Met de Yaris Cross wil Toyota zijn graantje meepikken in het uiterst populaire segment waar concurrenten als de Peugeot 2008, Renault Captur, Seat Arona, Kia Stonic, Ford Puma, Hyundai Bayon, Nissan Juke, VW T-Cross en nog heel wat anderen het mooie weer maken. Maar Toyota zou Toyota niet zijn als het de dingen doet zoals de anderen. Daar waar de concurrenten vooral mild hybrid-motorisaties aanbieden (naast klassieke benzinemotoren en soms zelfs nog een diesel) biedt Toyota de klanten de keuze uit een klassieke benzine van 125 pk maar vooral ook een full hybrid-uitvoering die uitblinkt door zijn lage verbruik. Die “zelfopladende hybride”, zoals Toyota ze promoot, combineert een driecilinder 1.5 Dynamic Force-krachtbron van 92 pk en 120 Nm die volgens de Atkinsoncyclus draait voor een hogere efficiëntie en een lager verbruik met een eveneens de voorwielen aandrijvende elektromotor van 80 pk en 141 Nm. Samen zorgt dat voor een totaal gecombineerd vermogen van 116 pk en een niet nader gespecifieerde koppelwaarde. De aandrijflijn wordt vervolledigd door een lithium-ionbatterij een e-CVT-automaat, voor een zo laag mogelijk verbruik. Manueel schakelen kan niet met de hybride.
Ook met vierwielaandrijving
Naast de voorwielaangedreven versie biedt Toyota de Yaris Cross Hybrid ook met AWD-i-vierwielaandrijving aan, waardoor de Cross een van de enige B-segment SUV’s met vierwielaandrijving is. In dat geval voorziet het merk een tweede, onafhankelijke elektromotor op de achteras voor extra grip en stabiliteit in de bochten en bij het optrekken op gladde wegen. De meerprijs van het systeem bedraagt € 2.600, en aangezien vierwielaandrijving bij ons zeker geen noodzaak is zouden wij toch voor de voorwielaandrijver kiezen, ook al omdat de koffer van de voorwielaandrijver 397 liter kan bevatten tegenover 320 liter bij de AWD. Praktisch vernuft
De kofferklep wordt op de topversies elektrisch bediend en kan met een beweging van de voet onder de bumper zelfs automatisch geopend worden. Hoe dan ook is de laadruimte in de Yaris Cross een stuk groter dan die van de klassieke Yaris (286 liter) en is ze ook vergeleken met de concurrenten bovengemiddeld groot. De koffer is ook praktisch, door de tweedelige vloer en dubbele bodem in de voorwielaangedreven versie en de (op de hogere versies) in drie delen (40:20:40) neerklapbare achterbank waarvan het middelste deel eens omgeklapt meteen als armsteun kan dienstdoen voor de passagiers achterin. Die passagiers zullen eenmaal ze door de niet al te wijd openende deuren plaats hebben genomen op de achterbank vaststellen dat ze net genoeg ruimte hebben voor hun benen en hoofd. Uitblinken qua binnenruimte achterin doet de Yaris Cross echter niet, wat ook niet verwonderlijk is aangezien de wielbasis met 2.560 mm identiek is aan die van de gewone Yaris. Voorin is het goed zitten in goed steunende stoelen met een doeltreffende lendensteunregeling voor de bestuurder die uitkijkt op een dashboard dat niet helemaal identiek is aan dat van de Yaris en hier ook uitpakt met een nieuwe generatie van Toyota’s infotainmentsysteem. Dat systeem, met nu ook draadloze connectie met Apple CarPlay en Android Auto is een duidelijke vooruitgang ten opzichte van de vorige generatie, met heldere graphics en duidelijke menu’s, maar nog steeds geen snelheidswonder.
Ook de beelden van de achteruitrijcamera worden op dat infotainmentscherm weergegeven. Hoewel ze een grote hulp zijn bij het manoevreren is de resolutie van de camera ondermaats.De assemblage is van een zeer goed niveau en de gebruikte materialen, met een stoffen bekleding op dashboard en deuren, voelen over het algemeen kwalitatief aan, zeker in vergelijking met sommige concurrenten die echt overdrijven met het gebruik van harde kunststoffen.
Technologisch arsenaal
De Yaris Cross staat net als de Yaris op het GA-B-platform voor kleine Toyota’s dat tegelijk licht en extra stijf is. Vooraan krijgt hij MacPherson-veerpoten, achteraan zit een torsieas op de versies met voorwielaandrijving en een gesofisticeerder systeem met dubbele driehoeken voor de AWD-uitvoering om plaats te bieden aan de extra elektromotor. Volgens Toyota werd de ophanging afgesteld voor strak bochtenwerk en het precies volgen van de trajectlijn. Dat kan wel zo zijn, maar ons viel toch op dat korte oneffenheden moeilijker verteerd worden dan op de gewone Yaris, en dat het hogere koetswerk en de grotere bodemvrijheid zorgen voor een minder sportief rijgedrag en dus wat minder rijplezier dan in de Yaris, die ons op dat vlak aangenaam verraste.Het stuur is licht, soms zelfs wat té licht rond de rechtuitstand, maar is wel voldoende communicatief en ligt goed in de hand. Het is voorzien van de nodige knoppen voor de bediening van het audiosysteem, de boordcomputer, de actieve snelheidsregelaar en de rijstrookassistent die hun werk naar behoren doen. Naast die rijhulpsystemen beschikt de Yaris Cross standaard ook over talloze Toyota Safety Sense-veiligheidssystemen en kan hij uitgerust worden met een head-up display (dat wel geen navigatieaanwijzingen toont) en met een geavanceerd parkeerhulpsysteem dat het sturen, remmen en gas geven volledig autonoom voor zijn rekening neemt.
Laat zich horen
Terwijl we ons bij de gewone Yaris niet echt stoorden aan het motorlawaai wanneer de driecilinder in de toeren klimt, was dat bij de Yaris Cross wel het geval. Bij constante snelheden is er geen vuiltje aan de lucht en is de aandrijflijn stil, maar wanneer het gaspedaal wat dieper wordt ingedrukt klimt de driecilinder meteen in de toeren en blijft hij daar ook langer dan gewoonlijk hangen door de CVT, waarbij hij een niet bijster aangename klank voortbrengt die echt wel doordringt in het interieur. Bij de gewone Yaris met dezelfde hybride aandrijving viel dat lawaai veel minder op. Manueel schakelen is onmogelijk in deze hybride, want de automaat beschikt noch over schakelpeddels aan het stuur, noch over een manuele schakelfunctie voor de versnellingspook.Op prestatievlak moet de Yaris Cross zijn meerdere erkennen in de Yaris met dezelfde aandrijflijn. Waar de Yaris in 9,7 seconden de 100 km/h bereikt heeft de Yaris Cross daarvoor 11,2 seconden nodig. Hij voelt ook minder vinnig aan, en de krachtbron lijkt in de Cross wat meer moeite te hebben dan in de berline, al zijn beiden ongeveer even zwaar. Ongetwijfeld speelt het aanzienlijk grotere frontale oppervlak van de 90 mm hogere en 20 mm bredere Yaris Cross een rol in dat resultaat. De topsnelheid is met 170 km/h voldoende. Verkeersdrempels en dergelijke hindernissen vormen geen probleem door de 2,5 centimeter hogere bodemvrijheid (17 cm) van de Cross in vergelijking met de klassieke Yaris.
Mussendorst
De meest aangename verrassing van onze test was toch wel het verbruik van de hybride aandrijving. Tijdens onze test over allerlei wegen, inclusief een stuk autosnelweg, verbruikte onze voorwielaangedreven testwagen niet meer dan 4,1 l/100 km, wat bijzonder zuinig is en zelfs nog wat lager dan wat Toyota zelf opgeeft (4,4 tot 5,0 l/100 km voor de versie met voorwielaandrijving). Dat resultaat haalt Toyota door zijn meesterschap in hybride aandrijving, waarbij de auto meer dan de helft van de tijd zuiver elektrisch rijdt en in de stad zelfs tot 80 procent van de tijd geen gebruik maakt van de verbrandingsmotor.
De nieuwe Yaris Cross wordt gelanceerd met vier uitrustingsniveaus waarvan de Elegant en de Adventure de mooist aangeklede en best uitgeruste zijn. Er is voor de lancering ook een speciale Premiere Edition-versie die op de Adventure is gebaseerd. Het instapmodel met de hybride aandrijving heet gewoon Yaris Cross en staat voor € 25.430 in de catalogus, voor de meest luxueuze hybride met vierwielaandrijving moet maar liefst € 38.060 uitgetrokken worden. Hoewel de gevraagde prijzen ambitieus zijn, denken we wel dat Toyota succes kan hebben met zijn hybride B-crossover, die vrij waardevast belooft te zijn, 5 jaar garantie meekrijgt, zoals steeds uitblinkt qua betrouwbaarheid en ronduit zuinig is. Hij is voldoende ruim en comfortabel, heeft een grote koffer en kan erg volledig uitgerust worden, maar toch waren we net wat minder onder de indruk van de Cross-variant dan van de gewone Yaris, die ons dynamischer leek en ook minder kabaal maakte. Niettemin heeft Toyota ook nu zijn unieke know-how weer bewezen.
Uitzonderlijk zuinige hybride
Technologisch arsenaal
Ruime koffer
Motorlawaai bij belasting
Ambitieuze prijszetting
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853