Esthetisch zullen weinigen aanstoot nemen aan de Corolla Cross, die vooraan duidelijk als Toyota te herkennen valt en in profiel wat meer spierkracht toont door de opgeblazen wielkasten. Achteraan zou je hem op afstand wel eens met een Seat Ateca kunnen verwarren, maar een verwijt is dat niet.
Hij is 14 centimeter korter dan de RAV4, maar slechts 7 centimeter langer dan de C-HR. Ten opzichte van die laatste is hij achteraan wel een stuk volumineuzer. Het is op de achterbank veel rianter zitten en ook het koffervolume is met 433 liter zo’n 56 liter ruimer. Je kunt de koffer ook veel gemakkelijker beladen dankzij de tildrempel van 72 centimeter.
Degelijk afgewerkt
Stap aan boord en je merkt meteen op dat Toyota veel aandacht heeft besteed aan de materialen en aan de inrichting. Dit is een auto waarin geleefd mag worden en die er na twee jaar niet uitziet alsof hij haast op het einde van zijn Latijn zit. Grappig wel dat het merk vasthoudt aan oldskool schakelaars, bijvoorbeeld voor de stoelverwarming. Gelukkig heeft Toyota zich niet laten verleiden tot het integreren van fancy maar onpraktische digitale schuifregelaars.
De rijhouding zal voor de meeste bestuurders ok zijn, maar het verstelbereik van het stuurwiel blijkt onvoldoende als je een lang bovenlichaam hebt. Dat neemt niet weg dat je lijf goed ondersteund wordt door de stoelen en dat het met de ergonomie verder wel snor zit. Hinkte Toyota vroeger achterop inzake infotainment, dan valt de Corolla Cross vandaag niets te verwijten op dat vlak. Het knappe, intuïtief te bedienen aanraakscherm van 10,5 duim met draadloze smartphone-integratie is standaard op alle versies.
Hybrid or nothing
Volgens Toyota is de benzinehybride zonder extern oplaadbare batterij de beste oplossing voor het gros van de cliënteel. Daar valt iets voor te zeggen: de meerprijs ten opzichte van een gewone benzine is beperkt, terwijl je toch zo’n 30 procent brandstof uitspaart. Wel moet je kunnen leven met de typische werking van zo’n hybride: geef gas en de viercilinder wordt naar zijn ideale toerental gebracht om vermogen te leveren. Auditief is dat niet de aangenaamste ervaring.
Toyota heeft wel aan de responsiviteit en de prestaties van het systeem gewerkt. De wijzigingen in het hybride systeem van de vijfde generatie zitten onder meer in lichtere en compactere onderdelen. De nieuwe lithium-ionbatterij is kleiner en 14 procent lichter, maar heeft een hoger vermogen (+14 procent) dan in het vorige systeem. Deze eigenschappen dragen bij aan de dynamische prestaties én de brandstofefficiëntie van de auto.
Vlot en geruststellend zuinig
Wij gingen op pad met de krachtigste versie met vierwielaandrijving (AWD-i). Het maximumvermogen van deze variant bedraagt 145 kW (197 pk). Van nul naar honderd kan-ie in 7,5 seconden. Op papier is dat puik, maar in de praktijk worden de sensaties behoorlijk afgevlakt door de e-CVT-automaat.
Toch hangt de Corolla Cross beter aan het gas dan de andere hybrides van het merk. Er is amper nog een gap tussen gas geven en accelereren. Hij blijkt ook verrassend zuinig: ondanks onze pittige rijstijl kwamen we uit op 6,7 l/100 km. Wie zijn best doet, moet dat kunnen drukken richting 4,5 l/100 km. Toyota’s gezins-cross-over laat zich overigens prettig sturen en bereikt qua ophanging een perfect compromis tussen demping en wegligging.
Vanaf € 35.410 inclusief 10 jaar waarborg
Een budgetspeler is Toyota nooit geweest. Je krijgt wel waar en kwaliteit voor je geld. En tien jaar (!) waarborg, zolang je jaarlijks op inspectie gaat bij de officiële Toyota-dealer. De instapversie van de Corolla Cross heet 2.0 Hybrid 2WD Dynamic en is voor een goede 35k de jouwe. Die heeft net zoveel vermogen als de AWD en presteert dan ook even goed, terwijl hij ietsje zuiniger werkt. De CO2-uitstoot bedraagt slechts 114 g/km, een erg laag cijfer voor een auto van dit formaat.
Vele klanten hebben allicht geen boodschap aan zoveel vermogen. Zij moeten echter wachten tot de tweede helft van 2023: dan komt de 1.8 Hybrid. Die houdt het bij 103 kW (140 pk) en accelereert in een aanvaardbare 9,9 seconden van nul naar honderd. Afgaande op het prijsverschil tussen 1.8 en 2.0 bij de Corolla Touring Sports zou de basisversie van de Corolla Cross op zo’n € 33.500 moeten uitkomen, al zou het ons niet verbazen mochten de huidige prijzen tegen medio 2023 alweer opgetrokken worden.
De leukst rijdende of meest originele cross-over kun je de Toyota Corolla Cross niet noemen. Hij doet wat van hem verwacht wordt: een jong gezin in alle comfort en veiligheid naar hun bestemming brengen en daarbij weinig verbruiken. De tien jaar waarborg biedt bovendien bescherming tegen onverwachte kosten en dat is vandaag een troef van formaat.
Verhouding prijs-kwaliteit-uitrusting
Laag verbruik, lage CO2
10 jaar waarborg
Nog steeds luidruchtige motor
Onvoldoende verstelbereik stuur
Basisversie pas in 2023 bestelbaar
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853