Test

© BMW

Praktijktest: hoe ver geraak je met de BMW i5 eDrive40?

10 mei 2024
Door Dieter Quartier

De elektrische BMW 5-Reeks heeft alvast één grote troef volgens heel wat automobilisten: aan de buitenzijde kun je amper zien dat zijn energievoorraad uit ionen in plaats van koolwaterstofketens bestaat. Maar is hij daardoor niet minder efficiënt dan een auto die specifiek als EV werd ontwikkeld, zoals de Mercedes EQE? We plozen het voor je uit. 

 

BMW’s grote berline en break is al aan zijn achtste generatie toe en laat zich qua design samenvatten in twee woorden: progressief elegant. Hij is 97 millimeter langer dan voorheen en doorbreekt de grens van de 5 meter. Hij werd ook 32 millimeter breder (1,9 m) en 36 millimeter hoger (1,52 m), terwijl de wielbasis met twee centimeter toenam, tot ei zo na drie meter. hoe ver geraak je met de BMW i5 eDrive40 test autotest autonieuws.be Dieter Quartier 0011

Indrukwekkend, maar daarmee moet hij toch 12 centimeter toegeven op zijn grootste concurrent, de Mercedes EQE, die wél volledig als elektrische auto werd ontwikkeld en iets meer beenruimte achterin biedt. Tegelijk is de limousine uit Stuttgart dik tien centimeter korter, wat hem parten speelt in de kofferdivisie. De Beier biedt namelijk 490 liter, de Zwaab 430.    

Toonaangevend dashboard

Terwijl de EQE er ook aan de binnenkant erg futuristisch uitziet, hield BMW het bij een traditionele insteek. De aandacht wordt vooral getrokken door het BMW Curved Display, dat twee displays verenigt onder een gebogen glazen plaat. Links heb je een 12,3 duim groot infodisplay, rechts een aanraakscherm van 14,9 duim. Het systeem werkt met BMW’s Operating System 8.5, dat gekenmerkt wordt door handige sneltoetsen en een nieuw startscherm.hoe ver geraak je met de BMW i5 eDrive40 test autotest autonieuws.be Dieter Quartier 0017

Het Live Cockpit Plus-systeem met cloudgebaseerde BMW Maps-navigatie is standaard. De bedieningslogica en menustructuur maken dat je meestal snel de weg naar de gewenste functie vindt. De assemblage is foutloos, maar niet alle materialen ogen even kwalitatief. Met name de harde kunststof schelpen aan de achterzijde van de voorstoelen roepen vraagtekens op. De stoelen zelf zitten uitstekend en tillen samen met de ophanging het comfort naar een hoog niveau. 

Geen echte instapversie

In het i5-gamma is de eDrive40 de ‘instapversie’, maar zeg nu zelf: 250 kW (340 pk) en 430 Nm, dat zijn geen cijfers die je associeert met een leasewagen. Deze i5 kan in zes seconden rond (!) van nul naar honderd optrekken en haalt 193 km/h. Als je dat potentieel hooguit mondjesmaat aanspreekt, moet je zo’n 500 kilometer uit de accu van 81,2 kWh kunnen halen. Het WLTP-cijfer bedraagt 582 kilometer.hoe ver geraak je met de BMW i5 eDrive40 test autotest autonieuws.be Dieter Quartier 0002

Wij doken ondanks onze bezadigde rijstijl niet onder 21 kWh/100 km gemiddeld, zodat onze testauto na 350 kilometer aangaf dat het hoog tijd was om te gaan laden. Dat kan hij standaard met 11 kW en optioneel met 22 kW aan een gewone laadpaal. Snelladen is mogelijk met maximaal 205 kW en volgens BMW volstaat een half uur om de laadstatus van 10 naar 80 procent op te krikken.hoe ver geraak je met de BMW i5 eDrive40 test autotest autonieuws.be Dieter Quartier 0006

Is de EQE beter dan de i5?

Heel erg indrukwekkend is de actieradius van de BMW i5 eDrive40 dus niet. Maar hoe bracht de EQE het ervan af in onze praktijktest? Wij reden met de 350+, die qua vermogen en prestaties vergelijkbaar is. Dankzij zijn uitstekende stroomlijn en flink grotere batterij (96 kWh netto) haalt hij in theorie meer kilometers uit één lading, namelijk 693 kilometer. Wij klokten af op een kleine 20 kWh/100 km bij gelijkaardige weersomstandigheden, wat zich vertaalt in een reëel rijbereik van 400 kilometer en nog 50 kilometer reserve.    

Een voorzichtige conclusie is dat de BMW i5 amper meer verbruikt dan de Mercedes EQE. De winst van die laatste zit hem in de grotere accu. Qua laadprestaties moet de EQE de i5 bovendien voor laten gaan: hij houdt het bij 11 kW AC en 173 DC. Je moet dus wat vaker gaan laden met de Beemer, maar hij doet dat ook ietsje sneller. hoe ver geraak je met de BMW i5 eDrive40 test autotest autonieuws.be Dieter Quartier 0009

Als instapversie van het elektrische i5-gamma doet de eDrive40 meer dan wat hem verwacht wordt – of toch op prestatieniveau. Hij springt efficiënt om met zijn elektronen, maar een iets grotere accu was toch comfortabel geweest. Nu moet je na maximaal 350 kilometer op zoek naar een laadpaal. Geen probleem als je pendelt, maar wel als je vanuit de Kempen op en af naar de zee wil, bijvoorbeeld. 

  • Prestaties

  • Infotainment

  • Rijcomfort

  • Geen echte instapversie

  • Net iets te klein rijbereik

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.