Test

Our best Cars of 2016

31 december 2016
Door Redactie
2016 was op autovlak een zeer vruchtbaar jaar. autonieuws.be reed met vele tientallen nieuwe auto’s die elk op hun manier tegemoet komen aan de wensen van een breed publiek én elk een andere indruk nalieten. De ene al beter dan de andere, wie had anders verwacht van een product met zo grote prijsverschillen. 
Een lijstje maken van welke auto’s we “de leukste” vonden, is iets heel anders dan een lijstje met de auto’s die we “de beste” of “de mooiste” vonden. We besloten daarom per categorie die auto te kiezen die bij ons –binnen zijn klasse- de beste indruk maakte. 

De onderstaande lijst is dus puur subjectief en het leuke is natuurlijk dat je het hier al dan niet mee eens kan zijn, en voor jezelf ook een dergelijk lijstje kan maken waar dan mogelijk totaal andere auto’s in zullen staan. Voor wat ons betreft is dit de top van de door ons in 2016 geteste nieuwe auto’s… 

Supersportievelingen : McLaren 570S

De meest toegankelijke McLaren aller tijden, en de leukste waar we ooit mee reden. Elk onderdeel en elk detail staan in het teken van efficiëntie en gewichtsbesparing, wat het gebruik van ultralichte maar peperdure koolstofvezels en composietmaterialen verklaart. De vering en demping van sportwagens zijn vaak zo hard afgesteld dat ze niet geschikt zijn voor dagelijks gebruik. De 570S maakt hierop een uitzondering. De ingenieurs hebben een perfecte balans gevonden tussen wegligging en comfort, zonder dat afbreuk wordt gedaan aan de sportieve prestaties. De V8-3,8 liter Twinturbomotor weegt minder dan 200 kg, ontwikkelt een vermogen van 570 pk en spurt in 3,2 seconden van 0-100 km/u en in 9,5 seconden van 0-200 km/u, de topsnelheid bedraagt 328 km/u. Adembenemend, figuurlijk én letterlijk. (TEST)

Sportievelingen : BMW M2

De incarnatie van de pure sportieveling, die de harten van de fans van BMW’s schitterende zescilinder in lijn sneller doet slaan. Handbak, achterwielaandrijving, een beul van een motor… 370 vinnige paarden die zich slechts door een ervaren hand optimaal laten beteugelen. Geen andere BMW incarneert beter de slogan… Freude am Fahren dan de M2. Zijn uiterlijk laat trouwens geen twijfel bestaan over zijn ware identiteit. Niet-gelimiteerd in oplage en dus te koop voor al wie er de centen voor overheeft. (TEST)

Grote Berlines en Breaks : Mercedes-Benz E220d Break

De lat gaat elke generatie wat omhoog, en ligt intussen zo hoog dat je je afvraagt hoe ze er bij Mercedes elke keer in slagen om de nieuwe E-klasse nog beter te maken dan de vorige. De nieuwe E-Klasse munt uit door zijn uitzonderlijk comfort; de rijhulp- en veiligheidssystemen zijn state of art en de afwerking is zoals vanouds excellent. Voeg daarbij een krachtige maar zeer zuinige viercilinder diesel, een perfecte 9-trapsautomaat en een gigantische koffer, en er is geen twijfel mogelijk: de nieuwe E-klasse break is best of class in het premiumsegment. We zijn benieuwd hoe de concurrentie dit niveau wil bereiken of overtreffen. (TEST)

SUV’s : Mercedes-Benz GLC Coupé 220d 4Matic

Alle niches worden door Mercedes opgevuld, dus moest er ook naast de gewone SUV in deze klasse ook een SUV-coupé komen. Hoe onlogisch zo’n koetswerk eigenlijk is, toch vielen we als een blok voor deze Mercedes. Hij combineert zijn opmerkelijke lijn met de nodige praktische kanten en wordt moeiteloos aangedreven door de efficiënte viercilinder diesel van het huis. Je blijft in deze GLC Coupé niet onopgemerkt, hebt even veel ruimte als in de gewone GLC en geniet van het gekende comfort van het merk met de ster. (TEST)

Gezinswagens : Renault Mégane Grandtour 1.2 130 pk

De cirkel is rond. Het volledige Renault-gamma draagt sinds kort de signatuur van de  Nederlandse designdirecteur Laurens Van den Acker. Zijn impact op de goede resultaten van Renault kan niet genoeg worden onderstreept. Zo ook bij de Mégane Grandtour. De C-vormige koplampen en de typische achterlichten met de lange lichtstrip zorgen er voor dat de Mégane zelfs in het donker al van ver herkenbaar is als een Renault. De afwerkingskwaliteit wordt elk keer beter, en ook de uitrustingsniveau gaat met zijn tijd mee. De Grandtour biedt plaats aan twee volwassenen en drie kinderen, inclusief bagage. Daarnaast levert de kleine benzinemotor met turbo aardige prestaties en verbruikt hij niet te veel. Binnen zijn klasse is de Mégane Grandtour een stijlvolle verschijning die uitblinkt door homogeniteit, rijcomfort én prijs. Een optelsom van al deze kwaliteiten maakt hem voor ons tot de beste gezinswagen. (TEST)

Elektrische auto’s: Renault ZOE Z.E 40

Renault is met meer dan 100.000 elektrische wagens de onbetwiste nummer één in Europa op het vlak van elektromobiliteit. De Renault ZOE is bovendien de meest verkochte elektrische auto in Europa. Op het voorbije Autosalon van Parijs haalde Renault het doek van de tweede generatie ZOE, uitgerust met een krachtigere accu met een energie-inhoud van 41 kWh. Die zorgt ervoor dat het rijbereik van de ZOE Z.E. 40 verdubbelt tot zo'n 300 km bij normaal gebruik. Op de weg ontpopt de Z.E. 40 zich tot een erg vlotte, wendbare en comfortabele stadswagen die uitnodigt tot een ontspannen manier van autorijden, vooruitziend en minder hectisch. De stilte in de wagen is een verademing! (TEST)

Deel op

Galerij


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.