zagen we het vermogen pieken bij 171 kW tussen 24 en 38 procent, waarna de laadcurve afnam naar 100 kW vanaf 60 procent om geleidelijk enkele kW’s te zakken bij het naderen van de 80 procent. Je mag je dus niet blindstaren op het piekvermogen. Goed om weten is dat je aan een gewone laadpaal 11 kW kunt binnentrekken als je driefasestroom hebt en 7,4 kW met enkelfasige AC, mits je 32 ampère uit de aansluiting krijgt. Ook Plug & Charge is voorzien, zodat je niet telkens je auto moet identificeren aan de hand van een pasje.Praktijktest hoe ver geraak je met de VW ID.7 Pro autonieuws Dieter Quartier 0001

De VW ID.7 maakt zijn reisberlinebeloftes niet helemaal waar: ondanks zijn gladde lijnen stijgt het verbruik boven de 20 kWh/100 km uit op de snelweg. Ook zijn snellaadprestaties zijn eerder doorsnee. Dat neemt niet weg dat hij erg comfortabel rijdt, knap is afgewerkt en riant is uitgerust, iets wat je ook mag verwachten van een auto die minstens € 65.380 moet kosten.

Deel op

Lees meer over

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.