Over een week valt het fiscale doek voor de plug-inhybride in België. Toch lanceert Toyota bij ons de nieuwe Prius – die er bijzonder rank uitziet – enkel als PHEV. Terwijl hij op andere markten ook als gewone hybride wordt aangeboden… Testverslag van een auto die bij ons helaas een muurbloempjesbestaan belooft te leiden.
Het kan verkeren. De allereerste Toyota Prius uit 1997 riskeerde van meet af aan weggezet te worden als designmiskleun van het kaliber Ford Scorpio, maar wist door zijn innovatieve, ongemeen zuinige aandrijflijn toch heel wat eco-gevoelige klanten te overtuigen. Vijfentwintig jaar later getuigt zijn achterachterkleinzoon van een bijzonder bevallig ontwerp, terwijl hij met zijn aandrijflijn achter de feiten lijkt aan te hollen.
Of toch in België. Toyota Motor Europe weerhoudt enkel de plug-inhybride versie voor onze markt, omdat de nieuwe Prius zich “hogerop” positioneert en de kaart trekt van de rijdynamiek. Wie een gewone zelfopladende hybride wil, moet zijn gading vinden bij de rest van het gamma, zo klinkt het. Maar wacht eens even: zei je “rijdynamiek”? Ook dat staat haaks op het DNA van de eerste Prius…
Na deze preambule zou je misschien geneigd zijn om te geloven dat deze Prius geen Prius meer is. Toch belooft Toyota dat hij efficiëntie en duurzaamheid nog net zo hoog in het vaandel voert als vroeger. Hij is zelfs de zuinigste Prius ooit: hij komt toe met 0,7 l/100 km volgens de WLTP-cyclus. Toyota vergeet er wel bij te vermelden dat hij daarnaast ook nog een hoopje extern opgeladen kWh aanwendt: de stroom in zijn stekkerbare batterij moet natuurlijk ook opgewekt en betaald worden.
De lithium-ionaccu kan bruto 13,6 kWh opslaan. Dat zou moeten volstaan om tot 86 kilometer elektrisch te rijden. Voor het gros van de tijd kun je je dus effectief zonder interventie van de verbrandingsmotor voortbewegen. In dat geval toont de Prius zich bijzonder stil en comfortabel. De 120 kW sterke elektromotor kan dankzij de grotere batterij-inhoud ook meer energie recupereren dan voorheen. Je hebt keuze uit 3 regeneratiestanden. Tot 80 procent van de vertraging wordt volgens Toyota bereikt zonder dat het rempedaal ingetrapt moet worden.
De benzinemotor betreft een tweeliter-viercilinder die nog steeds op een arm mengsel kan draaien en gekoppeld wordt aan een e-CVT. Het staafmixereffect daarvan is intussen veel beter onder controle dan vroeger. Vloer het pedaal en je krijgt een instant respons van de auto. De verbrandingsmotor wordt in zijn optimale werkingsregime gebracht zolang je vermogen vraagt en daarna verdwijnt hij naar de achtergrond. Een sprintje naar honderd kan trouwens in 6,8 seconden worden afgehandeld.Toyota beweert het verbruik nog verder terug te kunnen dringen door het Predictive Efficient Drive-systeem dat de regelmatige routes en de rijstijl van de bestuurder aanleert en automatisch het gebruik van de elektrische modus optimaliseert. Het systeem wordt steeds effectiever naarmate de hoeveelheid beschikbare gegevens toeneemt met het aantal gereden kilometers, waardoor een steeds efficiënter gebruik van elektrische energie mogelijk wordt. Interessant, maar onze test duurde maar enkele uren – onvoldoende om praktijk aan theorie te toetsen.
De nieuwe Prius staat op een nieuw platform en is iets korter dan zijn voorganger, terwijl de wielbasis toch groeide. Door het batterijpakket onder de achterbank te plaatsen en de brandstoftank lager en meer naar voren te plaatsen dan bij de vorige generatie, wordt een lager zwaartepunt bereikt en meer ruimte in de koffer gecreëerd. Toch moet je daarom nog geen recordvolume verwachten: 284 liter is nog altijd weinig voor een auto van 4,6 meter lang.
Achterin heb je voldoende beenruimte, maar in de hoogte mag je natuurlijk geen wonderen verwachten door de erg schuin aflopende daklijn. De prijs van de esthetiek en van de stroomlijn, die echter minder gunstig blijkt dan die van de vorige Prius. Er werd met andere woorden voorrang gegeven aan ranke looks in plaats van maximale efficiëntie. Het nieuwe merkmotto “No more boring cars” mag dus blijkbaar ten koste gaan van enkele grammetjes CO2…
Dat Toyota geen saaie, wollige auto’s meer wil bouwen, merk je ook aan de nieuw ontworpen ophanging. De MacPherson-veerpoten vooraan en dubbele draagarmen achteraan komen de rijeigenschappen, het rijcomfort en de stilte zeker ten goede. We stelden ook vast dat het stuurtje prettig in de hand ligt en lekker stevig aanvoelt. Stevig is ook het predicaat dat de schokdemping verdient, want sommige Hamburgse haperingen in het wegdek kwamen nogal droog binnen.
Rest ons nog gewag te maken van de prima bouwkwaliteit van deze Prius. We hadden ook niet anders verwacht van deze Toyota. De materialen zijn grosso modo van goed allooi, al moet je kunnen leven met sommige harde plastics. We troosten ons met de gedachte dat Toyota heel wat recyclaten gebruikt om zijn ecologische voetafdruk terug te dringen.
De Belgische invoerder heeft bescheiden volumeverwachtingen voor de nieuwe Prius. Niet geheel onlogisch dus dat je maar één versie kunt bestellen bij ons: de Premium Plus. De uitrusting daarvan is supercompleet: alle mogelijke geavanceerde rijhulpsystemen (adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistent,…), elektrisch bedienbare en verwarmde voorstoelen, 12,3 duim groot infotainmentscherm met alle mogelijke connectiviteit, 19-duimvelgen, enzovoort.
Het enige waarvoor je nog moet bijbetalen, is de metaalkleur (€ 850) of parelmoerkleur (€ 1.275). Naar een schuifdak zoek je vergeefs. Ook het dak met geïntegreerde fotovoltaïsche cellen wordt niet aangeboden in België, terwijl je er toch enkele kilometers “gratis” rijbereik mee kunt winnen. Kostprijs van de Belgische Prius: € 48.020 inclusief btw. Geen peulenschil in vergelijking met andere plug-inhybride C-segmenters. Je krijgt wel kwaliteit voor je geld en (door de waarborg) de zekerheid dat je de eerste tien jaar niet voor onverwachte kosten komt te staan…
Door zijn dure plug-inhybride aandrijflijn belooft de nieuwe Toyota Prius een vrij exclusieve verschijning te worden op onze wegen. Wie niet struikelt over de prijs, geniet van looks, stilte, zuinigheid en gemoedsrust.
Mooi design
Zuinige, stille werking
Complete uitrusting
Hoge prijs
Fiscaal zinloos
Kleine koffer
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 906,05 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 853,41 TCO_Toyota_Prius_PHEV.pdf
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853