Test

© Volkswagen

KORT GETEST: VW ID. Buzz Cargo: sympathiek, maar ook bruikbaar elektrobusje?

13 februari 2023
Door Dieter Quartier

Bestelwagens spreken zelden tot de verbeelding. Het zijn gebruiksvoorwerpen die gewoon moeten renderen. De ID. Buzz Cargo voegt meteen twee ingrediënten toe aan het plaatje: een elektrische aandrijving en een zeker fungehalte. Een beklijvende mix? 

DB2022AU00640 largeDe ID. Buzz Cargo is volledig ontworpen als een elektrisch bestelbusje. Hij maakt gebruik van hetzelfde platform als de VW ID.4 & co, waarin de lithium-ionbatterij perfect werd geïntegreerd. De aandrijving wordt verzekerd door een elektromotor op de achteras van 150 kW (204 pk). De accu heeft een inhoud van 77 kWh en zou 423 kilometer aan rijbereik moeten bieden in het beste geval. 

Dat stemt overeen met een normverbruik van 20,5 kWh/100 km. Dat leek ons a priori aan de onrealistische kant gezien de grote frontale oppervlakte (hij is 1,93 meter hoog en net geen twee meter breed) en het gewicht (2,3 ton) van het vehikel. De wonderen zijn de wereld echter niet uit – we waren dan ook wat benieuwd naar de praktijkresultaten.

Bijzondere cockpit

De ID. Buzz Cargo wordt standaard aangeboden met drie zitplaatsen in de cabine: een bestuurdersstoel en een dubbele passagiersbank. Als alternatief is er ook een enkele bijrijderszitplaats verkrijgbaar. DB2022AU00627 largeAchter de stoelen staat een vaste wand, die optioneel met een ruit en een doorlaadopening voorzien wordt. Door dat tussenschot is het verstelbereik van de bestuurdersstoel relatief beperkt. Mensen met lange benen zullen dan ook iets minder vlot hun draai vinden in de ID. Buzz Cargo.

De cabine is behoorlijk bijzonder voor een bestelwagen. De klassieke tellers zijn vervangen door een digitaal schermpje, net als bij de ID.3, ID.4 en ID.5. Ook het grote display op het dashboard is hetzelfde. Het laat zich als een iPad bedienen, maar is geen toonbeeld van snelheid en functionaliteit. Vooral de digitale schuifregelaars zijn onpraktisch. 
DB2022AU00622 largeEr zijn in het dashboard grote vakken voorzien, maar een plafondconsole of opberglade onder de stoelen zoek je vergeefs. Je kunt haast niet anders dan voor de € 173 kostende Buzz Box opteren, een uitneembare opbergdoos. Die bevat een ijskrabber en een flesopener, een uitklapvak van 1,4 liter (bv. voor een waterfles) en een 5 liter grote lade. Ook is er een groot vak voor een laptop of klembord, evenals een extra bekerhouder. Nadeel: wil je de Buzz Box, dan moet je sowieso voor de tweezitsversie gaan, want de box wordt tussen de bestuurders- en passagiersstoel vastgeklikt. 

Vlotte prestaties

Starten met de ID. Buzz Cargo, dat hoeft niet. Gewoon aan boord klauteren, de schakelaar aan het stuur in D draaien en klaar. De elektromotor geeft zijn vermogen en koppel (310 Nm) heel geleidelijk af en zorgt voor een gezwinde acceleratie. Die hangt ook af van de gekozen rijstand. Wie maximaal zuinig wil rijden, kiest voor de Eco-modus, die het vermogen aftopt en de airco in spaarstand zet. 
DB2022AU00606 largeMeteen valt op hoe goed de geluiddemping wel is. Dit is ongetwijfeld de stilste bestelwagen waar we ooit mee gereden hebben. Ook het ophangingscomfort is bovengemiddeld. De ophanging is iets stugger dan bij de gewone ID. Buzz (personenwagen) om overweg te kunnen met het extra gewicht van de belading, maar ze is minder “bokkig” dan bij andere e-vans. Nog een troef van formaat is de beperkte draaicirkel: je hebt aan 11 meter genoeg om een U-turn te maken.

Knap is ook de intelligente energierecuperatie. De Buzz houdt rekening met rotondes, naderende snelheidsbeperkingen en je voorligger om proactief energie terug te winnen door op de elektromotor te remmen. Zolang je de snelweg mijdt, kom je daardoor toe met zo’n 22 à 26 kWh/100 kilometer, afhankelijk van de belading, je rijstijl en de buitentemperatuur. Op de snelweg stijgt de elektronendorst richting 30 kWh als je 120 km/h aanhoudt. In dat geval moet je tevreden zijn met een rijbereik van 250 kilometer.

Matig laadvermogen

Laden kan ofwel langs een 68 centimeter brede en 110 cm hoge zijschuifdeur, die in ons geval voorzien was van een broodnodig ruitje (probeer op een kruispunt maar eens naar links af te slaan met de snuit op 10 of 11 uur gericht), ofwel langs een forse achterklep. Achterdeuren zijn ook mogelijk als optie en wij zouden ze precies wel aanraden. De achterklep steekt immers 130 centimeter uit. 
DB2022AU00628 largeDe laadruimte is 220 centimeter lang, minimaal 137 en maximaal 163 centimeter breed en 122 centimeter hoog. Tussen de wielkasten zit 123 centimeter ruimte. Aldus kan de VW ID.Buzz Cargo twee europaletten vervoeren met daarop maximaal 652 kilo. Dat is aan de magere kant. De Maxus eDeliver3 haalt 930 kilo, de nieuwe Ford Transit Custom zelfs 1,1 ton.

Ook het laadvolume is met 3,9 m³ niet echt om over naar huis te schrijven. De voorgenoemde Chinees en Amerikaan halen respectievelijk 4,8 en 5,8 kuub. Wel komt er nog een versie met een lange wielbasis van de VW ID. Buzz Cargo, maar die zal alleen het laadvolume boosten, niet de nuttige last.

Dure vogel

De instapprijs van de Cargo bedraagt liefst € 49.875,00… exclusief btw. Dat is meteen € 12.000 meer dan de voorgenoemde Maxus eDeliver3, die weliswaar slechts over 50 kWh aan batterijcapaciteit beschikt en veel soberder is aangekleed. De ID. Buzz Cargo kan ook veel sneller laden: aan een snellader kan hij in principe 170 kW onttrekken, al hebben we dat in de praktijk nooit gehaald – de teller piekte bij 120 kW en zakte al vrij snel terug naar 90 kW.

Qua veiligheidsuitrusting is de Buzz Cargo standaard voorzien van vier airbags en AEB met voetgangersdetectie. Voor de meer geavanceerde systemen moet je fors bijbetalen, maar ze zijn tenminste wel voorhanden. Naar Vehicle-2-load-technologie (zoals bij de Ford en de Maxus) zoek je vreemd genoeg vergeefs. Je kunt dus geen elektrisch gereedschap opladen met de ID. Buzz. 
DB2022AU00616 largeJa, de ID. Buzz Cargo is een sympathieke kerel die op heel wat opwaarts gerichte duimen kan rekenen. Louter rationeel gezien kan hij niet opboksen tegen zijn elektrische concurrenten, die ofwel goedkoper, ofwel een stuk performanter zijn.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Rijplezier en weggedrag
  • Snelladen tot 170 kW
  • Geavanceerde veiligheidssystemen beschikbaar
  • Beperkt modelaanbod
  • Beperkt laadvermogen
  • Hoge prijs

Deel op

Dieter Quartier

Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.