Vergeet de vorige Amarok. De nieuwe generatie slaat een brug tussen de wereld van de pick-ups en het rijk der luxe SUV’s. Een geslaagde mix, deze spreidstand tussen utilitair en elitair?
De tweede generatie van de Volkswagen Amarok heeft niets gemeen met de eerste. Hij is namelijk de vrucht van een samenwerking met concurrent Ford. Dat de Amarok op de nieuwe Ranger lijkt, is dan ook geen toeval. Beide modellen worden door Ford gebouwd in Zuid-Afrika.
De contouren van de nieuwe VW Amarok kunnen de Ford-genen niet maskeren, maar toch krijgt de ‘Duitser’ een eigen expressie, met zijn T-Roc-achtige smoelwerk en de haast vierkante wielkasten waarvan de bovenrand terugkomt in een uitgesproken vouw in de vleugelpanelen. Hij ziet er in elk geval potiger uit dan voorheen. Ook van achteren valt de nieuwe pick-up op. Onder het grote VW-symbool is over bijna de hele breedte van de achterklep het woord "Amarok" in reliëf aangebracht.
Met 5.350 millimeter is de nieuwe Amarok 96 mm langer dan zijn voorganger. De wielbasis groeide zelfs met 173 mm tot 3.270 mm, wat zich in meer beenruimte achterin vertaalt. Dat de wielbasis meer is gegroeid dan de totale lengte, kan dus enkel maar betekenen dat de overhangen werden ingekort, wat dan weer voor betere aanrijhoeken zorgt.
Wie de vorige Amarok kent, weet dat het niet meteen de meest comfortabele of ruime pick-up was. Ook de afwerking en de uitrusting leunden eerder aan bij die van een bestelwagen dan die van een personenauto. De markt is geëvolueerd en vraagt meer luxe en raffinement. De nieuwe Amarok zet qua aankleding en technologie dan ook grote sprongen voorwaarts.
Alleen lijkt de B-stijl wel een scheidingslijn te vormen tussen voor- en achterzijde, tussen luxe en functionaliteit. Voorin geniet je bijvoorbeeld van comfy elektrisch bediende stoelen, een mooie dashboardbekleding, een geavanceerd infotainmentsysteem dat als een tablet werkt en heel wat comfortitems. Oneffenheden worden redelijk goed gedempt door de voortrein. Achterin liggen de kaarten anders. Daar moeten de passagiers genoegen nemen met harde plastics en zijn ze het slachtoffer van de bladveren op de achteras.
Die kunnen behoorlijk wat gewicht torsen, maar ze gedragen zich soms even beschaafd als een geagiteerde chimpansee in een kooi. Dat neemt niet weg dat de Amarok zich voor een pick-up behoorlijk strak laat besturen. Hij weet rol- en windgeluiden ook behoorlijk goed te dempen, zodat langeafstandsritten geen straf zijn. Ook de geavanceerde rijhulpsystemen maken hem perfect dagelijks bruikbaar.
De motoren van de Amarok komen uit de Ford-rekken, inclusief de 3,0-liter V6 “TDI”, die liefst 184 kW (250 pk) en 600 Nm op de vier wielen zet. Hij wordt gekoppeld aan een 10-trapsautomaat, die zich vooral onderscheidt door zijn soepele schakelovergangen. Het betreft niet de meest kordaat reagerende transmissie, allicht omdat hij vaak twijfelt tussen meerdere versnellingen.
De zuinigste aandrijfcombinatie is dit evenmin. Je flirt al snel met de kaap van 11 liter per honderd kilometer. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 10,2 l/100 km, wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 267 g/km. Dat zal de zakelijke rijder worst wezen: pick-ups worden nog steeds als lichte vrachtvoertuigen behandeld door de fiscus zolang ze maar ingeschreven worden op een ondernemingsnummer.
De particuliere koper is er dan weer aan voor de moeite. Voor hem wordt de Amarok fiscaal als personenauto gecatalogeerd. Resultaat: een BIV van € 12.594,09 en een jaarlijkse verkeersbelasting van € 1.401,02 in Vlaanderen. Er vallen op zijn minst vragen te stellen bij de dubbele maten en gewichten die de overheid hanteert. Net als bij het feit dat tot lichte vracht omgebouwde SUV’s en breaks wél nog belast worden als een bestelwagen, zowel voor professionals als voor particulieren.
Zo luxe de Amarok vooraan is, zo praktisch is hij achteraan. De laadbak is 1,544 meter lang en 1,224 meter breed, behalve ter hoogte van de wielkasten: daar krimpt de breedte tot 1,206 meter, wat nog steeds voldoende is om een Europalet te kunnen laden waarop tot 1,16 ton aan gewicht mag staan. De laadbak kan ook afgeschermd worden met een elektrische rolhoes, die je via de afstandsbediening kunt bedienen. Hier is over nagedacht.
Vanzelfsprekend komt er ook weer een hardtop voor de laadbak, waarmee de pick-up visueel aansluit bij een ‘SUV’ en het laadvolume biedt van een kleine bestelwagen. De avonturiers zullen blij zijn met het feit dat het statische laadvermogen van het dak 350 kg bedraagt - voldoende voor bijvoorbeeld een vierpersoons daktent die als accessoire verkrijgbaar zal zijn op sommige markten.
De nieuwe VW Amarok wil veel meer zijn dan een gebruiksvoorwerp. Op enkele punten na heeft hij een luxe SUV niets te benijden, maar of dat zijn prijs van bijna € 57.000 exclusief btw rechtvaardigt… Voor zakelijke gebruikers blijft hij weliswaar 100 procent aftrekbaar, zijn dikke diesel ten spijt.
SUV-waardige prestaties
Moderne uitrusting
Praktische capaciteiten
Schrikwekkende prijs
Aarzelende automaat
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853